Zákulisí

Průkopník se loučí. Hyundai vyrobí poslední vozy IONIQ

Hyundai IONIQ byl prvním autem světa, které bylo současně nabízeno jako hybrid, plug-in hybrid i elektromobil. A i když vynikal hlavně úsporností, svého času dokonce stanovil rychlostní rekord mezi hybridy. Letos definitivně předá štafetu dalším modelům, které ponesou jeho jméno.

Hyundai je dnes špičkou v elektromobilitě. Elektrická Kona boduje v dojezdu i úspornosti, revoluční IONIQ 5 sbírá ocenění po celém světě, hybridní i20 N bojuje v mistrovství světa v rallye. Na začátku této cesty však stál přelomový model IONIQ, který se světu představil v roce 2016.

Inspirací pro budoucí produkční vůz se stala odvážná studie i-oniq, poprvé odhalená na Ženevském autosalonu už v roce 2012:

Po oficiálním uvedení na trh byl IONIQ oceňován nejen za průkopnickou koncepci, ale i za svůj design. Získal prestižní ocenění Red Dot Design Award a hned dvě ocenění Good Design Award v řadě. Několikrát ovládl žebříček ADAC Ecotest a na seznam úspěchů si připsal i ekologické ocenění Green NCAP. Autem roku se stal například v Norsku, Švédsku či Francii a dvakrát dosáhl i na nejvyšší metu v anketě Ženský světový vůz roku.

Ještě v závěru roku 2016 se týmu Hyundai na solných pláních v americkém Bonneville povedlo stanovit rychlostní rekord mezi produkčními hybridy. IONIQ se s pomocí řady aerodynamických úprav a vstřikování oxidu dusného rozjel až na 254 km/h a rekord oficiálně uznala FIA. Už standardní IONIQ ostatně těžil z vynikajících aerodynamických vlastností, součinitel odporu vzduchu cx 0,24 byl nejlepší hodnotou ve třídě.

O rok později se pak IONIQ představil i jako autonomní vůz schopný jízdy bez řidiče, přičemž technologii LiDAR se povedlo plně schovat do karoserie a zachovat tak elegantní vzhled. Vůz si dokázal poradit nejen s křižovatkami, semafory, značkami a chodci, ale i s uzavírkami a zúženími. Spoléhal při tom i na bezpečnostní systémy, které již IONIQ měl ve výbavě. I díky nim si po celou dobu výroby udržel pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP.

V roce 2020 se model dočkal modernizace, která přinesla omlazený vzhled, nový infotainment s velkým displejem, širší nabídku asistenčních systémů a v případě elektrické verze i akumulátor s o 36 % větší kapacitou (ze 28 na 38,3 kWh), delší dojezd a vyšší výkon. V průběhu celého života IONIQ dokazoval, že je to úsporné a spolehlivé auto, jehož baterie zvládnou bez problémů sloužit stovky tisíc kilometrů. To prokázaly i nezávislé testy.

Od konce roku 2016 do prosince 2021 bylo jen na evropském trhu prodáno 135 692 vozů, na českém trhu jich svého majitele našlo 589. Výroba původního modelu Hyundai IONIQ v závodě Ulsan v Jižní Koreji bude ukončena v červenci 2022. Poslední vůz, který sjede z montážní linky, završí významnou kapitolu historie značky Hyundai. Jeho jméno však bude žít dál v řadě elektromobilů značky IONIQ.

Související příspěvky
Zákulisí

Vodík i baterie. Průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu

2 Mins read
Futuristický retro design není jediný důvod, proč koncept supersportu N Vision 74 přitáhl pozornost celého světa. Dokáže jet buď na vodík, nebo…
Zákulisí

Hyundai i30 N se v Česku nejen vyrábí, ale i ladí

3 Mins read
Z nadšených ohlasů novinářů i majitelů na modely divize N se zdá, že Hyundai zná dokonalý recept na praktická sportovní auta. Tedy taková,…
Zákulisí

Tucson není jen auto, ale i pozoruhodné místo

4 Mins read
Jihozápad Spojených států neobyčejným způsobem spojuje západní, mexické a indiánské vlivy. Platí to i pro Tucson, druhé největší město Arizony. Díky rozmanité…