Zákulisí

Český test: Jak se změnil dojezd elektromobilu po čtvrt milionu kilometrů?

Elektromobily díky své technické jednoduchosti patří k nejspolehlivějším vozům vůbec, kolem životnosti drahých baterií však panuje řada mýtů. Jak je to ve skutečnosti zkoumal nezávislý test, ke kterému posloužila trojice vozů Hyundai Ioniq Electric.

Budou mít lidé zájem o ojeté elektromobily, nebo je odradí hrozba výměny akumulátorů za statisíce korun? Degradace baterie je jedna z klíčových otázek elektromobility. Částečnou odpověď přináší aktuální test, který v reálném provozu společně provedli Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno a odborník na elektromobilitu Petr Beneš, který mimo jiné v minulém roce s Konou Electric vybojoval stříbro na mezinárodním FIA ecoRally Cupu.

Vůz 1: Ioniq Electric, najeto 224 tisíc km

  • Původní uváděná kapacita akumulátoru: 28,00 kWh
  • Kapacita naměřená po 224 000 km: 27,04 kWh
  • Rozdíl v kapacitě: 3,4 %
  • Pokles na 80 % kapacity při stávajícím tempu úbytku: 1 300 000 km

Vůz 2: Ioniq Electric, najeto 78 tisíc km

  • Původní uváděná kapacita akumulátoru: 28,00 kWh
  • Kapacita naměřená po 78 000 km: 26,70 kWh
  • Rozdíl v kapacitě: 4,5 %
  • Pokles na 80 % kapacity při stávajícím tempu úbytku: 350 000 km

Vůz 3: Ioniq Electric, najeto 281 tisíc km

  • Původní uváděná kapacita akumulátoru: 28,00 kWh
  • Kapacita naměřená po 281 000 km: 26,86 kWh
  • Rozdíl v kapacitě: 4,06 %
  • Pokles na 80 % kapacity při stávajícím tempu úbytku: 1 300 000 km

Tovární záruka Hyundai garantuje zachování 70 % původní kapacity akumulátoru při nájezdu 160 000 km. Všechna auta by se přitom na tuto hodnotu dostala až mnohem později, po více než půl milionu kilometrů. Obě auta s nájezdem přes 200 tisíc km přitom byla nabíjena převážně na rychlých DC nabíječkách, jejichž používání tak podle všeho nemá negativní vliv na degradaci baterie.

Horší výsledky vozu s nižším nájezdem mohly podle autorů testu negativně ovlivnit zejména venkovní teploty kolem nuly, které panovaly v průběhu měření. Při nízké teplotě dochází k nárůstu vnitřního odporu akumulátorů a tím ke snížení dostupného množství energie. Auta s vyšším nájezdem zároveň byla šetrněji používána a jejich řidiči měli dlouhodobě nižší spotřebu.

„Všechny tři testované elektromobily Hyundai Ioniq Electric jsou ve velice dobré kondici. K očekávanému poklesu kapacity baterie na 80 % dojde až za velkou porci kilometrů, kdy již tato auta možná budou vyřazena z provozu. Jejich baterie pak budou několik dalších let sloužit v úložišti energie,“ komentoval výsledky Beneš. Celý test včetně technických podrobností najdete na stránkách Autonabijecka.cz.

Související příspěvky
Zákulisí

Mrazivé Švédsko, napínavé Španělsko. Češi opět bojují v mistrovství elektromobilů

3 Mins read
Bronzovou medaili v loňském šampionátu FIA ecoRallyCup vybojovali Michal Žďárský a Jakub Nábělek s Konou Electric z Nošovic. Po prvních dvou soutěžích letošní sezóny jsou opět…
Zákulisí

5 zajímavých aut ze slezských Nošovic

2 Mins read
Továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech původně začínala s výrobou jediného auta, první generace modelu i30. Postupně ale přibývala další – technicky pokročilejší,…
Zákulisí

Zimní výprava do Nexø, které dalo jméno vodíkovému SUV

3 Mins read
Největší evropská továrna na proměnu zelené elektřiny ve vodík vzniká v Dánsku. To také patří mezi několik málo států, kde už se prodává…