Motorsport

Průvodce fanouška motorsportu: Poprvé na rallye

V říjnu se v České republice poprvé v historii pojede podnik mistrovství světa v rallye. Pokud vás auta a motorsport baví, ale zatím jste na rallye nikdy nebyli, je to jedinečná příležitost zažít něco opravdu mimořádného. Přečtěte si, na co se připravit.

Čtěte také: Extrémní jízda na vlastní oči. WRC poprvé míří do Česka

Rallye je jedno z divácky nejatraktivnějších odvětví motorsportu a piloti patří mezi ty nejšikovnější na světě. Jezdí na běžných silnicích, lesních cestách i mezi domy neuvěřitelnými rychlostmi a diváci se místy dostanou velice blízko k trati. Vše ale samozřejmě má i svá pravidla a etiketu. Přinášíme základní informace, abyste si mohli rallye náležitě užít, znali všechny důležité výrazy a věděli, jak se jako divák chovat.

Jak dlouhá je rallye?
Mistrovství světa v rallye se jezdí vždy v pátek, sobotu a neděli. Těsně před začátkem soutěže bývá na programu i veřejně přístupná rozcvička zvaná shakedown a někdy i takzvaná superspeciálka, večerní městská show pro diváky (viz slovníček níže). Každý soutěžní den je rozdělený na dvě sekce, dopolední a odpolední, a každá sekce na několik rychlostních zkoušek. Slavnostní vyhlášení je v neděli odpoledne po odjetí závěrečné power stage.

Jak se mám vybavit?
Na stránkách každé soutěže jsou k dispozici mapy se zakreslenými rychlostními zkouškami, příjezdovými cestami a atraktivními diváckými místy včetně fotek. Počítejte ovšem s tím, že se k nim občas musí jít kus pěšky, třeba i kilometr nebo dva, a ne vždy je to po asfaltu. Proto je vhodné mít kvalitní outdoorovou obuv i oblečení a další výbavu dle počasí. Do batohu přidejte lahev s pitím a svačinu, občerstvení bývá pouze na některých místech.

Jak si vybrat místo a kolik toho stihnu?
Každá rychlostní zkouška se zpravidla během dne jede dvakrát – v odpolední sekci se znovu projíždí stejné tratě jako v dopolední. Trend je skládat program tak, že reálně nelze stihnout během jedné sekce více než jednu zkoušku. Organizátoři tím chtějí zamezit silné migraci diváků a dopravním i logistickým problémům. Rozumné je vybrat si některou z dopoledních rychlostních zkoušek, pak se jet podívat na polední servis a z něj se včas přesunout na některý z odpoledních restů. Organizátory doporučená místa obvykle nabízejí několik zatáček, skok a podobně.

Kdy mám vyrazit?
Už dlouho před průjezdem soutěžních vozů bývají ta nejlepší místa plná fanoušků a na příjezdových trasách se mohou tvořit kolony. V průběhu rychlostní zkoušky i určitou dobu před ní je zároveň pohyb fanoušků kolem trati omezen, takže může být komplikované odjet, dokud neprojedou poslední vozy. Ideálně se tedy nikam nežeňte, přijeďte na místo s větší rezervou (alespoň hodinovou) a užívejte si výjimečnou atmosféru s ostatními fanoušky – o emoce na rallye není nouze.

Kdo řídí organizaci na místě?
Podél celé tratě i na příjezdových cestách jsou pořadatelé v barevných vestách, kteří dohlíží na bezpečnost a píšťalkami upozorňují na blížící se soutěžní vozy. Poslouchejte jejich pokyny a nebojte se požádat o radu. Často je doplňují i policisté. Parkujte jen na vyhrazených místech, abyste nezablokovali například průjezd sanitky nebo dokonce soutěžních aut. Využívejte jen místa vyhrazená pro diváky a v žádném případě nestůjte v zakázaném prostoru vyznačeném páskou. Nejde jen o bezpečnost – kvůli neukázněným divákům mohou delegáti rychlostní zkoušku zrušit nebo dokonce danou zemi vyřadit z kalendáře mistrovství světa, jako se to stalo před lety Polské rallye.

Co dělat v případě havárie?
Ke koloritu rallye patří situace, kdy diváci pomáhají posádkám dostat ve škarpě uvíznutý vůz zpátky na cestu, obrátit převrácené auto na kola a podobně. Děje se to všude na světě a posádky takovou pomoc ocení – mnohdy jim pomůže zachránit výsledek v rallye. Pokud máte akční povahu, není na škodu se vybavit třeba rukavicemi nebo kurtou s hákem, aby bylo jak auto vytáhnout. Vždy záleží na konkrétní situaci, držte se pořadatelů a zkušenějších fanoušků.

