Vybudovat si v automobilovém průmyslu uznávané postavení za pouhých pět let není snadné. Sportovní divizi Hyundai N se to pod vedením Alberta Biermanna podařilo. Sportovní modely se znakem N patří nejen mezi technicky nejvyspělejší ve své třídě, ale také řidičsky nejzajímavější. Jak se toho podařilo dosáhnout v tak krátkém čase a na co se můžeme těšit v blízké budoucnosti?
Řada automobilek má za sebou desítky let zkušeností z motorsportu, které následně přenesly do vývoje sportovních modelů pro běžné silnice. Právě to vždy byla nejlepší cesta, jak zákazníkům nabídnout emotivní vozy, jejichž technika a naladění potěší i nadšené řidiče. Vydal se jí i Hyundai, a přestože své aktivity ve vrcholném motoristickém sportu odstartoval teprve před několika lety, výsledky jsou jasně patrné už nyní. Hned v prvních úspěšných sezónách se značka zařadila k absolutní špičce v mistrovství světa v rallye a body sbírá i na závodních okruzích, včetně náročného 24hodinového závodu na obávaném německém Nürburgringu. Právě z těchto zkušeností čerpají inženýři sportovní divize Hyundai N, která vznikla v roce 2015 po příchodu Alberta Biermanna.
Kombinace zkušeností ze závodního prostředí a znalostí Alberta Biermanna, bývalého šéfa slavné divize BMW M, umožnila odstartovat vývoj sportovcích modelů Hyundai. Biermann přenesl do nově vzniklé divize N principy, které v posledním desetiletí piloval u mnichovského BMW. Pro sportovní modely Hyundai tak není prioritou co nejvyšší výkon nebo rekordní časy na závodním okruhu za cenu každodenní použitelnosti. Tím hlavním je špičková ovladatelnost a emoce při sportovní jízdě na jakékoliv silnici.
Úspěch hned napoprvé
Prvním zástupcem sportovní divize N se krátce po jejím založení stal ostrý hatchback i30 N. Jeho kvality potvrdily hned první testy renomovaných magazínů. Na úspěch u náročných motoristických novinářů rychle navázal i ten prodejní a prvních 10 000 aut se prodalo během několika měsíců. Výrobní plán se musel dokonce ztrojnásobit. Celkem se od začátku produkce v roce 2018 prodalo 32 624 aut, z čehož více než 17 000 připadá na náročný německý trh, kde jsou řidiči zvyklí jen na to nejlepší. To jsou na poměry sportovních modelů opravdu úspěšná čísla.
První „eNko“ přitom své příznivce i četná ocenění získalo nejen díky výkonnému motoru, tuhé karoserii nebo aktivnímu samosvornému diferenciálu. Bylo to hlavně zásluhou precizního sladění celého auta do jednoho perfektně vyváženého celku. i30 N není žádný „první pokus“, ale dospělé sportovní auto, které snese srovnání s těmi nejlepšími. Jeho řízení je radost a zkušeného řidiče umí odměnit skvělými zážitky.
Inženýři při vývoji věnovali maximální pečlivost i zdánlivým detailům, jako je rozmístění ovládacích prvků. Volant, rozmístění tlačítek, tvar řadicí páky nebo anatomická sedadla vynikají příkladnou ergonomií, aby nic nerušilo soustředění řidiče. Podvozek nedostal jen tužší tlumiče a pružiny – přední náprava je ve srovnání s běžnými verzemi i30 dodatečně vyztužena, dostala lehčí hliníkové těhlice a celou řadu dalších vylepšení včetně geometrie s větším negativním odklonem.
Ve srovnání s konkurenčními sportovními hatchbacky se Hyundai i30 N může pochlubit propracovanými jízdními režimy. Každý z nich mění nastavení řídící jednotky motoru, tuhost tlumičů, reakce aktivního samosvorného diferenciálu, fungování elektronických meziplynů, projev výfuku nebo intenzitu zásahu stabilizačních systémů. Jednoduše tak lze charakter i30 N posouvat směrem k pohodovému hatchbacku pro každodenní jízdy do práce, nebo naopak k ostrému stroji pro víkendovou zábavu.
Jednou z největších výhod i30 N je snadno dostupná zábavnost. Pro poznání limitů a schopností podvozku, diferenciálu a motoru není nutná návštěva závodního okruhu. Auto je skvěle čitelné i v nižších rychlostech při jízdě po klikaté okresce. Hravost a jednoduchost ovládání na limitu přilnavosti utváří hlavní charakteristické rysy všech aut divize N.
Vlastní technika
Motor použitý v i30 N byl vyvinut speciálně pro modely N. Najdeme jej v i30 N, i30 Fasback N nebo radikální i30 N Project C. Právě neuvěřitelně dravý Project C s přepracovanými podvozkem, odlehčenou konstrukcí a vylepšenou aerodynamikou je důkazem, že divize N umí vytvořit i opravdu nekompromisní vůz se závodní DNA pro fajnšmekry, aniž by potřebovala obří výkony. Přesně v duchu těch nejlepších sportovních aut světa. Praktičtější a pohodlnější i30 N je ale ideální kompromis pro běžné ježdění.
