Jubilejní 50. sezóna se do historie mistrovství světa v rallye bezesporu zapíše tučným písmem. Bude to nejen díky přechodu na paliva 100% vyrobená z udržitelných zdrojů, ale hlavně s ohledem na zavedení plug-in hybridního pohonu. Výsledkem jsou vozy s nejrychlejší akcelerací za dobu existence WRC.
Elektrifikace nepřináší jen tichý provoz a nízké emise, ale také snadno dostupný výkon. Platí to jak u běžných aut, tak ve světě motorsportu – ne náhodou jsou nejrychlejšími stroji v historii Le Mans nebo Nürburgringu hybridní speciály z posledních let. Letos poprvé tuto sílu využívají také vozy startující v královské třídě Rally1 na mistrovství světa WRC, včetně zbrusu nového Hyundai i20 N WRC Rally1. Přečtete si, jak přesně celý pohon funguje.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_930,h_620/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/hyundai-i20Nwrc2022-2.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_930,h_620/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/hyundai-i20Nwrc2022-4.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_930,h_620/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/hyundai-i20Nwrc2022-5.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_512/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/02/21-1024x512.jpg)
Motor
Přepracovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru produkuje 380 koní a točivý moment 450 Nm, což jsou hodnoty, na jaké jsme zvyklí z minulých sezón. Zároveň mu však vypomáhá elektromotor s výkonem dalších 135 koní, točivým momentem 180 Nm a maximem 12 000 otáček za minutu. Při plném boostu dosahuje celkový výkon 500 koní.
Akumulátor
Elektromotor je poháněn kompaktní baterií s kapacitou 3,9 kWh umístěnou před zadní nápravou. Vůz je díky tomu schopen i jízdy v čistě elektrickém režimu, kdy se může tiše a bez emisí přesouvat mezi rychlostními zkouškami nebo po servisní zóně.
Použití při závodu
Jezdec nemá k dispozici žádné tlačítko, kterým by elektrický boost aktivoval. Elektromotor je pevnou součástí pohonu, a když má k dispozici dostatek energie, automaticky dodává točivý moment podle polohy plynového pedálu. Pro různé povrchy se používají různá nastavení – síla se jinak dávkuje na sněhu, na asfaltu nebo na šotolině.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_682/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/02/sweden1-1024x682.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_682/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/02/sweden2-1024x682.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_682/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/02/sweden3-1024x682.jpg)
Hospodaření s energií
Jelikož samotný akumulátor je malý (asi 3,5x menší než ten v Tucsonu Plug-in Hybrid), klíčové je využití rekuperace při brždění. V rallye se brzdí často a tvrdě, takže lze získat velké množství energie. A je to skutečně znát. Balíček elektrifikace navyšuje hmotnost speciálu o 87 kg, přesto je ale na výjezdech ze zatáček vidět drtivá akcelerace jasně překonávající předchozí generaci soutěžních strojů.
Ekologické palivo
K novým předpisům patří i použití paliva vyrobeného na bázi uhlovodíků bez využití fosilních zdrojů se směsí syntetických a bio složek. Hlavní myšlenkou je snížení produkce skleníkových plynů během světových soutěží, současně se ale povedlo udržet srovnatelné ceny se závodním vysokooktanovým benzínem.
Další změny
Hyundai i20 N WRC Rally1 byl pro splnění nových pravidel postaven prakticky od šroubku znovu a s předchozí velmi úspěšnou generací i20 Coupé WRC nemá mnoho společného. Přepracovaná je aerodynamika, celá karoserie prošla výrazným odlehčením a nové bezpečnostní prvky hlavně v oblasti střechy zároveň dokáží absorbovat o 115 % více energie při nárazu.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1688,h_1125/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/272436126_5125483494184159_479140075639301174_n.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_682/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/272196791_5117473058318536_7948984456302091514_n-1-1024x682.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1688,h_1125/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/272191552_5121216184610890_5922696469930937377_n.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1688,h_1126/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/272420150_5129652863767222_4909276257910970667_n.jpg)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1688,h_1125/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2022/01/272248114_5121225384609970_82734115526765956_n.jpg)
„Rád začínám nová dobrodružství a výzvy, proto se na novou éru hybridních speciálů těším. Každý tým bude chtít ukázat svůj potenciál a také spolehlivost, která bude letos klíčová.“
Thierry Neuville