Pro řidiče

Jak si užít trackday na závodním okruhu

Sportovní vozy divize N jsou důkladně testovány i pro jízdu na okruzích, kde si lze bezpečně vychutnat jejich plný potenciál. Abyste si takový zážitek užili bez starostí a z jízdy dostali maximum, je dobré se na ni předem připravit.

Majitelé vozů N mají řadu příležitostí svézt se na okruhu. Všichni členové oficiálního českého N Clubu dostávají zdarma nejen poukazy na volné jízdy, ale také pozvánku na každoroční N Day na partnerském Autodromu Most. S čím byste měli počítat, pokud na takovou akci vyrazíte?

Nejprve doporučujeme přečíst si náš článek Jak připravit své auto na závodní okruh, který se zabývá péčí o auto nebo pneumatiky. Po příjezdu na okruh je pak důležité hlavně správně nastavit jak vůz, tak svá vlastní očekávání.

Ergonomie je základ

Abyste auto mohli přesně ovládat při jízdě na limitu, musíte ho dobře cítit a být pevně usazení. K tomu slouží především správná pozice za volantem.

  • Sedadlo dejte do nejnižší možné polohy, ze které ještě máte dostatečný výhled. Získáte tak nižší těžiště, vyšší odolnost vůči bočnímu přetížení a lepší kontrolu nad autem.
  • Opěradlo by mělo být hodně vzpřímené – co nejvíc to půjde, aniž by to bylo nepříjemné. Můžete tak lépe pracovat s volantem a budete mít dobrý výhled.
  • Volant mějte blízko k tělu: Lokty by měly svírat úhel přibližně 45 stupňů a při natažení ruky před sebe byste se měli vrcholu volantu dotknout zápěstím. Auto pak dokážete ovládat jemně a s citem.
  • Ruce mějte v poloze tři čtvrtě na tři. Budete mít široký rozsah bez nutnosti přehmatávat, jistotu ve vedení auta a snížíte riziko poranění od čelního airbagu v případě nehody.
  • Od pedálů buďte tak akorát daleko, aby noha i při plně sešlápnuté spojce nebo brzdě zůstala mírně pokrčená. V opačném případě ztratíte přesnost a natažené nohy jsou navíc zranitelnější. Pravá noha by měla být patou stále na podlaze pro rychlý, ale stabilní přechod z plynu na brzdu a naopak.

Závodnický dress code

Určitě se nemusíte cítit nepatřičně, když se na okruh nedostavíte v závodní kombinéze. Při volných jízdách pro veřejnost se nic takového neočekává. Správnou volnou výbavy si však můžete řízení zpříjemnit a zvýšit svoji bezpečnost.

Helma – Zejména na zahraničních okruzích bývá někdy povinná pro všechny bez výjimky, například na mosteckém okruhu to ale platí pouze pro vozy s vnitřním rámem nebo stahovací střechou. Na N Day tedy nutná není. Je dobré se vždy informovat u pořadatele dané akce.

Rukavice – Nejsou nutností, ale spíš otázkou osobních preferencí. Někdo je rád, že se mu nepotí ruce na volantu a cítí se jistěji, jinému naopak může vadit o něco horší citlivost.

Oblečení – Jízda na okruhu je více sportovní než společenská událost. Vybírejte volné oblečení, které nikde neškrtí, neomezuje a neodvádí pozornost. Nemusíte se stydět ani za tepláky.

Boty – Pokud nemáte úzkou závodní obuv s tenkou podrážkou, zkuste v botníku najít takovou, která příliš neomezuje cit v nohách. Zejména na plynu je důležitá plynulost, abyste se vyhnuli nedotáčivosti.

N je správně

Všechny modely se znakem N jsou důkladně testovány na náročných okruzích včetně slavného Nürburgringu, aby i v plném nasazení zůstaly spolehlivé a dobře ovladatelné. Právě na okruhu z nich můžete dostat maximum. Zohledněte ale své schopnosti.

  • Zapněte režim N. Právě pro jízdu na okruhu je stvořený. Auto bude mít nejostřejší a nejrychlejší reakce na pokyny plynu i volantu díky bleskové odezvě plynu, tuhému nastavení podvozku a agresivitě samosvorného diferenciálu. Samozřejmě potěší i řízný zvuk.
  • Zvažte vypnutí stabilizačního systému. Vypnutí stabilizačního systému zajistí, že vám vůz nesebere výkon při prokluzu kol nebo přetáčivém smyku a vše bude jen ve vašich rukách a nohách. Vozy Hyundai N jsou oblíbené pro svou hravou povahu a je to součást jejich charakteru. Pokud však nemáte zkušenosti s přetáčivostí (vše vyřeší přidání plynu a kontra na volantu) nebo nechcete trápit pneumatiky při necitlivé práci s plynem, nechte ho zapnutý.
  • Našroubujte přední tažné oko, hlavně pokud chcete jezdit opravdu rychle. Výrazně tím urychlíte vytažení auta z kačírku a obnovení jízd, kdyby se náhodou něco nepovedlo.

Zábava je víc než rychlost

Trackday není závod. Cílem není najít toho nejrychlejšího, ale to, aby se všichni dobře bavili a něco naučili. Ani začátečníci nemusí být ve stresu a je zbytečné riskovat nebo si něco dokazovat. Přistupujte k jízdě na okruhu s respektem, ale také nadhledem.

Instruktoři – Na každém N Day jsou zkušení instruktoři připravení poradit. Využijte je! Naučí vás správnou stopu na okruhu, poradí brzdné body, upozorní na řidičské zlozvyky a pomohou vám překonat přirozený strach, který často stojí v cestě dobře zajetému kolu.

Odpovědnost – Myslete na to, že na okruzích neplatí povinné ručení ani havarijní pojištění. Speciální připojištění je dostupné jen někde a má omezené krytí. V zásadě tedy platí, že za všechny škody odpovídáte sami. Okruh je relativně bezpečné místo pro rychlou jízdu, ale ani tam nelze jezdit bezhlavě. Dodržujte proto všechny pokyny a pečlivě poslouchejte úvodní instruktáž.

Související příspěvky
Pro řidiče

Financování auta, díl třetí: Co potřebujete vědět o pojištění

3 Mins read
Plánujete si pořídit nové či zánovní auto na splátky? Dobrá zpráva je, že doba jde kupředu a moderní „půjčky“ si můžete přizpůsobit…
Pro řidiče

Tlačítka jsou bezpečnější. Plně dotyková auta nedostanou 5 hvězd

2 Mins read
Organizace Euro NCAP, která testuje bezpečnost nových aut prodávaných v Evropě, chce ve svém hodnocení začít zohledňovat i způsob ovládání nejdůležitějších funkcí. Pokud…
Pro řidiče

Fenomén phishing. Jak se mu bránit?

5 Mins read
Podvody v online prostředí mají často podobu takzvaných phishingových útoků. Jde o podvodné e-maily či SMS, ve kterých se odesílatel vydává za…