Zákulisí

Roboti Hyundai budou pomáhat ve skutečném i virtuálním světě

Na nejvlivnější technologické události světa, veletrhu CES v Las Vegas, letos Hyundai představil celou řadu konkrétních vizí průkopnického využití robotiky. Nakrmit domácího mazlíčka z opačného konce světa, přivolat si létající taxi nebo vzdáleně navštívit planetu Mars – to vše může být brzy realitou.

Slovo mobilita nejspíš leckomu zní jen jako moderní marketingová fráze, líbivá nálepka pro obyčejnou dopravu. Jenže v blízké budoucnosti už si jen s auty, koly a koloběžkami nevystačíme. Pojem mobilita zahrnuje nespočet různých technologií a více či méně autonomních zařízení, která budou zajišťovat přesun lidí, věcí i činností. Ať už to jsou kráčející roboti, létající drony nebo maličké pohyblivé stroje nejrůznějších tvarů.

Hyundai chce i v této éře hrát podobně významnou roli jako v současném světě dopravy. Coby přední dodavatel řešení chytré mobility na veletrhu CES ukázal pět zajímavých cest, jak roboti v následujících letech pomohou člověku dosáhnout nejen dál a výš, ale i do nových realit.

1. Chytrá kola rozpohybují svět věcí

Jednou z vizí Hyundai jsou takzvané Plug & Drive moduly (PnD). V základu jde vlastně o jedno kolečko s elektrickým pohonem schopné otáčet se o 360°, které je navíc vybaveno systémem LiDAR pro autonomní jízdu. Moduly je možné připojit prakticky k jakémukoliv objektu, a to v různém množství podle potřeby. Originálním způsobem využití může být například při sdílení kanceláří – kdykoliv je pak možné je bleskově proměnit podle individuální potřeby.

Tuto technologii však lze využít i pro osobní přepravu. Osobní verze modulu disponuje kabinou přibližně metr a půl širokou, podobně dlouhou a necelé dva metry vysokou. Ovládá se jednoduše joystickem v opěradle sedadla. Hodí se pro přepravu na krátké vzdálenosti po městě, kde se navíc dokáže na vybraných místech připojit k větším modulům, takzvaným mateřským lodím, pro hromadnou dopravu.

2. Všestranný robotický pomocník

Neméně pestré možnosti využití nabízí platforma nazvaná MobED (Mobile Eccentric Droid). Modul měří 60 cm na šířku, 67 cm na délku a 33 cm na výšku, váží 50 kg a je vybaven akumulátorem s kapacitou 2 kWh. Maximální rychlost je 30 km/h. Na základní desku je možné umístit nejrůznější příslušenství – očekává se, že kompaktní a velice stabilní platforma najde využití například při doručování zboží. Jak ale naznačují fotky níže, možností je mnohem víc.

Nezávislé zavěšení podvozku umožňuje modulu zůstat ve vodorovné poloze i při překonávání zpomalovacích prahů, schodů nebo velkého převýšení. Tři elektromotory uložené v každém kole poskytují vysoký výkon, zajišťují precizní řízení a na starosti mají také optimalizaci polohy – tyto moduly pohonu s ekcentrickým kolem byly pojmenovány Drive & Lift (DnL). Vynikající manévrovatelnost a schopnost zdolávat terénní překážky dovoluje použití ve vnitřním i venkovním prostředí. Další autonomní moduly pak Hyundai dokonce kombinuje s vodíkovým pohonem.

3. Robotická taxi a drony

Autonomní řízení bude v budoucnu standardem i pro taxi služby. Hyundai již před časem představil koncept postavený na základě elektrického modelu IONIQ 5, který díky souboru vyspělých senzorů dokáže jezdit zcela bez řidiče. Specifické uživatelské rozhraní umožňuje cestujícím snadnou interakci s autem v průběhu jízdy. První autonomní vozy určené pro taxi služby budou na trh uvedeny už v roce 2023.

Ještě zajímavějším typem moderní městské dopravy jsou pak autonomní (a opět elektricky poháněné) drony Urban Air Mobility. Společnost Supernal patřící pod Hyundai vyvíjí celou rodinu elektrických letounů s možností vertikálního vzletu, přičemž start prvního modelu S-A1 je naplánován na rok 2028. Rozmach letecké hromadné dopravy se očekává už ve 30. letech 21. století, kdy se počítá se širším přijetím této zatím futuristické koncepce u veřejnosti.

4. Roboti jako parťáci do nepohody

Roboti jako z hollywoodských sci-fi filmů jsou realitou už dnes. Příkladem jsou produkty společnosti Boston Dynamics, kterou Hyundai před nedávnem koupil. Nejznámější modelem je robotický pes Spot schopný nejen vyjít schody, ale třeba i hlídat ovce. Díky špičkovému kamerovému systému může provádět revize na těžko přístupných nebo nebezpečných místech a brzy se počítá i s jeho nasazením při záchranných akcích. Hyundai plánuje nasazení robotů s umělou inteligencí jako pomocníků pro automatizaci výrobních závodů.

Dalším modelem z rodiny robotů Hyundai je Atlas, který je nejen schopný chodit po dvou nohách jako člověk, ale dokáže i metat salta. Lidskému tělu jsou podobné i rozměry a proporce a není to náhodou. Atlas díky tomu může zastat náročnou a nebezpečnou práci určenou původně lidem, například při manipulaci s těžkými předměty.

5. Metamobilita pro cesty do virtuálních světů

Slyšeli jste už o metaversu? Představte si ho jako budoucí podobu internetu, který budete moci osobně navštívit. Jeho součástí totiž budou sdílená 3D prostředí propojená do velkých virtuálních vesmírů. Zároveň bude docházet k prolínání reálného a virtuálního světa. S pomocí robotů, kteří návštěvníky metaversem provedou, se lidem zpřístupní dosud nepoznané možností pro práci i zábavu.

Na konceptech virtuálních světů pracují už roky společnosti jako Microsoft či Facebook, ale také menší tvůrci, ke kterým patří i český projekt Somnium Space. Aby šlo možnosti nově tvořeného virtuálního světa využít naplno, je potřeba chytrých zařízení a robotů s umělou inteligencí. Hyundai na veletrhu CES 2022 představil řešení i pro tuto oblast mobility – podívejte se, jak by mohla vypadat naučná výprava na Mars:

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…