Zákulisí

Průkopník se loučí. Hyundai vyrobí poslední vozy IONIQ

Hyundai IONIQ byl prvním autem světa, které bylo současně nabízeno jako hybrid, plug-in hybrid i elektromobil. A i když vynikal hlavně úsporností, svého času dokonce stanovil rychlostní rekord mezi hybridy. Letos definitivně předá štafetu dalším modelům, které ponesou jeho jméno.

Hyundai je dnes špičkou v elektromobilitě. Elektrická Kona boduje v dojezdu i úspornosti, revoluční IONIQ 5 sbírá ocenění po celém světě, hybridní i20 N bojuje v mistrovství světa v rallye. Na začátku této cesty však stál přelomový model IONIQ, který se světu představil v roce 2016.

Inspirací pro budoucí produkční vůz se stala odvážná studie i-oniq, poprvé odhalená na Ženevském autosalonu už v roce 2012:

Po oficiálním uvedení na trh byl IONIQ oceňován nejen za průkopnickou koncepci, ale i za svůj design. Získal prestižní ocenění Red Dot Design Award a hned dvě ocenění Good Design Award v řadě. Několikrát ovládl žebříček ADAC Ecotest a na seznam úspěchů si připsal i ekologické ocenění Green NCAP. Autem roku se stal například v Norsku, Švédsku či Francii a dvakrát dosáhl i na nejvyšší metu v anketě Ženský světový vůz roku.

Ještě v závěru roku 2016 se týmu Hyundai na solných pláních v americkém Bonneville povedlo stanovit rychlostní rekord mezi produkčními hybridy. IONIQ se s pomocí řady aerodynamických úprav a vstřikování oxidu dusného rozjel až na 254 km/h a rekord oficiálně uznala FIA. Už standardní IONIQ ostatně těžil z vynikajících aerodynamických vlastností, součinitel odporu vzduchu cx 0,24 byl nejlepší hodnotou ve třídě.

O rok později se pak IONIQ představil i jako autonomní vůz schopný jízdy bez řidiče, přičemž technologii LiDAR se povedlo plně schovat do karoserie a zachovat tak elegantní vzhled. Vůz si dokázal poradit nejen s křižovatkami, semafory, značkami a chodci, ale i s uzavírkami a zúženími. Spoléhal při tom i na bezpečnostní systémy, které již IONIQ měl ve výbavě. I díky nim si po celou dobu výroby udržel pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP.

V roce 2020 se model dočkal modernizace, která přinesla omlazený vzhled, nový infotainment s velkým displejem, širší nabídku asistenčních systémů a v případě elektrické verze i akumulátor s o 36 % větší kapacitou (ze 28 na 38,3 kWh), delší dojezd a vyšší výkon. V průběhu celého života IONIQ dokazoval, že je to úsporné a spolehlivé auto, jehož baterie zvládnou bez problémů sloužit stovky tisíc kilometrů. To prokázaly i nezávislé testy.

Od konce roku 2016 do prosince 2021 bylo jen na evropském trhu prodáno 135 692 vozů, na českém trhu jich svého majitele našlo 589. Výroba původního modelu Hyundai IONIQ v závodě Ulsan v Jižní Koreji bude ukončena v červenci 2022. Poslední vůz, který sjede z montážní linky, završí významnou kapitolu historie značky Hyundai. Jeho jméno však bude žít dál v řadě elektromobilů značky IONIQ.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…