Za volantem

Hyundaie s pohonem 4×4 se předvedly na ledové dráze

Hrubý led pokrytý jen tenkou vrstvou sněhu a silný vítr rozhánějící vločky tak zuřivě, že bílá tma chvílemi omezovala viditelnost jen na několik metrů. Takové podmínky na přelomu ledna a února panovaly na testovací dráze v rakouském Lungau, kde si mohli čeští novináři i dealeři Hyundai vyzkoušet chování různých modelů s pohonem všech kol.

Každý Hyundai s pohonem všech kol se může pyšnit znakem HTRAC, u různých aut se ale pod tímto označením skrývají různé technologie. Jak fungují v extrémních zimních podmínkách ukázalo několik dnů důkladného testování v rakouských alpách. Zajímavostí je, že téměř všechny Hyundaie 4×4 už jsou dnes více či méně elektrifikované – od mild-hybridního naftového Tucsonu, přes hybridní či plug-in hybridní Santa Fe až po plně elektrický IONIQ 5.

Agilní SUV s uzávěrkou

Základní verzi pohonu HTRAC reprezentovaly na Lungauringu mild-hybridní Tucsony s motory 1.6 TGDI a 1.6 CRDI. O rozdělení síly mezi přední a zadní kola se stará chytrá elektronika prostřednictvím mezinápravové spojky. Zatímco při klidné jízdě jsou poháněna pouze přední kola pro úsporu paliva, v případě ztráty trakce nebo požadavku na sportovnější jízdu dokáže systém posílat až 50 % točivého momentu na zadní nápravu.

  • Režim Lock: Řidič má ve voze k dispozici také tlačítko Lock pro náročné podmínky – po jeho stisknutí je síla motoru napevno rozdělena v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu (do rychlosti 40 km/h).
  • Jízdní režimy: Chování pohonu lze ovlivnit i přepínáním jízdních režimů, které u verzí HTRAC ovlivňují to, jak moc se „do akce“ zapojuje zadní náprava – v režimu Eco minimálně nebo vůbec, v režimu Comfort umírněně a v režimu Sport maximálně.

Na ledové dráze s opravdu velmi kluzkým povrchem tato auta potěšila svojí agilitou, dobrou trakcí a ochotou rychle měnit směr. Nemají sice vysoký výkon, který by jim dovolil vyloženě zábavnou jízdu pod plným plynem, ale nízká hmotnost ve spojení s rychlými reakcemi zajišťuje suverénní průjezdy zatáček bez nedotáčivosti a efektivní akceleraci na výjezdech.

Výkonné a sofistikované hybridy

Vyšší varianty modelů Tucson a Santa Fe s hybridním motorem o výkonu 230 koní nebo plug-in hybridem o síle 265 koní využívají stejnou koncepci pohonu HTRAC, elektronika je ale sofistikovanější a pracuje s větším množstvím informací. Místo tlačítka Lock mají jejich majitelé k dispozici volič terénních režimů pro sníh, bláto a písek. Podle toho se optimalizuje točivý moment a odezva motoru, určuje časování řazení, rozděluje síla mezi přední a zadní kola nebo nastavuje intenzita zásahů stabilizačního systému.

  • Režim Snow: Upřednostňuje stabilitu, aby vůz na sněhu zůstal ovladatelný. Točivý moment je omezený, převodovka řadí dříve a síla motoru se rozděluje mezi přední a zadní kola dle potřeby.
  • Režim Mud: Upřednostňuje trakci, aby vůz i v hlubokém blátě dokázal jet vpřed. Rovnoměrné zapojení předních i zadních kol, pozdější řazení, snadno dostupný výkon.
  • Režim Sand: Upřednostňuje únikové schopnosti, aby se vůz v písku takzvaně nezahrabal. Nejagresivnější nastavení motoru, převodovky i pohonu všech kol.

S výkonem přes 200 koní už tyto vozy umožňují výrazněji pracovat s plynem a zapojení zadních kol je znatelné, takže si lze užít plavné průjezdy zatáček s lehkou i vyšší mírou přetáčivosti – podle chuti a odvahy každého řidiče. Sametově vláčné Santa Fe to spojuje se suverenitou a stabilitou velkého auta, menší a lehčí Tucson zase s rychlými výjezdy ze zatáček – v jeho případě už je však vhodná větší citlivost na plynu, aby se kola na ledu pod přívalem točivého momentu zbytečně neprotáčela.

Zábavný elektromobil

Také vrcholné provedení elektromobilu IONIQ 5 je vybaveno pohonem všech kol HTRAC, s ohledem na odlišnou koncepci ale funguje jinak než u modelů se spalovacími motory. Na každé nápravě je umístěný jeden elektromotor, takže není potřeba výkon složitě přesouvat mezi nimi. Zadní kola pohání silnější motor o výkonu 160 kW a točivém momentu 350 Nm, přední mají k dispozici 70 kW a 255 Nm. Jak to celé funguje jsme podrobněji popsali v článku IONIQ 5 na sněhu umí potěšit i pobavit.

  • Režim Snow: Přestože IONIQ 5 nemá přepínač terénních režimů, na volantu lze aktivovat režim pro jízdu na sněhu, který zlepšuje ovladatelnost vozu.
  • Režim Eco: Systém DAS (Disconnector Actuator System) umožňuje zcela vypnout a odpojit přední motor, díky čemuž dochází úspoře energie a prodloužení dojezdu v situacích, kdy pohon všech kol není potřeba – například při jízdě v úsporném režimu.

Díky preferenci zadní nápravy a celkovému výkonu 305 koní a 605 Nm byl IONIQ 5 miláčkem všech účastníků zimní akce Hyundai. Dovoluje užít si jízdu efektními táhlými drifty, které jsou díky dlouhému rozvoru dobře čitelné. Auto lze plynem suverénně přehazovat ze zatáčky do zatáčky v rychlém tempu, i když je při jízdě samozřejmě třeba zohlednit vyšší hmotnost srovnatelnou se Santa Fe.

Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

3 Mins read
Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona…
Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

8 Mins read
Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy…