Za volantem

IONIQ 5 na sněhu umí potěšit i pobavit

Máte elektromobily spojené pouze s klidnou jízdou v centrech velkoměst? Nový Hyundai IONIQ 5 dokáže nejen hravě zdolávat zasněžené horské silnice, ale umí při tom vykouzlit i rebelský úsměv na tváři. Nejvýkonnější verze se dvěma elektromotory totiž nabízí pohon všech kol i vypínatelný stabilizační systém.

Futuristický elektromobil IONIQ 5 klame tělem v mnoha ohledech. Na první pohled vypadá jako větší hatchback, a přitom nabízí víc prostoru než velká SUV. Díky velice komfortnímu podvozku a vzdušnému interiéru působí pohodovým, uklidňujícím dojmem, když s ním však vyrazíte na zasněžené silnice, najednou doslova ožije. Dvojice elektromotorů vrcholné verze posílá na všechna čtyři kola systémový výkon 305 koní a nastavení pohonu všech kol i stabilizačního systému zkušeným řidičům umožní si jízdu opravdu užít.

IONIQ 5 nemá žádné složité diferenciály ani kardan spojující nápravy. Přední nápravu pohání elektromotor umístěný mezi předními koly, zadní má svůj vlastní motor uložený nad zadní nápravou. Každá jednotka se tedy stará o pohon jedné nápravy, čímž je zajištěna maximální trakce bez jakýchkoliv prodlev mechanického systému pohonného ústrojí, jak je tomu u konvenčních aut s jedním spalovacím motorem pod kapotou.

V kombinaci s bleskovou reakcí elektromotorů a vysokým točivým momentem dostupným od nejnižších otáček je akcelerace okamžitá, přesto se ale síla dobře a přesně dávkuje. To se na kluzkém povrchu velice hodí. Styl průjezdu zatáčkou si řidič může jednoduše zvolit jemným pohybem pravé nohy. Buď díky velmi dobré čitelnosti širokých zimních pneumatik může jet efektivně na limitu mechanické přilnavosti, nebo s vypnutou stabilizací víc přidat a oblouk efektně vykroužit kontrolovaným přetáčivým smykem.

Dynamický styl jízdy na sněhu se prakticky neliší od toho ve sportovních autech s pohonem všech kol a mechanickými diferenciály. Stačí v nájezdu do zatáčky nasměrovat přední kola do vnitřku oblouku a současně přidat plný plyn, aby zadní pneumatiky na okamžik ztratily trakci. Následuje rychlé kontra volantem a korekce plynového pedálu podle toho, v jak velkém úhlu chcete zatáčku projet. Na většinu korekcí stačí přidávání a ubírání plynu, smyky s pohonem všech kol nevyžadují tolik práce s volantem jako v autech s pohonem zadních kol. Jízda na limitu nebo i trochu za ním je tak předvídatelná a dostupná i méně zkušeným řidičům. Stačí si pro první trénink najít volnou zasněženou plochu a pochopit, jak IONIQ 5 reaguje.

Pozitivní vliv na jízdu v náročných podmínkách má také optimální vyvážení auta zásluhou akumulátoru uloženého v podlaze. Právě rozložení hmotnosti je na kluzkém povrchu klíčové nejen pro stabilitu, ale i bezpečné průjezdy zatáčkami. Kdo se nechce klouzat, dostane od IONIQ 5 dostatečnou porci jistoty pro klidnou jízdu v hlubokém prašanu i na kluzkém uježděném sněhu. Na vysoké úrovni je také pohon všech kol HTRAC a systém kontroly trakce, který při prudké akceleraci nepřibržďuje prokluzující kola jako u běžných aut, ale na jednotlivá kola posílá jen tolik točivého momentu, kolik dokáže pneumatika v danou chvíli přenést na silnici. Jízda s aktivovaným stabilizačním systémem je díky tomu velmi plynulá a kultivovaná.

V zimě má IONIQ 5 ještě jeden důležitý trumf v rukávu – po mrazivé noci dokáže interiér vytopit doslova během okamžiku a hlavně předem. Vyhřívaná přední i zadní sedadla a volant společně s výkonnou ventilací připraví útulný interiér včetně rozmrazení oken na přesný čas. Teploty hluboko pod bodem mrazu nemají zásadnější vliv ani na akumulátor a dojezd na jedno nabití, s extra rychlým dobíjením díky 800V architektuře IONIQ 5 lze navíc energii na cestu například z Prahy do Špindlerova mlýna a zpět získat už za čtvrt hodiny.

Související příspěvky
Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

4 Mins read
Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou…
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…
Za volantem

Exkluzivní jízda za volantem N Vision 74 a RN22e

6 Mins read
Existují elektromobily pro lidi, pro které je důležitější zábava za volantem a zážitek z jízdy než běžné cestování? Dva návrhy má v…