Reakce motoru na plyn je ve vyšších otáčkách okamžitá s jasnou výkonovou špičkou, která některým ostatním přeplňovaným motorům chybí. Podvozek přes svůj tuhý charakter skvěle filtruje nerovnosti i při sportovním okreskovém svezení a kola tak neztrácí kontakt s asfaltem, což je důležité pro přesnost a ovladatelnost. Zásluhou sladění samosvorného diferenciálu s čitelným, lehce přetáčivým nastavením podvozku se dá i30 N velmi dobře řídit plynem. Stačí při nájezdu do zatáčky ubrat, zadní kola se mírně odlehčí, čímž pomohou autu zatočit, a při následné akceleraci samosvorný diferenciál bez problémů přenese všechen výkon motoru na asfalt a doslova vytáhne auto ze zatáčky.
Neustálé vylepšování
Sportovní schopnosti vozu ještě posouvá modernizace i30 N pro rok 2021. Motor posílil ve verzi Performance na rovných 280 koní a točivý moment narostl o 39 Nm na 392 Nm. Nejedná se přitom o pouhou úpravu řídící jednotky. Dvoulitrový přeplňovaný motor dostal nové turbodmychadlo s turbínou zvětšenou z původních 47 mm na 52 mm, větší chladič stlačeného vzduchu, vylepšené mazání pro lepší odolnost při sportovní jízdě, nové písty a změnil se dokonce i kompresní poměr. Výsledkem je ještě ostřejší reakce na plynový pedál a lineární nástup výkonu až k omezovači otáček. Dobrou zprávou je, že si výfukový systém i přes instalaci filtru pevných častit ponechal opravdu emotivní zvuk.
S výkonnějším motorem dostala vylepšená i30 N rovněž posílené brzdy se zvětšeným průměrem kotoučů z původních 345 na 360 mm. Nový je i systém chlazení brzd. Přední ramena jsou vybavena plastovým deflektorem, který za jízdy směřuje čerstvý vzduch přímo na střed kotouče a tím jej ochlazuje, aby nedošlo k poklesu výkonu. Dobré spojení s asfaltem zajišťují kovaná, o 14,4 kg lehčí kola od společnosti Fuchs. Obouvají pneumatiky Pirelli vyvinuté speciálně pro sportovní modely Hyundai. Nově kalibrované adaptivní tlumiče pracují s tužšími pružinami na přední i zadní nápravě. Vyztužená ramena poskytují přesnější reakce zatáčkách a celá zadní náprava dostala pevnější uložení.
Největší technickou inovací je volitelná dvouspojková převodovka N DCT – spojky jsou chlazeny olejem, aby dokázaly přenášet vysoký točivý moment, a převodovka disponuje třemi různými režimy včetně možnosti ručního řazení na volantu. Zároveň je možné manuálně řadit i voličem převodovky, a to se stejnou logikou jako u závodního auta, tedy nižší převodový stupeň pohybem páky dopředu a vyšší dozadu. Volitelná výbava se rozšířila ještě o jednu velmi užitečnou položku: sportovní sedadla inspirovaná karbonovými skořepinami Sabelt z edice Project C. Jsou o 4 kg lehčí než ta standardní, čalouněná Alcantarou a umístěna blíže k podlaze pro ještě lepší pozici za volantem.
Těsné spojení s motorsportem
Ladění všech aut probíhá nejen v domovském výzkumném centru Namyang, ale i na Nürburgringu, kde Hyundai vybudoval vlastní testovací a vývojové centrum. Ostatně zkratka N odkazuje jak na korejský Namyang, tak na závodní trať Nürburgring ležící v německém pohoří Eifel. Je považována za nejnáročnější okruh na světě, a právě tam se modely N testují. Extrémně složitá trať je ideálním místem pro ladění podvozku, brzd, chlazení a dalších klíčových součástí sportovního auta. Testovací prototypy na této trati najedou tisíce kilometrů. Jen mírně upravené závodní verze i30 N se tam pravidelně účastní vytrvalostních závodů série VLN i legendárního 24hodinového závodu, a to hned v několika kategoriích. Inženýři tak získávají neocenitelné zkušenosti a informace.
