Oficiální premiéra sportovní verze IONIQ 5 od divize N se rychle blíží, už před ní však vybraní motorističtí novináři z Evropy i USA dostali příležitost k prvnímu svezení. Testovací prototyp si mohli vyzkoušet nejen na silnicích, ale také na slavném okruhu Nürburgring. A i když zatím nejsou známé ani konečné technické parametry, podle nadšených dojmů se máme opravdu na co těšit.
„Divize N společnosti Hyundai, aktuálně výrobce nejchytlavějších ostrých hatchbacků na světě, vyrazila se stejným nasazením i do elektrické éry a nabízí nejvíc zábavy – a co je stejně zásadní, také vzrušení – co jsem kdy s elektromobilem zažil. A ještě trochu navíc. (…) Ioniq 5 N je novým měřítkem pro zábavné elektromobily. Chvíli to trvalo, ale konečně je tu EV, u kterého se nemůžu dočkat dalšího svezení čistě pro to vzrušení.“
„Umělý zvuk motoru a simulované řazení mohou znít jako hloupé triky, ale nějakým způsobem jimi nejsou. Ručička otáčkoměru jde až k 8000 ot./min a brzdný účinek motoru i odezva plynu se spolu s otáčkami mění. Je to všechno falešné, ano, ale velmi chytře namapované. Na výběr jsou ještě dva futuristické zvukové profily, nebo to můžete všechno vypnout a pádly pod volantem pouze měnit úroveň regenerace.“
Autocar: Hyundai Ioniq 5 N review
„Vývoj sice ještě není ukončen, ale Ioniq 5 N už teď působí jako auto, které změní definici radosti z jízdy v rychlých elektromobilech. Dosud se většina z nich chlubila masivním zrychlením, ale už moc ne mírou zapojení řidiče. Zdá se, že Hyundai to změní. (…) Klíčem je systém N e-shift, chytrý kus techniky, který upravuje výstup točivého momentu z dvojice elektromotorů tak, aby simuloval osm převodových stupňů. Díky tomu Ioniq 5 N působí, jako by měl dvouspojkovou převodovku. Přesně simuluje podání výkonu u auta s benzínovým motorem a výsledkem je větší vtažení do děje.“
„Většinu brzdné síly Ioniq 5 N produkuje díky svým motorům – až 0,6 g. O zbytek se starají 400mm přední kotouče s čtyřpístkovými třmeny ve spolupráci s menšími zadními. Vývojový tým říká, že právě regenerativní brzdění bude v budoucnu charakterizovat výkonné elektromobily a je to klíčová oblast vývoje. Výsledkem je i další chytrý systém zvaný N pedál, informace o něm jsou však zatím omezené. Každopádně ale dokáže zajistit agresivní brzdění motorem a tím i přenos hmotnosti na přední nápravu, což pomáhá ovladatelnosti v zatáčkách.“
Auto Express: New Hyundai Ioniq 5 N prototype review
„Tohle je to, na co jsme čekali. Vždy jsme věřili, že neexistuje žádný technický důvod, proč by elektromobil nemohl zatáčet se stejným vzrušením jako nejlepší sportovní vozy na benzín. A Hyundai to dokázal v autě, na které může dosáhnout i běžný člověk. (…) Jezdili jsme spoustou vysoce výkonných EV a jejich falešné zvuky obvykle vypínáme. Ale když jsme to udělali s Ioniqem 5 N, hned v dalším kole jsme ve třetí zatáčce minuli brzdný bod, protože jsme k posouzení rychlosti podvědomě používali spíše zvukové než vizuální vjemy. A to je ta největší pochvala, jakou můžeme generátoru umělého zvuku dát.“
„Když pořádně šlápnete na plynový pedál, Ioniq 5 N dokáže něco, co žádný jiný model N: Jeho elektronicky řízený zadní diferenciál se zavře a umožní mírnou přetáčivost na výjezdu ze zatáčky, zatímco elektronický systém vpředu s pomocí brzd pomáhá držet směr. Speciálně vyrobené pneumatiky Pirelli P Zero Elect, které prošly pěti iteracemi vývoje, poskytují působivou přilnavost a hladké a předvídatelné chování na limitu, což dále přispívá k nádherně hravé povaze vozu. Jednoduše řečeno, Ioniq 5 N jezdí jako Veloster N s výkonem 600 koní.“
MotorTrend: 2024 Hyundai Ioniq 5 N Prototype Track Drive: Shut Up and Drive This Car
„Elektrická auta čelí těžké bitvě při přesvědčování nás nadšenců, že stojí za náš čas. Bez ohledu na to, jak rychle dokážou sprintovat, kolik rekordů umí překonat nebo jak dobře vypadají, vždy postrádala klíčové prvky požitku z jízdy, které jsou pro nás tak důležité. Hyundai Ioniq 5 N je první auto, které mě přesvědčilo, že by výrobci mohli mít šanci upoutat i pozornost automobilových srdcařů. Ne proto, že by inženýři dokázali udělat samotný elektrický pohon vzrušující, ale proto, že k tomuto zážitku přidali naše oblíbené prvky ze spalovacích vozů.“
„V praxi je Ioniq 5 N zjevením. V současnosti nekoupíte příjemnější zážitek z jízdy v EV, pokud nesednete do elektrické motokáry o výkonu 30 koní. Hodně z toho pocitu pochází ze schopnosti techniky zakrýt fakt, že řídíte elektrické auto. Většinu času jsem strávil v režimu N e-shift, ve kterém se řadí pádly a do kabiny se přenáší falešný zvuk motoru. Ne proto, že by to byl nejrychlejší způsob (ve skutečnosti jste v tomto režimu na trati pomalejší), ale proto, že zvuk motoru, pohled na otáčkoměr a řazení rychlostních stupňů poskytují úroveň zpětné vazby, která u elektromobilů obvykle chybí. Mohl jsem lépe umístit auto, načasovat si brzdné body a přesně dávkovat plyn na výjezdu ze zatáčky.“
Road and Track: The Hyundai Ioniq 5 N Is the Best Performance EV We’ve Driven
Více o unikátních systémech vozu si můžete přečíst také v tiskové zprávě Hyundai IONIQ 5 N vstupuje do poslední fáze testování sportovních jízdních vlastností na závodním okruhu Nürburgring.