Zákulisí

5 zajímavých modelů Hyundai, které u nás neznáme

Hyundai je jedna z největších automobilek působící takřka po celém světě. Přestože má v nabídce řadu globálních modelů, na každém kontinentu se najdou i vozy vytvořené na míru potřebám a chutím místních zákazníků. Platí to jak pro Evropu, tak pro Asii nebo Ameriku. Podívejte se na některá z aut, která na českých silnicích nepotkáte.

Různé kouty světa se liší nejen geograficky, ale také kulturně. Odlišné podnebí a přírodu doplňují jiné zvyky i způsob života. Proto se i automobilová doprava napříč kontinenty a jednotlivými státy v lecčems odlišuje. Zatímco ve Spojených státech či Kanadě jsou nejprodávanější kategorií aut velké pick-upy, v Asii se zase velké oblibě těší rodinné vozy typu MPV s často futuristickým designem. V obou případech jde o kategorie, které jsou nyní v Evropě na okraji zájmu.

Právě Severní Amerika se pro Hyundai stala prvním exportním trhem a dnes zahrnuje síť více než 820 showroomů. Polovina prodaných vozů v USA se vyrábí přímo v závodě Hyundai Motor Manufacturing ve státě Alabama. Na americkém trhu se daří velkým a výkonným vozům, čemuž odpovídá i tamní nabídka Hyundai – zahrnuje mimo jiné více sportovních modelů divize N. Pravým domovem Hyundai je ale samozřejmě Jižní Korea. Hlavní závod ve městě Ulsan je největší továrnou na výrobu aut na světě s roční kapacitou 1,6 milionů vozů. I některé korejské modely jsou určeny pouze pro domácí trh, a to jak po designové, tak funkční stránce, takže jsou v Evropě prakticky neznámé.

1. Elantra N

Závodními vozy inspirovaný sedan absolvoval ještě před blížící se světovou premiérou vytrvalostní závod na 24 hodin na německém Nürbrgringu. Přesto je Elantra N po originálním Velosteru N dalším sportovním modelem, který u nás nekoupíme. Krom amerického trhu bude dostupná pouze na domácím jihokorejském pod názvem Avante. Tamním zákazníkům nabídne mimo jiné opravdu výrazné tvary, výkon 280 koní, zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,3 sekundy a sportovní brzdy, pneumatiky či sedadla.

Pro tovární i soukromé týmy bude ovšem k dispozici také závodní verze Elantra N TCR. S odlehčenou karoserií o hmotnosti pouhých 1265 kg a výkonným dvoulitrovým motorem naladěným na výkon 350 koní bude závodit mezi cestovními vozy na tratích po celém světě.

2. Palisade

Další americkou zajímavostí je majestátní SUV Palisade, největší osobní auto z produkce Hyundai. Pětimetrový vůz je vybaven pohonem všech kol s uzávěrkou diferenciálu, šestiválcem o objemu 3,8 litru, prémiovým interiérem čalouněným perforovanou kůží i semišem a může táhnout dvě a čtvrt tuny.

S tímto modelem si značka v USA získala řadu nových příznivců. Více než polovina majitelů Palisade podle průzkumů dříve o Hyundai neuvažovala a u 77 % respondentů toto SUV zlepšilo vnímání značky. Bonusem je navíc desetiletá záruka včetně bezplatných servisních prohlídek jako jsou výměny motorového oleje nebo filtrů.

3. Santa Cruz

Pick-upy jsou jedním ze symbolů Ameriky, neodmyslitelnou součástí středoamerické kultury. Jsou oblíbené nejen na farmách, ale i v centrech velkoměst. Hyundai tak s modelem Santa Cruz zacílil přesně do vkusu amerických řidičů. K mohutné moderní masce připomínající evropský Tucson přidává prostornou kabinu a otevřenou korbu pro přepravu nákladu.

Podobně jako u velkého SUV Palisade nechybí pohon všech kol HTRAC, terénní pneumatiky a podvozek s velkou světlou výškou pro náročný terén. K pohonu slouží výkonný 2,5litrový motor spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zahájením výroby pick-upu Snata Cruz v alabamském závodě vytvořil Hyundai přes 1200 nových pracovních míst a jde tedy opravdu o americký model od A do Z.

4. Grandeur

Nejluxusnějším modelem značky Hyundai je bezesporu limuzína Grandeur. Na délku téměř pětimetrový sedan nabízí nespočet možností individualizace exteriéru i interiéru. Nechybí dokonce ani sportovní příslušenství N Performance, kam patří například výkonná brzdová sada inspirovaná motorsportem nebo sportovně naladěné tlumiče.

Grandeur je ale v první řadě zaměřen na pohodlí cestujících. Může se tak chlubit mimo jiné dvojitými okny pro co nejvyšší akustický komfort, velkými pohodlnými sedadly s automatickou ventilací, možností ovládat audiosystém se 12 reproduktory ze zadních sedadel nebo luxusními materiály, od kůže až po hliník. K dispozici je hybridní pohon s motorem o objemu 2,4 litru i výkonný šestiválec o objemu 3,3 litru.

5. Porest

Mezi rodinnými vozy pro jihokorejský trh lze najít i karavan s autentickým asijským stylem. Na kabinu připomínající malý nákladní vůz navazuje plnohodnotně vybavený obytný modul, kterému nechybí kuchyňka, postel ani malá koupelna s toaletou a umyvadlem.

Interiér je vybaven elektronicky posuvnými panely, které variabilně proměňují vnitřní prostor podle potřeby. Například zvětší ložnici, nebo zpřístupní skryté úložné prostory. Většina funkcí včetně klimatizace nebo osvětlení se ovládá přes rozměrnou dotykovou obrazovku. Zkrátka moderní a chytré bydlení na kolech.

Související příspěvky
Zákulisí

Vodík i baterie. Průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu

2 Mins read
Futuristický retro design není jediný důvod, proč koncept supersportu N Vision 74 přitáhl pozornost celého světa. Dokáže jet buď na vodík, nebo…
Zákulisí

Hyundai i30 N se v Česku nejen vyrábí, ale i ladí

3 Mins read
Z nadšených ohlasů novinářů i majitelů na modely divize N se zdá, že Hyundai zná dokonalý recept na praktická sportovní auta. Tedy taková,…
Zákulisí

Tucson není jen auto, ale i pozoruhodné místo

4 Mins read
Jihozápad Spojených států neobyčejným způsobem spojuje západní, mexické a indiánské vlivy. Platí to i pro Tucson, druhé největší město Arizony. Díky rozmanité…