Ostré modely divize N jsou už z výroby připravené pro extrémní zátěž, včetně jízdy na okruhu. Není problém v nich na okruh přijet, dát si několik ostrých kol, a pak zase po vlastní ose odjet domů. Přesto je dobré před každým takovým dobrodružstvím zkontrolovat, že je vaše auto v dobré kondici.
i20 N, i30 N a Kona N jsou auta odladěná nejen pro okreskovou zábavu, ale důkladně se testují také na závodních okruzích včetně legendárního Nürburgringu, kde má Hyundai N svou základnu. Při jejich vývoji se využívají zkušenosti z motorsportu a prototypy se bez větších úprav účastní i vytrvalostních závodů. Díky opravdu robustní sportovní technice zvládají i zcela sériová auta závodní tempo, což se potvrdilo při loňském představení nejnovějších modelů N na Slovakia Ringu – bez jediného technického problému zvládly absolvovat stovky kol.
Abyste ze sebe i svého auta na okruhových dnech dostali maximum, je potřeba všechny komponenty udržovat v dobrém stavu. Ke svému eNku sice nepotřebujete tým mechaniků ani vlastní box se servisním zázemím, ale základní péče se rozhodně vyplatí.
Příprava před jízdou
Některá opotřebení se při běžné jízdě nijak neprojeví, při extrémním zatížení však mohou velmi rychle ukončit zábavu. Pokud čas od času zamíříte na okruh a dáte autu pořádně zabrat, je vhodné preventivně zkrátit servisní intervaly a nepodcenit vlastní kontrolu.
Pneumatiky – Většina modelů Hyundai N standardně obouvá pláště Pirelli P Zero se směsí vyvinutou speciálně pro ně, které poznáte podle loga HN na bočnici (výjimkou je základní i30 N s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport 225/40 R18). Před jízdou na okruhu zkontrolujte nejen hloubku dezénu, ale hlavně případná mechanická poškození. Načatá pneumatika nemusí jízdu na limitu vydržet. Rozhodně se také vybavte tlakoměrem. Na závodním okruhu se pneumatiky mnohem více zahřívají a tlak v nich prudce roste. Mezi jízdami ho proto kontrolujte a případně upusťte, v závislosti na podmínkách může být klidně potřeba ubrat i 0,5 až 1,0 baru (na začátku zkuste upustit 0,5 baru a po dvou či třech ostrých kolech tlak dolaďte na tabulkové hodnoty). Při té příležitosti je vhodné zkontrolovat i utahovací moment na kolech.
Brzdy – Brzdový systém je nejnamáhanější částí auta. Opakované intenzivní brzdění generuje obrovské množství tepla a při opravdu ostré jízdě snadno překročíte hranici 500 °C. I proto modernizovaná i30 N dostala větší kotouče a vylepšené chlazení v předním nárazníku. Kromě hladiny brzdové kapaliny ověřte i stav destiček. Pokud plánujete celodenní track day, měly by mít alespoň 50 % materiálu, jinak hůř odolávají vysokým teplotám, mnohem rychleji ubývají a není k dispozici plný brzdný účinek. I na okruhu lze jet dynamicky a současně plynule, aby nebylo třeba brzdit nadoraz před každou zatáčkou.
Motorový olej – Moderní auta nemívají s úniky oleje problémy, přesto je dobré vždy před okruhovou jízdou i po ní zkontrolovat jeho hladinu pomocí měrky v motorovém prostoru. Zátěž je totiž násobně vyšší než při jízdě po silnici. Ideální je měřit alespoň 10-15 minut po zastavení na rovné ploše, až olej steče do olejové vany. Jeho hladina by se měla pohybovat těsně pod horní hranicí.
Podvozek – Podvozkové komponenty mají standardně velmi dlouhou životnost, takže prohlídka je v tomto případě spíše preventivní. Kontroluje se především stav tlumičů včetně úniků kapaliny, vůle ramen, dotažení šroubů kol a celková čistota částí podvozku. Zapadlé kamínky mohou způsobit poškození gumových částí a pohyblivých mechanismů jednotlivých částí podvozku.
Zodpovědná jízda
I když závodní okruhy existují proto, aby se na nich jezdilo na maximum, stále je důležitá elementární ohleduplnost k technice. A je v podstatě jedno, jestli na okruh vyrazíte v sériovém silničním autě, nebo upraveném speciálu. V obou případech je potřeba dodržovat několik základních pravidel, aby auto nebylo přetížené a nemuseli jste zbytečně brzy měnit některé komponenty. Obzvlášť, pokud si chcete odpustit výměnu pneumatik či brzd.