Hlavní sídlo oddělení Hyundai Motorsport nenajdete na Nürburgringu, ale nedaleko Frankfurtu nad Mohanem. Bylo založeno v roce 2012 a zaměstnává téměř 200 odborníků z celého světa. Ti se věnují v první řadě vývoji soutěžních speciálů. V posledních dvou sezónách 2019 a 2020 získal tovární tým Hyundai Motorsport první místo v poháru konstruktérů na mistrovství světa v rallye se speciálem i20 WRC. V kategorii WRC3 se letos finský pilot Jari Huttunen stal mistrem světa s vozem i20 Rally2 (dříve R5). Rallyové speciály Hyundai jsou úspěšné i v celé řadě soukromých týmů po celém světě.
i30 N byla jen začátek
Na závodní úspěchy navazuje i žhavá silniční novinka i20 N, která je přímo inspirována soutěžní technikou. Kompaktní ostrý hatchback se od standardní i20 na první pohled odlišuje aerodynamicky tvarovanými nárazníky, širokými nástupními prahy nebo výrazným střešním spoilerem. Všechna tato vylepšení zajišťují stabilitu ve vysokých rychlostech. Pod kapotou je nově vyvinutý přeplňovaný čtyřválec T-GDI o obejmu 1,6 litru s výkonem 204 koní. Pro rychlé reakce na plyn je motor vybaven technologií CVVD regulující otevírání a zavírání ventilů.
Převodovka dostala zesílenou spojku a funkci automatických meziplynů po vzoru většího sourozence i30 N, novinkou je i Launch Control. Nechybí ani pro sportovní jízdu nepostradatelný mechanický samosvorný diferenciál Torsen, posílená brzdová soustava s kotouči o průměru 320 mm (o 40 mm více než u standardní i20), dodatečně vyztužená karoserie a samozřejmě sportovní podvozek s upravenou geometrií naladěný podle osvědčeného receptu divize N.
Ani tím ale nabídka sportovních Hyundaiů nekončí. Na přelomový rok 2021 totiž divize N kromě vylepšené i30 N a zcela nové i20 N připravila i své první sportovně laděné SUV v podobě modelu Kona N. Pod stylovou karoserií se zvýšenou světlou výškou se ukrývá podobná technika jako u i30 N a půjde tedy o skutečné řidičské náčiní, nikoliv jen o módní výstřelek. Dvoulitrový turbomotor naladěný na 280 koní bude spojený výhradně s nově vyvinutou dvouspojkovou převodovkou N DCT a sportovní ambice podpoří výkonné brzdy, samosvorný diferenciál a podvozek odladěný na závodních tratích. Zároveň Kona N díky adaptivním tlumičům a lehkým kovaným kolům snižujícím neodpruženou hmotnost nabídne dostatek komfortu pro každodenní cestování. Všechny podrobnosti najdete v našem článku Ostrá Kona N přehledně: výkon, režimy, vychytávky.
Sportovní auta pro budoucnost
Hyundai dává pravidelně nahlédnout i do blízké budoucnost prostřednictvím svých konceptů. K těm nejzajímavějším určitě patří Hyundai RM19, založený na modelu Veloster. RM19 s uprostřed uloženým dvoulitrovým motorem o výkonu 390 koní disponuje pohonem zadních kol. Motor je spojen se šestistupňovou sekvenční převodovku ze závodního speciálu TCR. RM19 naznačuje budoucí směřování značky Hyundai N, která s tímto prototypem nahlíží do prestižního segmentu supersportů.
K hlavním benefitům RM19 patří krom výkonného motoru nízká hmotnost, sportovní interiér a v neposlední řadě zmíněný pohon zadních kol. První prototypy se dokonce již testují na Nürburgringu. Každý vůz, který absolvuje testy odolnosti podle přísných standardů Hyundai, ujede 420 až 480 kol na mokrém i suchém povrchu. Tento test simuluje více než 160 000 kilometrů jízdy v nejnáročnějších podmínkách během pouhých čtyř týdnů.
Sportovní divize N ale samozřejmě myslí i na elektromobilitu. Představila již několik futuristických konceptů naznačujících podobu budoucích sportovních aut. Například extra výkonný Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo je výsledkem spolupráce s odborníky z chorvatského Rimacu a jeho čtyři elektromotory produkují celkem 884 koní. V každém kole je umístěn jeden motor, což zajišťuje maximální trakci a bleskové reakce pohonu.
Pohon N 2025 je založený na prvním sériově vyráběném vodíkovém palivovém článku Hyundai. Lehké a kompaktní palivové články spolu s ultralehkou konstrukcí z karbonu umožňují vozu dosáhnout velmi nízké hmotnosti pouhých 972 kg. To má pozitivní vliv na poměr výkonu a hmotnosti, který překonává i ty nejexotičtější supersporty. Nízko umístěné těžiště a nezávislé řízení motorů v jednotlivých kolech zajišťují špičkovou obratnost i stabilitu. Hyundai do partnerství s Rimacem investuje 64 milionů eur (asi 1,7 miliardy korun) a sesterská Kia dalších 16 milionů eur pro urychlení vývoje elektromobilů nové generace.
Budoucnost divize N bude v každém případě hodně rychlá i zábavná a své fanoušky jistě znovu ohromí tím, kam se dokáže posunout za dalších pět let.