Za volantem

Ostré srovnání: Kona N versus i30 N

Kona N je nejnovější přírůstek do rodiny modelů Hyundai určených pro nadšené řidiče. Většinu sportovní techniky sdílí s modernizovanou i30 N. Díky větší světlé výšce a delšímu zdvihu tlumičů nabízí pohodlí a jistotu i na rozbitých nebo šotolinových cestách, přesto se však neztratí ani na klikaté okresce nebo závodním okruhu. Otestovali jsme, jestli to skutečně platí.

Rok 2021 je pro sportovní divizi N podobně přelomový jako rok 2017, kdy na frankfurtském autosalonu představila svůj první sportovní model Hyundai i30 N. S jeho pomocí si tehdy rychle získala srdce řidičů i odborné veřejnosti a na velký úspěch brzy navázala modelem i30 N Fastback a radikální karbonovou edicí Project C. V letošním roce prošly modely i30 N a i30 N Fastback důkladnou modernizací, doplnil je povedený menší sourozenec i20 N a nově také crossover Kona N. Všechny novinky divize N se v srpnu představily na závodním okruhu Slovakia Ring, což byla ideální příležitost porovnat při jízdě na limitu identickou techniku v různém provedení: vylepšenou i30 N a Konu N.

i30 N: Ještě lepší než dřív

Nejdříve jsme usedli za volant modernizované i30 N. Už při výjezdu z boxové uličky je cítit o něco lepší dynamika ve srovnání se starší verzí. Nejde přitom o samotnou intenzitu zrychlení, spíš o projev motoru. Snadněji a rychleji se vytáčí a nástup výkonu je plynulejší. Inženýři divize N totiž motor nevylepšili jen pomocí nového softwaru. Přepracovali hned několik klíčových mechanických komponent jako jsou písty či ventily a zvětšili turbodmychadlo i chladič stlačeného vzduchu. Obzvláště ve spojení s nově vyvinutou dvouspojkovou převodovkou N DCT s kratšími převody je výkon vždy okamžitě dostupný.

Automatická převodovka byla od počátku konstruována pro sportovní jízdu. Dvojice spojek pracuje v olejové lázni pro zajištění lepšího chlazení i mechanické odolnosti. Motorsportem jsou inspirovány také kovové páčky na volantu pro manuální řazení. Díky rychlé odezvě má řidič srovnatelnou kontrolu nad autem jako v případě manuální převodovky, a přitom obě ruce zůstávají na volantu pro případné rychlé korekce. Řazení je navíc rychlejší než s klasickou manuální převodovkou, což jsme mohli vyzkoušet při ostré jízdě obou verzí za sebou – auto s manuální převodovkou na výjezdech ze zatáček mírně zaostávalo v důsledku delších převodů.

Vylepšená i30 N pokročila také v oblasti podvozku. Přesnější a ostřejší reakce byly cítit už při nájezdu do první technické pasáže Slovakia Ringu. Volant jako by měl kratší převod a celé auto rychleji reaguje na jeho pohyby. Je to zásluha nové geometrie s větším odklonem předních kol a vyztužených ramen. Pevnější uložení zadní nápravy zase přineslo přesnější ovladatelnost při přetáčivém stylu jízdy. To se hodí hlavně u verze Fastback, která umí doslova projíždět zatáčky dveřmi napřed díky delšímu zadnímu převisu ve srovnání s hatchbackem.

Pro aktuální modelový rok posílily také brzdy s účinnějším chlazením a většími kotouči. Na správné chování auta při sportovní jízdě má obrovský vliv i tlak v pneumatikách, standardem pro všechny modely N je tak palubní počítač s možností sledování tlaků v reálném čase. Infotainment rovněž dokáže zpětně zobrazit graf teplot chladící kapaliny a oleje v jednotlivých úsecích závodního okruhu. Kona N je pak dokonce vybavena telemetrií s mapou trati, která se automaticky načte podle GPS. Nechybí ani stopky pro měření rychlých kol. 

Kona N: Nečekaně vyrovnaný soupeř

Při sportovní jízdě vyznává Kona N podobnou filozofii jako i30 N: zábavu za volantem a snahu o propojení řidiče s autem. Pod stylovou karoserií SUV se skrývá identický technický základ převzatý z i30 N v provedení Performance. Tedy benzínový dvoulitr s turbem, dvouspojková převodovka N DCT a pohon předních kol s elektronicky ovládaným diferenciálem. Níže uložená sportovní sedadla oproti standardní Koně vylepšila ergonomii, tříramenný volant má nová tlačítka pro rychlé volby jízdních režimů a na středovém tunelu přibylo tlačítko pro rychlou deaktivaci stabilizačního systému. Přinejmenším na okruhu ho rozhodně má smysl využít.

Přes mírně vyšší hmotnost (o několik desítek kg oproti srovnatelné i30 N) a komfortněji naladěný podvozek totiž Kona N dokáže na závodní trati nabídnout skvělou zábavu srovnatelnou s menšími ostrými hatchbacky. Její tvůrci našli velice povedený kompromis mezi každodenní použitelností a sportovním charakterem. Zpoza volantu působí Kona N jako mnohem menší a lehčí auto než zvenku a až na mírně větší náklony karoserie zatáčí stejně ochotně jako ostřeji laděná i30 N.

Důležitou roli hrají také lehká kovaná kola Fuchs snižující neodpruženou hmotnost a tužší uložení podvozku ve srovnání s klasickou Konou. Výsledkem je precizní a citlivé řízení, ochota k rychlým změnám směru a současně stabilita při prudkém brzdění. Elektronicky řízený samosvorný diferenciál i dvouspojková převodovka N DCT jsou standardem, takže ani v ostrém okruhovém tempu Kona N za i30 N příliš nezaostává. Při jízdě čistou stopou je zakousnutá do asfaltu a v zatáčkách zvedá vnitřní zadní kolo, když ji však trochu vyprovokujete, dokáže se v nájezdu do zatáčky sklouznout přetáčivým smykem.

Jízda s Konou N na závodním okruhu byla svým způsobem větším překvapením, než svezení s podle očekávaní skvělou i30 N. Na pohled vyzývavé, ale jinak pohodlné SUV s komfortním podvozkem, tichým motorem a moderním interiérem lze stiskem jediného tlačítka proměnit v zábavné sportovní auto s přesným podvozkem, které nadšeně střílí do výfuku a ani na velkém závodním okruhu se nijak netrápí. Naopak svého řidiče motivuje zajet co nejlepší čas díky ovladatelnosti na limitu a jednoduše fungující telemetrii v palubním systému.

Související příspěvky
Za volantem

První dojmy z nového Santa Fe: Úchvatný interiér a pravý luxus

5 Mins read
Pátá generace velkého rodinného SUV Hyundai přichází s revolučním designem, prémiovým konceptem a celou řadou prvenství v rámci segmentu. Motorističtí novináři se…
Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

4 Mins read
Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou…
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…