Zábava za volantem je pro mnohé řidiče neodmyslitelně spjata se zvukem spalovacího motoru. Ten u elektromobilů chybí a jízda v nich přináší jiný druh zážitku. V novém sportovním modelu IONIQ 5 N však Hyundai díky unikátní technologii N Active Sound+ spojuje to nejlepší z obou světů.
Zvukový projev auta je složitá disciplína, kterou se v každé automobilce zabývá množství inženýrů. Každé auto totiž musí uživateli znít příjemně a hlavně tak, jak se od něj v dané třídě očekává. Očekávání jsou přitom různá. Luxusní vozy a elektromobily musí hlavně eliminovat všechny nepříjemné zvuky a nabídnout co největší akustický komfort, aby se naplno využil jejich potenciál pro odpočinek a uvolněné cestování.
Řídíme i ušima
Záleží přitom na každém detailu, od utlumení různých komponent až třeba po návrh správného zvuku blinkru. Elektromobily navíc musí v nízkých rychlostech povinně vydávat zvuk, který na jejich pohyb upozorní chodce. Také ten inženýři intenzivně ladí, protože jde o určitý zvukový podpis auta i celé značky.
Zatímco ticho je známkou luxusu, u sportovních aut hraje naopak výrazný zvuk důležitou roli pro vyvolání emocí a zpětnou vazbu při jízdě na limitu. Nejde jen o efekty jako je práskání do výfuku při ubrání plynu, ale díky gradaci směrem k omezovači a řazení jednotlivých stupňů se řidič ušima lépe orientuje třeba při jízdě na okruhu, aniž by musel uhýbat očima od asfaltu před sebou.
Elektromobily jsou sice díky svému okamžitému a nepřetržitému přísunu výkonu až neuvěřitelně rychlé, chybí jim však záchytné akustické body, které pomáhají odhadovat rychlost a tempo jízdy. Ostrý elektromobil Hyundai IONIQ 5 N to ovšem mění. A soudě dle nadšených reakcí novinářů se povedlo vytvořit víc než jen digitální atrakci – technologie N Active Sound+ umožňuje užít si rychlost elektrického auta dosud nevídaným způsobem.
Emoce na požádání
Při běžné jízdě se může Hyundai IONIQ 5 N chovat jako každý jiný tichý elektromobil. N Active Sound+ však zároveň dává na výběr ze tří dalších zvukových projevů:
- Strhující Supersonic inspirovaný proudovými letouny, který zdůrazňuje absolutní rychlost
- Futuristický Evolution inspirovaný koncepty RN22e a N 2025 Vision Gran Turismo, který klade důraz na ozvučení při prudkém průjezdu zatáčky
- Výbušný Ignition, ve kterém IONIQ 5 N umí řvát a práskat „do výfuku“ jako ostré modely Hyundai N se spalovacími motory
Unikátní je propojení N Active Sound+ s dalšími průkopnickými technologiemi, zejména systémem N e-Shift, který dokonale věrně simuluje chování sedmistupňové automatické převodovky. Řidič ji může ovládat klasicky pádly pod volantem, přestože elektromobil má ve skutečnosti pouze jednostupňovou převodovku, a pokud je systém vypnutý, vůbec řadit nepotřebuje. Zvuk i výkon gradují s otáčkami a nechybí ani detaily jako přerušení výkonu po vytočení do omezovače nebo práskání při podřazení. Řidič si tak připadá jako ve sportovním voze se spalovacím motorem.
Díky osmi interním a dvěma externím reproduktorům navíc může být IONIQ 5 N náležitě slyšet nejen v interiéru, ale i zvenku. Stávající nabídka zvukových profilů je přitom jen začátek. Například v novém okruhovém IONIQ 5 N eN1 Cup si každý závodní tým může vytvořit svůj vlastní zvukový projev. Technologii budou dál rozvíjet i další budoucí elektromobily Hyundai – jako první má dorazit IONIQ 6 N.
„Tichý projev elektrických aut představuje výzvu a příležitost. Zatímco někteří zákazníci oceňují ticho v kabině, jiní pro lepší dokreslení emocí, zábavy při řízení a samotného zapojení do ovládání auta potřebují specifickou zvukovou odezvu. Tvorba zvuků pro elektromobily je pro nás tedy příležitostí, jak pomocí inovativních a kreativních řešení uspokojit poptávku všech možných skupin zákazníků,“ vysvětluje Dr Oliver Jung, odborník na zvukový design v HMETC v Německu.
Inženýři Hyundai při tvorbě zvukových projevů elektrických aut nesledují jen zákonné požadavky a tradiční řešení, ale hledají nové cesty, jak s proměnou mobility změnit i zvuky, se kterými se na silnicích setkáváme.