Zahřívat – Podobně jako sportovec, který se před vrcholným výkonem rozcvičuje, také sportovní auto se potřebuje nejprve rozehřát na provozní teplotu. Než se pustíte do prvního měřeného kola, objeďte okruh alespoň jednou nebo dvakrát svižným tempem, aby se prohřál motor, převodovka, diferenciál i brzdový systém. Užitečným pomocníkem ve vozech Hyundai je dynamický ukazatel maximálních otáček dle teploty motoru. Rozsah provozních otáček a diody červeného pole se na otáčkoměru mění podle toho, zda je motor studený, nebo zahřátý.
Chladit – Naopak před sjezdem z okruhu do boxové uličky nezapomínejte auto vychladit minimálně jedním klidným kolem. Pokud se po zastavení kouří od kol, je to jasné znamení, že jste podcenili chlazení brzd – ihned auto krátce a klidně projeďte, ať je proudící vzduch zbaví přebytečného tepla. Po příjezdu do depa nechte motor ještě 10-15 minut běžet pro ustálení otáček, doběhnutí a promazání turbodmychadla a zchladnutí motoru z extrémních teplot.
Pravidelné pauzy – S chlazením souvisí i pravidelné pauzy mezi ostrými koly. Pokud se snažíte dosáhnout nejlepšího času, vyplatí se zajet vždy jen dvě ostrá kola a další dvě chladit. Následně se můžete opět pokusit zajet osobní rekord s nepřehřátým autem. Za každých 15 až 20 minut strávených na závodním okruhu zařaďte pauzu v boxech pro pořádné vychlazení auta i vlastní odpočinek. Důležité je sledovat případné varovné kontrolky během jízdy, a pokud se vám něco nebude zdát, zvolněte a sjeďte z okruhu na preventivní kontrolu, aby nedošlo k vážnějšímu poškození.
Kontrola teploty kapalin – I při dodržení výše uvedených pravidel nezapomínejte průběžně kontrolovat tepoty provozních kapalin, abyste měli jistotu, že auto netrpí. V horkém dni nebo při špatném stylu jízdy můžete limitů dosáhnout dříve. Teplota oleje by neměla překročit 120 °C, voda samozřejmě musí zůstat pod bodem varu, s tím už však u dnešních aut problém nebývá. Podrobná jízdní data najdete v N přehledu v infotainmentu, kde je kromě všech důležitých teplot či hodnot přetížení v zatáčkách k dispozici také telemetrie pro měření časů na kolo.
Záruka a údržba
Myslete na to, že jízda na závodním okruhu vždy představuje určité riziko a je na vlastní nebezpečí. Na dráze neplatí povinné ručení ani havarijní pojištění, většinou si však lze dokoupit speciální připojištění. Výrobce vozu současně zodpovídá pouze za vady způsobené používáním na běžných silnicích a záruka se obecně vztahuje jen na výrobní vady, nikoliv opotřebení.
Prohlídka – Před odjezdem z okruhu zkontrolujte stav pneumatik a v případě potřeby je dofoukněte zpět na hodnoty doporučené pro jízdu po silnici. Stejně tak podrobte alespoň základní vizuální kontrole brzdy. Jestliže jste vypnuli některé bezpečnostní asistenty, nezapomeňte je znovu aktivovat.
Údržba – Pokud je auto používáno ve ztížených podmínkách, což je třeba právě závodní okruh, měl by se servisní interval snížit na polovinu (5000 km nebo 6 měsíců). Je důležité nechat odborně zkontrolovat brzdy, zda nedošlo k uvolnění třmenů a jiných částí, a doporučená je i výměna brzdové kapaliny. Zvýšená péče platí i pro komponenty podvozku a jejich uchycení, geometrii a je třeba počítat s častějšími výměnami oleje.
Trénink – Nesnažte se hned příliš tlačit na pilu a jezdit nad svoje schopnosti. Učte se ideální stopu, poznávejte možnosti a limity svého vozu a v případě verzí s manuální převodovkou trénujte i rychlé řazení. Na situace, kdy místo čtyřky zařadíte dvojku a přetočíte motor, se tovární záruka nevztahuje. Informace o překročení maximálních otáček se ukládá v řídící jednotce a nelze ji vymazat.
Zveme vás na okruh!
Vlastníte model Hyundai N? Zaregistrujte se do Hyundai N Clubu CZ a získejte uvítací balíček obsahující poukaz na 30 minut jízdy na partnerském Autodromu Most a hrneček Hyundai N!