Jak se na rallye fandí?
Atmosféra na rallye bývá živá a přátelská, mezi fanoušky různých týmů a jezdců není žádná nevraživost. Jen si dejte pozor, ať se nepostavíte někomu do výhledu. Fandí se s respektem ke všem posádkám a každý průjezd si zaslouží uznání bez ohledu na to, jak se zrovna povedl – nikdy nevíte, zda jezdce netrápí technické problémy nebo defekt. Samozřejmě ovšem platí, že čím akčnější podívaná, tím větší nadšení diváků.

Slovníček pojmů

Recce – Čte se „reki“ a označuje seznamovací jízdy. Před začátkem rallye si posádky v civilních autech projíždějí všechny rychlostní zkoušky a píší si podrobný rozpis, podle kterého pak spolujezdec naviguje pilota. Žádnou záludnost nesmí přehlédnout.

Shakedown – Poslední příležitost vyzkoušet soutěžní vozy na uzavřené trati s podobným charakterem, jaký mají rychlostní zkoušky. Každá posádka musí během shakedownu absolvovat alespoň tři průjezdy, časy se však do soutěže nepočítají. Shakedown je přístupný divákům.

Slavnostní start (Ceremonial start) – Jednotlivé posádky přejedou startovní rampu, zamávají fanouškům a poskytnou krátký rozhovor před startem soutěže. Nejde o skutečný ostrý start. Slavnostní start se zpravidla odehrává na velkých městských prostranstvích či zajímavých místech za přítomnosti mnoha fanoušků a médií.

Servisní zóna (Service park) – V servisní zóně mají zázemí všechny týmy a diváci mohou v otevřených stanech sledovat strhující práci mechaniků. Ti musí zvládnout často i složité výměny opotřebovaných nebo poškozených komponentů v krátkém, přísně omezeném čase. Posádka s inženýry řeší také volbu pneumatik a nastavení auta do další sekce. Mimo servisní zónu smí opravy řešit jen pilot s navigátorem za pomoci nářadí, které mají ve voze. Pokud do servisu nedojedou, v soutěži končí.

Rychlostní zkouška, RZ (Special Stage, SS) – Takzvaná „erzeta“ je měřený úsek na uzavřené trati. Právě tady se odehrává samotná rallye a všechny posádky se snaží zajet co nejlepší čas. Součet časů v jednotlivých rychlostních zkouškách určuje pořadí v soutěži. Vyhrává posádka, která zvládne všechny rychlostní zkoušky projet v nejkratším čase.

Super Special Stage, SSS – Krátká rychlostní zkouška, často umístěná i v ulicích města. Většinou jde o první rychlostní zkoušku soutěže nebo poslední „erzetu“ pátečního či sobotního programu. Takzvaná superspeciálka je divácky mimořádně atraktivní, protože auta jezdí v rychlém sledu, trať zahrnuje efektní prvky a řada posádek se chce před fanoušky předvést.

Power Stage, PS – Rychlostní zkouška na samém závěru rallye, ve které nejrychlejší posádky získávají několik bodů do šampionátu navíc, bez ohledu na celkové pořadí v dané soutěži. Pro diváky je tak zajištěná atraktivní podívaná, přestože celkové pořadí už bývá často do značné míry rozhodnuto.

Startovní pořadí (Starting order) – Pořadí, v němž posádky vyrážejí na trať. Ve WRC je startovní pořadí první den soutěže dáno průběžným pořadím v šampionátu, kdy první jezdec startuje jako první. V dalších dvou dnech už je dáno průběžným pořadím v dané soutěži na konci předchozího dne, přičemž prvních deset posádek startuje v obráceném pořadí.

Předjezdec (Zero Car) – Těsně před startem prvního soutěžního vozu projíždějí trať rychlostní zkoušky předjezdci, někdy se jim také říká nuly. To proto, že nesou startovní čísla 000, 00 a 0. Jedná se o poslední kontrolu bezpečnosti, především postavení diváků a fotografů. Po průjezdu předjezdce s číslem 0 už lze během pár minut očekávat první rallye speciál.

