Zákulisí

Jak se dělá eNko. Čím vším se liší i20 a i20 N?

Poctivé sportovní auto si nevystačí jen s agresivními nárazníky nebo většími koly. Tedy alespoň ne v případě modelů od divize N. Pojďte se na příkladu i20 N podívat, jak se z běžného rodinného auta dělá precizní a zábavné sportovní náčiní.

Ostrý hatchback i20 N vznikl na oslavu dvou titulů konstruktérů ve WRC, nejde však pouze o marketingový počin. Technika sportovních vozů Hyundai N vždy vzniká na základě reálných zkušeností z motorsportu. V případě i20 N se soutěžním speciálem i20 Coupe WRC inspirovala například aerodynamika nebo výztuhy karoserie. Ve srovnání s běžnou i20 má také výrazně přepracovaný podvozek, brzdový systém, motor, převodovku i interiér.

Podívejte se, co všechno musí inženýři vyměnit, upravit či přidat, aby se z běžného modelu Hyundai stalo pravé eNko:

Karoserie

Na první pohled upoutá i20 N výrazně tvarovanými nárazníky nebo kontrastní černě lakovanou střechou. Důležitější než atraktivní vzhled jsou ale funkční změny, které často na první pohled vidět nejsou. Pro sportovní jízdu je klíčové zejména výrazné vyztužení karoserie, které umožní postavit vůz se skvělými jízdními vlastnosti.

  • Vyztužení – Pomocný přední rám, dodatečné výztuhy a větší počet svařovacích bodů zajišťují, že se karoserie ani při velkém přetížení nekroutí. Díky tomu je auto i v ostrém tempu přesné. Konstruktéři zároveň mohou sáhnout po měkčím nastavení podvozku bez ztráty citlivosti v řízení. Tato kombinace se osvědčila na rychlostních zkouškách rallye a umožňuje rychlou jízdu i po rozbitých okreskách.
  • Aerodynamika – Velké přítlačné křídlo vychází přímo z rallye a ve vyšších rychlostech stabilizuje zadní část auta. Stejný účel plní i výrazný difuzor na spodní části zadního nárazníku, který usměrňuje turbulence za vozem.
  • Přívody vzduchu – Pro účinné chlazení přeplňovaného motoru i brzd při velké a dlouhotrvající zátěži je potřeba spousta vzduchu. Nárazník je upravený tak, aby proudil přesně tam, kde je potřeba.

Motor

Motor je srdcem každého sportovního auta. i20 N používá speciálně pro ni vyvinutý benzínový čtyřválec T-GDI o objemu 1,6 litru přeplňovaný turbodmychadlem. Produkuje maximální výkon 204 koní a točivý moment 275 Nm dostupný už od 1750 otáček za minutu, respektive až 304 Nm díky funkci overboost. Pro sportovní jízdu jsou důležité zejména jeho bleskové reakce a chuť po otáčkách.

  • Příprava na vysoký výkon – Rychlému roztočení turba napomáhá velký mezichladič v předním nárazníku i sportovní výfuk, který neklade velký odpor. Optimalizovaný je také airbox pro přívod čerstvého vzduchu k motoru. Ten je navíc možné vybavit sportovním filtrem z nabídky originálního příslušenství.
  • Moderní technologie – Motor je vybaven přímým vstřikováním paliva pracujícím s tlakem 350 barů a technologií ovládání ventilů CVVD, která dokáže měnit časování otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách. Tím zvyšuje výkonnostní parametry motoru a zároveň snižuje spotřebu.
  • Jízdní režimy – Jízdní režimy ovlivňují kromě intenzity posilovače řízení zejména citlivost plynového pedálu. Výfuk je zároveň vybaven klapkou, jejíž poloha ovlivňuje zvukový projev motoru. V komfortním režimu se tak i20 N dokáže pohybovat s tichostí klasické i20, zatímco ve sportovním nabídne rychlé reakce i střílení do výfuku při každém přeřazení nebo ubrání plynu.

Převodovka a diferenciál

Potenciál výkonného motoru by i20 N nedokázala naplno využít bez odolné převodovky a samosvorného diferenciálu mezi předními koly. U výkonných sportovních aut s pohonem předních kol je právě samosvorný diferenciál doslova nezbytností pro dobrou ovladatelnost v rychle projížděných zatáčkách.

