Motorsport

Seznamte se s hybridní i20 N WRC

Jubilejní 50. sezóna se do historie mistrovství světa v rallye bezesporu zapíše tučným písmem. Bude to nejen díky přechodu na paliva 100% vyrobená z udržitelných zdrojů, ale hlavně s ohledem na zavedení plug-in hybridního pohonu. Výsledkem jsou vozy s nejrychlejší akcelerací za dobu existence WRC.

Elektrifikace nepřináší jen tichý provoz a nízké emise, ale také snadno dostupný výkon. Platí to jak u běžných aut, tak ve světě motorsportu – ne náhodou jsou nejrychlejšími stroji v historii Le Mans nebo Nürburgringu hybridní speciály z posledních let. Letos poprvé tuto sílu využívají také vozy startující v královské třídě Rally1 na mistrovství světa WRC, včetně zbrusu nového Hyundai i20 N WRC Rally1. Přečtete si, jak přesně celý pohon funguje.

Motor

Přepracovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru produkuje 380 koní a točivý moment 450 Nm, což jsou hodnoty, na jaké jsme zvyklí z minulých sezón. Zároveň mu však vypomáhá elektromotor s výkonem dalších 135 koní, točivým momentem 180 Nm a maximem 12 000 otáček za minutu. Při plném boostu dosahuje celkový výkon 500 koní.

Akumulátor

Elektromotor je poháněn kompaktní baterií s kapacitou 3,9 kWh umístěnou před zadní nápravou. Vůz je díky tomu schopen i jízdy v čistě elektrickém režimu, kdy se může tiše a bez emisí přesouvat mezi rychlostními zkouškami nebo po servisní zóně.

Použití při závodu

Jezdec nemá k dispozici žádné tlačítko, kterým by elektrický boost aktivoval. Elektromotor je pevnou součástí pohonu, a když má k dispozici dostatek energie, automaticky dodává točivý moment podle polohy plynového pedálu. Pro různé povrchy se používají různá nastavení – síla se jinak dávkuje na sněhu, na asfaltu nebo na šotolině.

Hospodaření s energií

Jelikož samotný akumulátor je malý (asi 3,5x menší než ten v Tucsonu Plug-in Hybrid), klíčové je využití rekuperace při brždění. V rallye se brzdí často a tvrdě, takže lze získat velké množství energie. A je to skutečně znát. Balíček elektrifikace navyšuje hmotnost speciálu o 87 kg, přesto je ale na výjezdech ze zatáček vidět drtivá akcelerace jasně překonávající předchozí generaci soutěžních strojů.

Ekologické palivo

K novým předpisům patří i použití paliva vyrobeného na bázi uhlovodíků bez využití fosilních zdrojů se směsí syntetických a bio složek. Hlavní myšlenkou je snížení produkce skleníkových plynů během světových soutěží, současně se ale povedlo udržet srovnatelné ceny se závodním vysokooktanovým benzínem.

Další změny

Hyundai i20 N WRC Rally1 byl pro splnění nových pravidel postaven prakticky od šroubku znovu a s předchozí velmi úspěšnou generací i20 Coupé WRC nemá mnoho společného. Přepracovaná je aerodynamika, celá karoserie prošla výrazným odlehčením a nové bezpečnostní prvky hlavně v oblasti střechy zároveň dokáží absorbovat o 115 % více energie při nárazu.

„Rád začínám nová dobrodružství a výzvy, proto se na novou éru hybridních speciálů těším. Každý tým bude chtít ukázat svůj potenciál a také spolehlivost, která bude letos klíčová.“

Thierry Neuville

Související příspěvky
Motorsport

Mistrovství v ecoRally je v polovině, Češi s Konou drží vedení

2 Mins read
Po nádherné rallye na Azorech udržuje vedení ve světovém šampionátu Bridgestone FIA ecoRally Cup dvojice Michal Žďárský – Jakub Nábělek hájící české barvy…
Motorsport

Zlato z Krumlova má tým Hyundai. Poprvé se ukázal IONIQ 5 N

2 Mins read
Po napínavém souboji na domácí půdě jde dvojice Michal Žďárský a Jakub Nábělek, tovární posádka českého Hyundai, do vedení světového poháru FIA…
Motorsport

Křest ledem. Mistři ecoRallye otestovali novou Konu ve Švédsku

2 Mins read
Nedaleko polárního kruhu začala další sezóna světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup. Do Švédska vyrazila za obhajobou titulu i česká reprezentační posádka…