Za volantem

Jaké je to za volantem IONIQ 5? První jízdní dojmy

První model nové značky IONIQ už se prohání i po českých silnicích. „Číslo 5“ si již před uvedením na trh získalo sympatie odborníků i veřejnosti díky povedené kombinaci retro a futuristického designu, útulnému interiéru a špičkové technice. Nakonec je ale pro každého řidiče stejně nejdůležitější jedna otázka – jak se s tím autem jezdí?

Emotivním zážitkem je vlastně už příchod k autu. Podobně jako u povedeného Tucsonu, také v případě IONIQ 5 se designérům podařilo do výroby prosadit řadu „drahých“ řešení a produkční vůz se téměř neliší od původního konceptu s názvem Hyundai 45. Velké čisté plochy v kombinaci s ostrými prolisy a saténově matným lakem zaujmou na první pohled. Dojem neobyčejnosti podtrhuje zejména LED osvětlení s pixelovou grafikou vpředu i vzadu nebo originální vzhled kol.

Po nasednutí se cestující ocitnou ve velice vzdušném interiéru. Je to zásluha mimořádně dlouhého rozvoru kol, který činí rovné tři metry – to je mimochodem podstatně víc, než kolik nabízí třeba sedmimístné Santa Fe. Zásluhu na prosvětlenosti kabiny má také volitelné panoramatické okno vyrobené z jednoho kusu skla bez jediného přerušení, bohatá šířka interiéru a nízká palubní deska. Celý středový tunel je posuvný, takže si lze prostor upravit podle sebe. Do schránky mezi sedadly se vejde dokonce i velká kabelka nebo taška s notebookem, takže důležité osobní věci jsou vždy po ruce a příruční zavazadlo není třeba schovávat na zadní sedadla, do kufru nebo na sedadlo spolujezdce, odkud může snadno sklouznout.

IONIQ 5 se rozjíždí s typickou lehkostí elektromobilu, tedy prakticky neslyšně a bez námahy. Navzdory skvělé dynamice (nejvýkonnější verze se dvěma elektromotory o výkonu 347 koní zrychlí na 100 km/h za 5,2 sekundy) se povedlo nástup točivého momentu pěkně vyhladit, takže rychlost nabírá s jemností a bez „kopance“ do zad. S tím dobře ladí i nastavení podvozku, které poskytuje vysokou úroveň komfortu. Nezávislé zavěšení všech kol ve spojení s kvalitními tlumiči s nadhledem filtruje všechny běžné nerovnosti a pneumatiky Michelin s vyšším profilem absorbují drobné vibrace. Jízda je tak příjemně plynulá a utlumená – skoro by se chtělo říct vznešená.

Při osobním setkání je překvapením samotná velikost auta. Je mnohem větší, než jak působí na fotografiích. Podle nich by člověk očekával větší hatchback, je to ale spíš SUV. Dobrá zpráva je, že svou velikost umí maskovat nejen na fotkách, ale také v zatáčkách. I v rychle projížděných pasážích působí kompaktně a lehce, čímž řidiči dodá sebevědomí. Díky uložení baterií v podlaze a perfektnímu rozložení hmotnosti je IONIQ 5 stabilní v každé situaci a náklony jsou minimální. Na posádku tak v zatáčkách pocitově působí mnohem menší boční síly a cestování není únavné.

Jednou ze specialit IONIQ 5 jsou extra pohodlná, široce nastavitelná sedadla. I při jízdě si díky nim opravdu odpočinete, po zastavení pak nabízejí odpočinek na úrovní letecké první třídy. Stisknutím tlačítka totiž lze sedadla řidiče i spolujezdce nastavit do neutrální polohy, kterou lidské tělo automaticky zaujímá v mikrogravitaci – Hyundai při jejich vývoji použil poznatky z výzkumu astronautů NASA. Během jízdy sedadla poskytují perfektní oporu, v relaxační poloze zase uvolní svaly na celém těle včetně nohou, které jsou při jízdě autem stále v napětí.

Díky promyšlené aerodynamice s aktivními klapkami v předním nárazníku a sofistikovaným zadním spoilerem se IONIQ 5 navzdory své mohutnosti může pochlubit nízkým součinitelem odporu vzduchu. Ve spojení s dvojitými izolačními okny nebo zapuštěnými vnějšími klikami je výsledkem ukázkové ticho na palubě. Akustický komfort mohou dál posunout ještě volitelné kamery nahrazující zpětná zrcátka. Díky tichému elektromotoru a skvěle odhlučněnému podvozku není třeba zesilovat audiosystém nebo zvyšovat hlas ani v dálničních rychlostech. Zejména na delších cestách se absence hluku a vibrací pozitivně projeví na únavě cestujících.

IONIQ 5 totiž není jen elektromobil do města. Jeho dojezd činí až 481 km a jako první vůz ve své třídě se může pyšnit 800V architekturou, kterou dosud nabízely pouze drahé elektromobily prémiových značek. Za necelých pět minut mohou baterie získat energii pro ujetí 100 km a dobití vybitého akumulátoru na 90-95 % je na rychlodobíjecích stanicích otázkou přibližně půl hodiny. I z méně výkonných nabíječek ale dokáže IONIQ 5 díky 800V architektuře získat více než běžné elektromobily.

Při každodenním používání potěší i dotaženost detailů. Velká část ovladačů je místo plastu z hliníku, matné sklo digitálního přístrojového štítu a infotainmentu se na sluníčku neleskne a nezůstávají na něm otisky prstů. IONIQ 5 zkrátka působí hodnotným, bytelným dojmem. Nechybí možnost bezdrátového nabíjení telefonů a hned několik USB konektorů vpředu i vzadu. Pod zadními sedadly je navíc zásuvka s funkcí V2L, která dokáže efektivně nabíjet různé elektrické spotřebiče – třeba i elektrokolo či skútr. Další V2L konektor je přístupný zvenku a s jeho pomocí lze nabíjet jiná zařízení i v případě, že je IONIQ 5 vypnutý a zamčený (dokonce lze v nouzi dobít i jiný elektromobil). Potěší také druhý úložný prostor pod přední kapotou.

Související příspěvky
Za volantem

Nový král českých okresek? Provětrali jsme i20 N

4 Mins read
Sportovní divize Hyundai N letos představila hned tři zásadní novinky. Modernizovanou i30 N, první sportovní SUV Kona N a kompaktní hatchbach i20…
Za volantem

Ostré srovnání: Kona N versus i30 N

4 Mins read
Kona N je nejnovější přírůstek do rodiny modelů Hyundai určených pro nadšené řidiče. Většinu sportovní techniky sdílí s modernizovanou i30 N. Díky větší…
Za volantem

První jízdní dojmy za volantem nové i30 N

3 Mins read
Představením ostrého hatchbacku i30 N dokázal Hyundai v roce 2018 nemyslitelné – hned s prvním sportovním modelem se zařadil mezi uznávanou světovou špičku. Teď…