  • Posílená převodovka – Šestistupňová manuální převodovka je vyztužena a připravena na vyšší otáčky výkonného motoru. O přenos vysokého točivého momentu se stará odolnější spojka.
  • Automatické meziplyny – Pro rychlé a hladké manuální řazení je k dispozici funkce automatických meziplynů vyrovnávající otáčky při podřazování. Zkušení řidiči si ji mohou jednoduše vypnout na volantu. Elektronika přidává také pomocníka pro efektivní rychlé starty, tzv. Launch Control.
  • Samosvorný diferenciál – Nejzásadnější změnou ve srovnání s běžnou i20 je mechanický samosvorný diferenciál Torsen, který účinně rozděluje sílu motoru mezi obě kola. Výrazně tím zlepšuje trakci při výjezdech z ostrých zatáček a přispívá k přesnosti v rychle projížděných pasážích nebo na kluzkém povrchu. V praxi tak lze jít na plný plyn mnohem dříve a bez obav z protáčejících se pneumatik.

Podvozek a brzdy

Špičkové pohonné ustrojí by nebylo k ničemu bez vyladěného podvozku. Na jednu stranu inženýři i20 N oproti běžné verzi zpevnili a snížili, celkově ale zvolili měkčí nastavení tlumičů i pružin než u větší a výkonnější i30 N. Lehká a agilní i20 N je tak v dynamickém tempu stabilní, a přitom výborně tlumí i náročné nerovnosti. Díky tomu působí jako stvořená pro české silnice.

  • Pevnější spojení karoserie s koly – Ve srovnání se základní i20 dostala verze N verze tužší tlumiče a kratší pružiny snižující světlou výšku o 10 mm. Nižší těžiště společně se silnějšími stabilizátory omezuje náklony karoserie v zatáčkách. Jízda je tak předvídatelnější a přechod do přetáčivosti plynulý a snadno kontrolovatelný.
  • Více přilnavosti – Přední i zadní náprava dostaly zesílené klouby zavěšení a novou kalibrací prošla geometrie podvozku. Výsledkem je výrazně více mechanického gripu, takže i20 N ochotněji zatáčí a řízení má výraznější zpětnou vazbu.
  • Silné brzdy a speciální pneumatiky – Lehká 18“ kola pomáhají udržet nízkou neodpruženou hmotnost a obouvají na míru vyrobené pneumatiky Pirelli P Zero (poznáte je podle štítku HN). Nepřehlédnutelné červené brzdiče vpředu svírají kotouče s průměrem 320 mm, což je o celých 40 mm více než u klasické i20.

Interiér

Pro dokonalé spojení řidiče se sportovním autem je velmi důležitá ergonomie. Hyundai proto vybavil i20 N nízko umístěnými anatomický sedadly a tříramenným sportovním volantem původem z i30 N, na němž jsou praktická tlačítka pro rychlé nastavení klíčových vlastností auta.

  • Anatomická sedadla – Sedadla ve sportovním autě neslouží jen k pevnému držení těla v zatáčkách pomocí výrazného bočního vedení, ale také k přenosu informací od podvozku. Řidiči skrz ně cítí práci tlumičů či pneumatik a mohou reagovat na dosažení limitů.
  • Informace o autě – Digitální přístrojový štít zobrazuje důležité informace pro sportovní či okruhovou jízdu, například teplotu motorového oleje nebo tlak turbodmychadla. Středový dotykový displej přidává podrobné nastavení jízdních režimů i užitečné detaily jako je brzdný tlak nebo stopky pro měření časů na okruhu.

Vývoj a ladění

Všechny prvky uvedené výše je nakonec třeba sladit do jednoho funkčního celku. Hyundai proto i20 N nad rámec běžných zkoušek testoval i při extrémním zatížení na různých závodních okruzích, stejně jako všechny ostatní modely N.

  • Testování – Nejvíce kilometrů najely prototypy na okruhu Nürburgring, v jehož těsné blízkosti má Hyundai vývojové centrum pro silniční i závodní auta. Ještě před uvedením na trh se dvojice předprodukčních i20 N zúčastnila extrémně náročného vytrvalostního závodu 24h Nürburgringu, během kterého byla testována spolehlivost a odolnost všech komponent.
Související příspěvky
Zákulisí

Vodík i baterie. Průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu

2 Mins read
Futuristický retro design není jediný důvod, proč koncept supersportu N Vision 74 přitáhl pozornost celého světa. Dokáže jet buď na vodík, nebo…
Zákulisí

Hyundai i30 N se v Česku nejen vyrábí, ale i ladí

3 Mins read
Z nadšených ohlasů novinářů i majitelů na modely divize N se zdá, že Hyundai zná dokonalý recept na praktická sportovní auta. Tedy taková,…
Zákulisí

Tucson není jen auto, ale i pozoruhodné místo

4 Mins read
Jihozápad Spojených států neobyčejným způsobem spojuje západní, mexické a indiánské vlivy. Platí to i pro Tucson, druhé největší město Arizony. Díky rozmanité…