Loňská vydatná zima posloužila jako užitečný zátěžový test schopností moderních elektromobilů. Jak moc se reálně snižuje jejich dojezd a jak si dokáží poradit v krizových podmínkách, například v mnohahodinové mrazivé koloně uprostřed ničeho?
V zimě přirozeně roste spotřeba každého auta, ale protože dobíjení stále trvá déle než tankování, u elektromobilů je to obzvlášť sledovaný údaj. Například Kona Electric je proto vybavena vlastním systémem vyhřívání pro zajištění co nejdelší životnosti. Hlavním důvodem poklesu dojezdu je to, že elektrická auta nemohou k vyhřívání interiéru využít zbytkové teplo ze spalovacího motoru. Rozdíl v dojezdu je tak dán především nároky na komfort.
Norsko: Snížení dojezdu o 9 %
Je zajímavé, že z celé Evropy se elektromobilům nejvíc daří v Norsku, kde o pořádné zimy nemají nouzi. V minulém roce už se jich dokonce v severské zemi prodalo víc než jakýchkoliv jiných aut. Tamní autoklub proto před časem otestoval dojezd 20 elektromobilů v podmínkách, které se celkem podobaly české zimě – při teplotách od +3 °C po -6 °C. Klimatizace byla nastavena na 21 °C, bylo zapnuté vyhřívání sedadla řidiče a jezdilo se v běžném provozu po veřejných silnicích.
- Kona Electric ujela na jedno nabití 405 km, udávaný dojezd dle metodiky WLTP pro daný vůz byl 449 km (pozn. test byl prováděn se starším typem před modelovou inovací, dnes dojezd modelu Kona Electric činí 484 km)
- Oproti údaji výrobce šlo o pokles o pouhých 9 %, což byl nejlepší výsledek v celém testu
- Dobře si vedl i Hyundai Ioniq, který ujel 279 km (udávaný dojezd dle WLTP je 311 km)
- Podrobnosti najdete na stránkách autoklubu NAF
Po roce stále na 100 %
Celoroční test absolvovala Kona Electric v redakci českého magazínu Svět motorů. Pochvalu získala mimo jiné za propracovaný termomanagement – i po poslední zimě zůstala původní kapacita baterií zachována na plných 100 %. I při nízkých teplotách je navíc auto úsporné.
„Kona netopí přímo elektřinou, ale tepelným čerpadlem, které dokáže ušetřit i přes půlku potřebné energie. Navíc má šikovnou funkci Driver only, kdy nastavenou teplotu udržuje jen v prostoru řidiče. Když se to sečte s rychlým vyhříváním sedaček a volantu, v Koně jsme rozhodně nemrzli. Naopak, účinek topení je z logiky věci rychlejší než u aut se spalovacím motorem, kde chvíli trvá, než se motor ohřeje,“ píše redaktor Martin Vaculík.
Umrznutí v zimě nehrozí
Youtuber Electro Dad a redaktor magazínu Technet.cz Václav Nývlt se zase v elektromobilu rozhodli přenocovat, když venkovní teploty spadly pod -10 °C, což je pořádná výzva pro jakékoliv rodinné auto. V obou případech si auto za každou hodinu vytápětní vzalo pouze okolo 2 % z kapacity akumulátoru a po celou dobu v něm bylo příjemně teplo (pro druhý experiment posloužila Kia e-Nero, která sdílí techniku se sesterským Hyundaiem Kona Electric). Modernizovanou Konu na českých zimních silnicích prověřil také tým pořadu Autosalon, který naplno otestoval možnosti dojezdu. Videa a články si můžete prohlédnout online:
- 11 hodin při -12 °C v elektromobilu (mrazivá noc v Koně)
- Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly
- Ujeli jsme v zimě 425 km na jedno nabití. A topili si
3 tipy pro zimu s elektromobilem
Je patrné, že u moderních elektromobilů se zimy nemusíte bát. Na závěr nicméně přidáváme několik jednoduchých rad, jak si můžete zimní měsíce s elektrickým autem ještě více zpříjemnit.
- Auto si před cestou nechte předehřát během nabíjení ze zásuvky. Ušetříte tak energii z akumulátoru a prodloužíte dojezd. Čas vyhřátí si snadno nastavíte z mobilní aplikace Bluelink.
- I elektromobil je při zimních cestách vhodné správně zahřát. Přečtěte si náš článek Jak správně zahřát moderní auto v zimě, aby netrpělo.
- I když to leckoho překvapí, také elektromobil má pod kapotou klasickou 12V autobaterii, která může při dlouhém stání trpět. Myslete proto i na její údržbu.