Zákulisí

Sedadla IONIQ 5 inspiroval výzkum astronautů NASA

Pohodlný, mimořádně prostorný interiér s příjemnou atmosférou je jednou z klíčových vlastností nového elektromobilu IONIQ 5. Kromě rozvoru na úrovni dlouhých limuzín nebo posuvné středové konzole na tom mají zásluhu zejména relaxační sedadla. Jejich tvar se přitom opírá o zkušenosti posádek raketoplánů.

Originální karoserie IONIQ 5 se zapuštěnými klikami a kamerami namísto zpětných zrcátek neslouží jen designu. Její promyšlené tvary spolu s téměř plochým podvozkem přispívají k minimálnímu odporu vzduchu, čímž se snižuje spotřeba energie a prodlužuje dojezd, a také eliminuje aerodynamický hluk v interiéru. Právě klid a harmonie na úrovni, jakou dosud mohly nabídnout jen drahé luxusní vozy, totiž patří mezi hlavní lákadla tohoto modelu.

Na svoji kategorii nabídne IONIQ 5 díky nadprůměrnému rozvoru kol a variabilnímu interiéru velice vzdušný interiér. Tento pocit ještě umocňuje volitelné světlé čalounění, rozměrná panoramatická střecha nebo decentní ambientní osvětlení. Inženýři Hyundai ale zašli pro navození dokonale uvolněné atmosféry ještě dál než u všech dosavadních modelů.

Zatímco sedadla pro sportovní modely N vznikají na základě zkušeností získaných při testování na slavném okruhu Nürburgring i dalších závodních tratích, konstruktéři nadčasového modelu IONIQ 5 čerpali poznatky od amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír. Přední odpočinková sedadla byla inspirována studií NASA nazvanou „Hodnocení neutrálního držení těla při misi raketoplánu STS-57“, která se opírá o výzkum provedený během mise raketoplánu Endeavour.

Takzvaná neutrální poloha těla je pozice, kterou lidské tělo automaticky zaujímá v mikrogravitaci, a byla poprvé zdokumentována NASA na počátku 70. let 20. století. Cílem vědců bylo zjistit, jak zkonstruovat sedadla tak, aby byla pro astronauty v kosmické lodi nejen bezpečná, ale i pohodlná. Fotografie pořízené na palubě Skylabu, první vesmírné stanice NASA, ukázaly, že končetiny přirozeně zaujímají určité úhly vzhledem k tělu.

Z těchto poznatků vychází i tvar předních sedadel v interiéru IONIQ 5, která jdou sklopit téměř do roviny. Relaxační polohu sedadel si mohou cestující užít například během nabíjení. Pohodlná sedadla přispívají k dobré fyzické kondici a odpočatosti na cestách, což má vliv nejen na dobrou náladu, ale také na pozornost a tedy i bezpečnost.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…