Pro řidiče

Jak správně zahřát moderní auto v zimě, aby netrpělo

Zatímco v době karburátorů platilo, že auto je před zimní jízdou potřeba nechat delší dobu zahřát, v době motorů s přímým vstřikováním, hybridů a elektromobilů se mnohé změnilo. Proto je dobré některé starší poučky aktualizovat a přidat nové. Ale i když je dnešní technika odlišná, pořád je dobré na vůz v zimě brát ohledy, aby netrpěla jeho životnost.

Vůz se spalovacím motorem

U moderních motorů stačí několik sekund, aby se olej po nastartování dostal na všechna důležitá místa, otáčky se ustálily a vůz byl připraven vyrazit. Zbytečně dlouhé stání na volnoběh jim naopak teoreticky může spíše uškodit. Studený motor totiž v takovém okamžiku využívá bohatší směs a větší množství nespáleného paliva narušuje olejovou vrstvu na stěnách válců. Při stání se navíc olej jen velmi pomalu zahřívá na provozní teplotu, takže má horší mazací vlastnosti. V praxi ale třeba dvouminutové stání se zapnutým motorem při škrábání námrazy a čekání na vyhřátí interiéru neznamená žádné významné riziko.

V každém případě je dobré co nejdříve vyrazit a první kilometry ujet klidnou jízdou bez vytáčení motoru, než se ustálí provozní teploty a tlaky. Nejlépe se tak zahřeje nejen olej v motoru, ale také v převodovce a diferenciálu. Nezapomínejte, že zatímco ukazatel teploty vody se dostane do ideální polohy poměrně rychle, olej se zahřívá znatelně pomaleji. Je proto vhodné jet umírněně alespoň 5 až 10 kilometrů. Naftové motory se zahřívají o něco déle než benzínové, protože jsou z principu efektivnější a při práci produkují méně zůstatkového tepla.

Klíčové je používání předepsaného oleje a jeho pravidelná výměna ve stanovených intervalech. Jen tak dokáže v zimě i po zbytek roku plnit svou funkci a zabránit nadměrnému tření.

Elektromobil

Jelikož v samotném elektromotoru není žádný olej, který by bylo potřeba zahřívat, může se zdát, že třeba majitelé Kony Electric mohou hned po usednutí za volant vyrazit „na plné baterky“. Platí to ale jen částečně. Olej se totiž stále nachází v diferenciálu a v jednostupňovém převodu za motorem, a i na tyto části je dobré brát ohled. Opět se tedy vyplatí první kilometry věnovat rozcvičce a až potom se vrchnout na cvičení.

Nějaký čas na zahřátí potřebují i akumulátory, které za studena nepodávají plný výkon. V tomto případě ale řidič nemusí na nic myslet, chytrá elektronika si vše zařídí tak, aby auto nijak netrpělo. Pokud navíc využijete funkci vyhřátí auta před odjezdem a dáte mu tak aplikací Bluelink vědět, kdy se chystáte vyjet, automaticky se na správnou teplotu předehřejí také baterie. Termo-management ve spojení s tepelným čerpadlem je alfa omega efektivnosti elektromobilu a IONIQ 5 jeho možnosti posunul ještě dál.

Plug-in hybrid

Kombinace spalovacího a elektrického motoru znamená, že v případě plug-in hybridu záleží hlavně na tom, jak své auto plánujete používat. Pokud třeba ranní cestu do práce zvládnete celou ujet na elektřinu, je zbytečné vystavovat spalovací motor studenému startu a vyplatí se jet v plně elektrickém režimu. Pokud pojedete delší trasu v hybridním režimu, myslete na to, že po prvním nastartování je vhodné benzínový motor zahřát klidnou jízdou – při jízdě pouze na elektřinu se totiž olej nezahřívá.

U mild-hybridů a klasických hybridů se postup prakticky neliší od čistě spalovacích motorů, protože elektromotor v jejich případě plní pouze pomocnou funkci.

Berte ohledy na druhé

Je důležité dodat, že při zimním startování není třeba brát ohledy pouze na techniku, ale také na lidi a přírodu. Studený motor má nejen vyšší spotřebu paliva, ale také vysoké emise výfukových plynů. Do doby, než se katalyzátor, filtr pevných částic (u motorů s přímým vstřikováním) a systém redukce oxidů dusíku (v případě dieselů) ohřejí na provozní teplotu, de facto nefungují. Emise výfukových plynů jsou tak téměř dvojnásobné oproti zahřátému motoru a stání se studeným nastartovaným autem znamená zbytečné znečišťování okolního ovzduší a také hluk. I proto je u nás, stejně jako v řadě dalších vyspělých zemí, takové chování zakázáno zákonem. V České republice za něj lze uložit pokutu až 2000 Kč na místě a 2500 Kč ve správním řízení. V sousedním Německu či Rakousku je spojeno s pokutou až 150 eur.

Tímto neduhem samozřejmě netrpí elektromobily. V jejich případě si lze ve voze nebo na dálku přes aplikaci Bluelink nastavit vyhřátí interiéru bez lokálních emisí, ideálně ještě v okamžiku, kdy je auto nabíjeno z vnějšího zdroje.

Související příspěvky
Pro řidiče

Pneumatiky ani baterie nepatří do popelnice. Odevzdejte je zdarma

2 Mins read
Kde všude můžete odevzdat použité pneumatiky či autobaterie a jakými pravidly se takzvaný zpětný odběr řídí? Seznamte se s možnostmi, jak se jednoduše…
Pro řidiče

Onboard: Jak se jede rychlé kolo na okruhu v Mostě

3 Mins read
i20 N, i30 N, Kona N. Všechny ostré modely Hyundai provětral na mosteckém autodromu zkušený Václav Janík, šéf závodního týmu Hyundai Janík…
Pro řidiče

Jak připravit své auto na závodní okruh

6 Mins read
Ostré modely divize N jsou už z výroby připravené pro extrémní zátěž, včetně jízdy na okruhu. Není problém v nich na okruh přijet, dát…