Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona ve verzích N a N Line ukazuje, jak moc se díky použité technice mohou lišit zdánlivě totožná auta. A jak důležitý je výběr správné verze.

Kona N Line je ostré verzi N opravdu hodně podobná a oproti základnímu provedení má rozhodně větší říz. Ostatně to bylo také cílem – nabídnout sportovní vzhled věrně inspirovaný modely divize N. Dostala proto stejně tvarované nárazníky jako plnokrevné „enko“ i efektní tmavé doplňky. Zezadu jsou hlavním rozdílem koncovky výfuků a spoiler, zepředu jiný znak a spodní lízátko, zboku především kola s odlišným designem i velikostí. Uvnitř mají oba vozy antracitové stropnice i anatomická sedadla, ta v Koně N však mají výraznější boční vedení a oporu ramen. Výkonnější verzi prozradí také volant s tlačítky N.

Kráska a zvíře

Kona N Line rychle nejen vypadá, 18“ kola i velké prošívané sedačky s alcantarou umí podržet v zatáčkách a třeba s motorem 1.6 T-GDI o výkonu téměř 200 koní jí síla rozhodně nechybí. Klidně ji ale můžete mít už za půl milionu se základním tříválcem, protože jejím hlavním smyslem není sportovní jízda. Zůstala především pohodlná, plavně zvládá rozbité české silnice a díky větší světlé výšce se nebojí ani polních cest nebo zimních výprav do hor. Je pro ty, kdo si chtějí užít radost z hezkého, dobře vybaveného auta, ale neláká je krocení divoké šelmy.

A že Kona N opravdu divoká je… Je neuvěřitelné, jak se inženýrům Hyundai povedla tak radikální proměna z pohodového cesťáku na nekompromisní sportovní náčiní. Působí napruženě a sevřeně, jako by někdo utáhl každý šroub. Na všechny povely reaguje okamžitě, skoro až bezhlavě, a nejlépe funguje, když ji pořádně držíte pod krkem. Motor převzatý z i30 N Performance v sobě má syrovou výbušnost a pocitově má snad ještě víc než udávaných 280 koní.

Kona N stojí skoro dvojnásobek oproti nejlevnější Koně N Line, je to ale tím, že pod téměř totožnou karoserií je všechno jinak. Snížený podvozek dostal kratší pružiny a tužší naladění adaptivních tlumičů, ostřejší geometrii s větším negativním odklonem, pevnější uložení i speciálně „upečenou“ směs pneumatik Pirelli P Zero. Za ultralehkými 19“ kovanými koly září velké brzdové kotouče s červenými třmeny a mezi předními koly je samosvorný diferenciál s reakcemi ostrými jako břitva, který podtrhuje dravý projev auta.

Pro každého něco

Zatímco Kona N Line je vybavena sedmirychlostní převodovkou DCT ideální pro efektivní cestování, Kona N dostala pro sportovní jízdu přizpůsobenou osmirychlostní skříň N DCT testovanou i během vytrvalostních závodů na Nürburgringu. Zážitek ze svezení s oběma auty je zkrátka diametrálně odlišný. Kona N Line umí navodit cestovní pohodu a hravě zvládá nástrahy města i lehkého terénu, kdežto Konu N musíte bezpodmínečně držet oběma rukama a klidně s ní můžete vyrazit na závodní okruh.

Kona neustále dokazuje, že je jedním z nejuniverzálnějších modelů v nabídce Hyundai. Můžete ji mít jako úsporný a tichý elektromobil Kona Electric s dlouhým dojezdem, jako dobrodružný crossover s pohonem všech kol nebo jako mimořádně ostré sportovní náčiní práskající do výfuků – a díky zajímavé výbavě N Line je možné i cokoliv mezi tím.

 Kona N Line 1.6 T-GDIKona N
Výkon (kW/k)145,6/198206/280
Točivý moment (Nm)265392
Objem motoru (cm³)15981998
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)7,75,5
Maximální rychlost (km/h)210240
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)6,78,5
Kombinované emise CO₂ (g/km)152194
Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

8 Mins read
Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy…
Za volantem

Absolutní pohoda. První svezení ve Starii Luxury

3 Mins read
S délkou přes pět a čtvrt metru Staria rozhodně není malé auto a ohromný prostor v interiéru to potvrzuje. Přesto se za jejím volantem…