Rallye je jedna z nejadrenalinovějších a nejoblíbenějších disciplín motorsportu. V České republice má ohromnou tradici a spousty fanoušků, dosud však museli za nejlepší podívanou vyrážet do zahraničí. Letos se mistrovství světa v rallye vůbec poprvé v celé své 51 let dlouhé historii pojede i u nás a vozy Hyundai budou bojovat v první lize.
Mistrovství světa v rallye vzniklo v roce 1973 spojením už v té době slavných automobilových soutěží jako je Rallye Monte Carlo, finská Rallye 1000 jezer, Švédská a Portugalská rallye, řecká Rallye Akropolis, Safari rallye v Keni, britská RAC rallye nebo Tour de Corse a Rallye Sanremo. Řada z nich je v kalendáři i letos a vytváří jedinečný charakter světového šampionátu, kam každá přináší specifickou atmosféru a jedinečné výzvy prověřující umění jezdců i odolnost a rychlost aut až na hranici možností.
Poprvé je do elitního kalendáře mistrovství světa zařazena i Středoevropská rallye, o jejíž pořádání se dělí hned tři sousední země – Česká republika, Německo a Rakousko. Pojede se v termínu 26. až 29. října 2023. I v rámci některých jiných soutěží posádky navštíví více zemí, například při Švédské rallye se některé rychlostní zkoušky jezdily na území sousedního Norska, v takovém rozsahu ovšem spolupráce tří zemí nemá obdoby. Už tím je Středoevropská rallye jedinečná.
Start v Praze si nenechte ujít
České fanoušky může o to víc těšit, že ačkoli servis bude v německém Pasově, slavnostní start se odehraje ve čtvrtek v podvečer v samotném centru Prahy na Hradčanském náměstí. A rovnou na něj naváže divácká „superspeciálka“, atraktivní městská rychlostní zkouška, kde řada jezdců předvádí spektakulární show.
V pátek se posádky přesunou na Šumavu, kde na ně v okolí Klatov čeká sedm rychlostních zkoušek o délce téměř 140 kilometrů. Chybět nebude českým fanouškům dobře známá „erzeta“ u Čínova v bezprostřední blízkosti Klatov. Ani zbývající dny soutěže to nebude na rychlostní zkoušky daleko, i když už se pojede za hranicemi. V sobotu je na programu šest zkoušek okolo rakouského Innviertelu a v Dolním Bavorsku. V neděli pak soutěž uzavřou čtyři úseky v rakouském Mühlviertelu a opět v Dolním Bavorsku. Cíl bude v neděli krátce po poledni.
Souboj nejlepších
Na startu Středoevropské rallye se představí kompletní jezdecká špička WRC s hybridními speciály Rally1 i ti nejlepší z doprovodných kategorií Rally2 a Rally3, kde má Česká republika hned několik želízek v ohni. Ve vrcholné třídě pochopitelně nebude chybět ani tovární tým Hyundai Shell Mobis WRT s vozy i20 N Rally1 a hvězdnými posádkami. Určitě se můžeme těšit na Thierryho Neuvilla s Martijnem Wydaeghem a Esapekku Lappiho s Jannem Fermem. Kdo bude pilotovat třetí vůz zatím určeno nebylo, ale v úvahu přichází buď Ššpanělská posádka Dani Sordo – Cándido Carrera nebo finská dvojice Teemu Suninen – Mikko Markkula.
Thierry Neuville už má na svém kontě letos jedno vítězství, jedno druhé a dvě třetí místa a v průběžném pořadí je v polovině sezóny na páté pozici. Esapekka Lappi rovněž v první polovině sezóny stanul třikrát na stupních vítězů a jedno druhé místo má při svém částečném programu na svém kontě i Dani Sordo. Navíc se Středoevropská rallye jede na asfaltu, kde všichni tři zmiňovaní piloti umí a určitě budou patřit k hlavním aspirantům na vítězství.
Jízda na hraně fyzikálních možností
Dovézt by je k němu měl špičkový soutěžní speciál Hyundai i20 N Rally1. Ten je postaven podle technických předpisů platných od loňské sezóny a v jistém ohledu připomíná vozy legendární skupiny B z poloviny 80. let. Jedná se totiž o speciální trubkové šasi, které je „oblečeno“ do z velké části karbonové karoserie, takže na první pohled nezapře vizuální příbuznost se sériovým Hyundaiem i20 N. Pod karoserií je ale vše jinak. Propracovaný prostorový rám zajišťuje nejen potřebnou tuhost závodního vozu, ale především maximální možnou úroveň bezpečnosti.
K pohonu všech kol slouží v předu uložený přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, který disponuje výkonem okolo 380 koní a spaluje syntetické CO2 neutrální palivo. Pomáhá mu za posádkou uložený elektromotor, který přidává dalších 136 koní, takže v režimu pro rychlostní zkoušky i20 N Rally1 disponuje výkonem přes 500 koní! Zároveň umí v servisní zóně a dalších určených místech na přejezdech mezi zkouškami jet i v čistě elektrickém režimu.
Maximální rychlost je v závislosti na zpřevodování lehce přes 200 km/h, působivé je ale hlavně tempo, jakým jezdci na klikatých silničkách mezi stromy letí – doslova. Nikde jinde neuvidíte tak extrémní jízdu ve skutečném světě v podání nejlepších jezdců světa. Jedná se o naprosto neskutečnou podívanou a jedinečnou příležitost, kterou by si žádný milovník aut neměl nechat ujít. A abyste si ji vychutnali, i když se třeba zatím ve světě rallye moc nevyznáte, připravujeme pro vás sérii užitečných článků a návodů.