Aktuálně nejlepší světová posádka v mistrovství elektromobilů je z České republiky. Dvojice Michal Žďárský a Jakub Nábělek je úřadujícími mistry mezinárodního šampionátu Bridgestone FIA Eco Rally Cup, zcela suverénním způsobem kraluje českému poháru a tři závody před koncem letošního šampionátu FIA má dosud největší náskok. Osvědčeným parťákem týmu je Hyundai Kona Electric z Nošovic.
Po pěti vítězstvích v pěti soutěžích domácího šampionátu ČEZ Mistrovství ČR v ecoRally už je jasné, že Michal Žďárský s Jakubem Nábělkem již potřetí v řadě vybojují český titul – dosud tak ovládli všechny ročníky od začátku šampionátu. Zlatý pohár si pojistili vítězstvím na 3. Agrotec Eco Rally Hustopeče a sezónu zakončí v listopadu na Nokian Tyres New Energies Rallye Železné hory, kterou se rozhodli pojmout netradičně.
„O titul nás v Železných horách už nikdo nepřipraví, proto jsme se rozhodli zde ostatní trochu pobavit. Na soutěži se s Kubou postavíme proti sobě ve dvou autech a vedle sebe usadíme naše manželky. Výsledek si netroufám odhadovat, ale věřím, že i v tomto složení konkurenci potrápíme a nedáme svoji kůži lacino,“ prozradil Žďárský.
Reprezentační posádka českého zastoupení Hyundai si vede dobře ve všech vypsaných kategoriích a drží první místo jak v hodnocení pravidelnosti, tak spotřeby. Díky dobrému výsledku zbylých posádek s modely Kona Electric či IONIQ 5 se navíc Hyundai posunul do čela i v hodnocení značek.
O světový titul se bude bojovat
Jelikož se české dvojici po nádherných soutěžích na Azorech a Islandu dařilo i v Belgii a na pozdější švýcarské zastávce při E-Rallye du Chablais, do poslední části Bridgestone FIA Eco Rally Cup bude vstupovat se solidním náskokem 17 bodů před druhou italsko-polskou posádkou ve složení Guido Guerrini – Artur Prusak. Té se právě ve Švýcarsku podařilo v náročných podmínkách Čechy překonat, přesto jejich náskok zůstává velmi slibný.
Ve Švýcarsku na posádky čekala náročná třídenní soutěž s celkovou distancí 393 km, z čehož 255 km náleželo 16 měřeným zkouškám. „Švýcarská zastávka byla v kalendáři FIA vůbec poprvé. Jelo se po velmi hezkých cestách, ale sem tam se pořadatel nevyvaroval přešlapům, které by se na této úrovni prostě neměly dít. Ani my jsme se nicméně nevyvarovali jedné drobné chybky a nakonec přivezli ze Švýcarska druhé místo,“ okomentoval zatím poslední podnik Žďárský.
Nyní už zbývají pouze tři soutěže FIA z dvanácti – ve Španělsku, Monte-Carlu a Itálii. Podzim si navíc český tým Hyundai zpestří ještě výletem do Číny, na osobní pozvání pořadatelů premiérové China the Great Yellow Mountain ecoRally v Šanghaji, a také na Eco Rally Madeira. Aktuálně jde o nejlepší posádku na světě, a tak její umění zajímá fanoušky a pořadatele Eco Rally po celém světě.
„Samozřejmě je velmi důležitý řidičský i navigátorský um a také dobrá technika, elektrická Kona je vážně skvělé auto po všech stránkách. To, co nás odděluje od konkurence, je ale hlavně preciznost a vynalézavost. Řešíme každý technický detail a každý metr stopy, pracujeme s daty, z každého závodu se snažíme maximálně poučit. Občas díky tomu přijdeme na věci, které zatím konkurenci nedochází. Dnes již také máme hodně zkušeností,“ vysvětluje Žďárský dosavadní úspěchy.
Ve Španělsku se Češi pokusí obhájit loňské vítězství a znovu navýšit náskok v seriálu FIA. Monte-Carlo bude jako vždy největší výzva sezóny, dosud nejlepším výsledkem Žďárského s Nábělkem bylo loňské třetí místo a jejich dlouholetým cílem je i zde vystoupat na stupínek nejvyšší. Kdyby se to povedlo, mohli by závěr sezóny v Itálii už jen užívat.