Přejezd (Road Section) – Přejezdy jsou úseky vedoucí po veřejných komunikacích za běžného provozu, které spojují jednotlivé rychlostní zkoušky či servis. Jezdci jsou povinni dodržovat dopravní předpisy a jejich případné porušení je trestáno pokutami a penalizacemi. Trasy přejezdů jsou přesně dané a posádky si nesmí cestu zkracovat.

Časová kontrola (Time control) – Místo, do kterého musí posádka přijet v přesně daném čase. Předčasný nebo pozdní příjezd je trestán časovou penalizací. Časové kontroly jsou umístěny například na vjezdu a výjezdu ze servisu nebo před startem rychlostní zkoušky.

„Stopka“ (Stop control) – Místo zhruba 200-500 metrů za letmým cílem rychlostní zkoušky, kde musí posádka zastavit a nechat si zapsat čas zajetý v rychlostní zkoušce do výkazu. Samotný cíl rychlostní zkoušky projíždí letmo v plné rychlosti.

Kategorie aut v rallye

  • Rally1 – Nejvyšší kategorie, které se dříve říkalo WRC. Základem vozů jako Hyundai i20 N WRC je trubkové šasi oblečené do karbonové karoserie připomínající sériové vozy. K pohonu slouží turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem okolo 380 koní spalující syntetické palivo. Doplněný je elektromotorem o výkonu 136 koní. Poháněna jsou všechna čtyři kola a vozy se pyšní aerodynamikou generující vysoký přítlak. Minimální hmotnost je 1190 kg. Vozy Rally1 jsou používány výhradně v mistrovství světa.
  • Rally2 – Nejvyšší kategorie vozů, s nimiž lze závodit v národních a regionálních šampionátech. V mistrovství světa je pro ně vypsána kategorie WRC2. Vozy jako Hyundai i20 N Rally2 musí využívat velké množství sériových dílů a je také dán cenový limit na jednotlivé komponenty i celé auto – nejvýše 198 840 eur bez daně. Poháněna jsou opět všechna kola a motor má objem 1,6 litru, musí však mít základ v sériovém motoru. Výkon je okolo 290 koní, minimální hmotnost 1230 kg.
  • R-GT – Tato kategorie stojí tak trochu mimo a je určena pro vozy GT s pohonem pouze zadních kol. Ve správných rukou nabízejí atraktivní průjezdy s odsazenou zádí a dávají vzpomenout na rallye ze 70. a 80. let.
  • Rally3 – Nejnižší kategorie rallye aut s pohonem všech kol. Mohou v ní závodit buď vozy s atmosférickými motory o objemu 1390 až 2000 cm3, nebo s přeplňovanými motory o objemu 927 až 1620 cm3 s 30mm restriktorem. Minimální hmotnost je stanovena na 1210 kg a celé auto nesmí být dražší než 100 000 eur bez daně.
  • Rally4 – Nejvýkonnější auta s pohonem předních kol, která na asfaltu i šotolině představují velice kvalitní závodní nářadí. K pohonu je možné použít buď atmosférický motor o objemu 1390 až 2000 cm3, nebo přeplňovaný motor o objemu 927 až 1333 cm3 s 30mm restriktorem. Minimální hmotnost je 1080 kg, cena vozů je okolo 70 000 eur bez daně a opět je dán i strop na ceny náhradních dílů.
  • Rally5 – Základní kategorie ideální pro začínající jezdce. Přední kola pohání buď atmosférický motor o maximálním objemu 1600 cm3, nebo přeplňovaný do objemu 1333 cm3. Minimální hmotnost je 1030 až 1080 kg (dle objemu motoru), vůz by neměl být dražší než 40 000 eur bez daně.
Související příspěvky
Motorsport

Křest ledem. Mistři ecoRallye otestovali novou Konu ve Švédsku

2 Mins read
Nedaleko polárního kruhu začala další sezóna světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup. Do Švédska vyrazila za obhajobou titulu i česká reprezentační posádka…
Motorsport

Hayden Paddon: Rallyová Kona EV jezdí neskutečně

12 Mins read
Sympatický Novozélanďan Hayden Paddon je zkušený pilot rallye, který odjel několik sezón ve WRC a na svém kontě má vítězství z Argentiny v roce…
Motorsport

Mistry v řízení elektromobilů jsou Češi. S Konou z Nošovic vyhráli šampionát FIA

2 Mins read
Od Švédska, přes Portugalsko až po Slovinsko letos sbírali body Michal Žďárský a Jakub Nábělek, reprezentanti České republiky v nejnáročnější soutěži elektromobilů…