Pro řidiče

Dvouspojka, nebo klasika? Není automat jako automat

Víte, jak se liší převodovka dvouspojková, automatizovaná, planetová či redukční? V různých modelech Hyundai se můžete setkat s odlišnými typy automatických převodovek. Rozdíly přitom nejsou jen technické a pozná je i řidič.

Automatické převodovky tvoří každým rokem větší část prodejů a u řady modelů už je to jasná většina. Dávno pryč jsou doby, kdy byly výsadou drahých luxusních modelů a znamenaly vysokou spotřebu a „líné“ reakce motoru. Nejenže přinášejí víc pohodlí, ale nejnovější chytré generace dokážou ve srovnání s manuálním řazením nabídnout i nižší spotřebu a lepší zrychlení, aniž by snižovaly potěšení z jízdy.

V aktuální nabídce Hyundai je hned několik druhů automatů. Zatímco na první pohled jsou si všechny podobné, technikou, a tím pádem i některými svými vlastnostmi se od sebe hodně liší.

Automatizovaná převodovka

Technicky nejjednodušší a současně nejdostupnější varianta, která auto příliš neprodraží, a tak se hodí hlavně do nejlevnějších modelů, kde se počítá každá koruna. V principu jde o to, že se na manuální převodovku přidá sada servomotorů, které nahrazují pohyby řadicí páky, a elektricky ovládaná spojka. Systém s vlastní řídicí jednotkou pak souhrou všech „hejblátek“ nahrazuje pohyby spojky a řadicí páky.

Automatizované převodovky se používají u malých vozů, jako je například Hyundai i10, pro který je k dispozici s motory 1.0 a 1.2 MPi. Mají vysokou vnitřní účinnost, daní za jejich dostupnosti je ale horší plynulost a rychlost řazení oproti ostatním automatům.

  • Klady: nejnižší cena, vysoká efektivita, úspora paliva
  • Zápory: o něco horší kultivovanost a rychlost
  • Zkratka: AMT (Automated Manual Transmission)
  • Použití: Hyundai i10

Dvouspojková převodovka

Dvouspojkové převodovky se zrodily ve světě závodních vozů a už jejich pojmenování naznačuje, jak fungují. V principu jde o dvě manuální převodovky, z nichž každá je s motorem spojena vlastní spojkou. Podle toho, která spojka je sepnutá, přenáší hnací sílu jedna z převodovek. Vtip je v tom, že zatímco v jedné převodovce jsou liché převody, ve druhé sudé. Samotné přeřazení potom proběhne pouze v rámci spojek – jedna spojka odepne jednu převodovku a druhá mezi tím plynule spíná druhou. Díky tomu je řazení hladké a probíhá bez přerušení toku výkonu ke kolům, a tudíž bez rázů. V závislosti na modelu a točivém momentu motoru se používají verze se šesti, sedmi i osmi převodovými stupni.

Dvouspojkové automatické převodovky se dělí do dvou kategorií. Většina moderních aut používá jednolamelové suché spojky, druhým typem jsou vícelamelové spojky v olejové lázni, jejichž hlavní výhodou je lepší chlazení a vyšší provozní zátěž. Převodovka chlazená v olejové lázni se často používá u sportovních vozů nebo SUV. Ve verzi s osmi převody ji najdete ve sportovních modelech i30 N a Kona N nebo v Santa Fe. Dvouspojkové převodovky jsou ale zásluhou své značné vnitřní účinnosti ideální také pro běžná auta všech velikostí. V provedení se suchými spojkami a sedmi převody se proto objevují v i20, Bayonu či Tucsonu.

  • Klady: nejrychlejší řazení, sportovní a plynulý projev, vnitřní efektivita
  • Zápory: v běžném režimu méně komfortní než samočinná převodovka s měničem
  • Zkratka: DCT (Dual Clutch Transmission)
  • Použití: Hyundai i20, i30 a i30 N, Bayon, Ioniq Hybrid a Plug-in Hybrid, Kona, Kona Hybrid a Kona N, Tucson, Santa Fe

Samočinná převodovka

Samočinná převodovka je terminus technicus pro planetovou automaticky řadicí převodovku, obvykle s hydrodynamickým měničem. Tento typ automatu se používá již více než 80 let a dodnes funguje na podobném principu, kdy se pomocí lamelových brzdiček „čaruje“ s planetovými soukolími, která mění výsledný převod. Současné převodovky jsou nicméně mnohem účinnější a chytřejší než kdysi.

K jejich nejsilnějším stránkám patří nepřekonatelná jemnost a plynulost nejen řazení, ale také rozjezdu. Jde také o mechanicky nejrobustnější techniku, takže se používá ve velkých modelech v kombinaci s výkonnými motory, často s pohonem všech kol, a je připravena i na těžké přívěsy. Hyundai samočinné převodovky používá v hybridních a plug-in hybridních verzích modelů Tucson a Santa Fe.

  • Klady: komfortní projev, plynulé rozjezdy, robustnost
  • Zápory: menší vnitřní účinnost, pro někoho „gumovější“ spojení s koly
  • Zkratka: AT (Automatic Transmission)
  • Použití: Hyundai Tucson, Santa Fe

Redukční převodovka

Redukční převodovku můžete najít u elektromobilů, kde nejsou potřeba těžké a technicky složité samočinné převodovky. Díky elektromotoru si elektromobily vystačí s jedním pevným převodem, jehož hlavní výhodou je vysoký točivý moment prakticky již od nulových otáček, který zůstává v širokém spektru neměnný. Další výhodou celého systému je jeho jednoduchost. Elektromotor se jednoduše může točit pouze na jednu nebo druhou stranu, což znamená, že nepotřebuje ani speciální převod pro jízdu dozadu. Při couvání řídicí jednotka pohonu prostě roztočí motor na opačnou stranu než při jízdě vpřed.

  • Klady: plynulost jízdy, menší hmotnost oproti běžným převodovkám
  • Zápory: větší spotřeba elektrické energie při vyšších rychlostech
  • Použití: Hyundai IONIQ 5, IONIQ Electric, Kona Electric, Nexo
Související příspěvky
Pro řidiče

Pneumatiky ani baterie nepatří do popelnice. Odevzdejte je zdarma

2 Mins read
Kde všude můžete odevzdat použité pneumatiky či autobaterie a jakými pravidly se takzvaný zpětný odběr řídí? Seznamte se s možnostmi, jak se jednoduše…
Pro řidiče

Onboard: Jak se jede rychlé kolo na okruhu v Mostě

3 Mins read
i20 N, i30 N, Kona N. Všechny ostré modely Hyundai provětral na mosteckém autodromu zkušený Václav Janík, šéf závodního týmu Hyundai Janík…
Pro řidiče

Jak připravit své auto na závodní okruh

6 Mins read
Ostré modely divize N jsou už z výroby připravené pro extrémní zátěž, včetně jízdy na okruhu. Není problém v nich na okruh přijet, dát…