Za volantem

Nový král českých okresek? Provětrali jsme i20 N

Sportovní divize Hyundai N letos představila hned tři zásadní novinky. Modernizovanou i30 N, první sportovní SUV Kona N a kompaktní hatchbach i20 N inspirovaný soutěžním speciálem i20 WRC. A právě nejmenší „eNko“ nás doslova nadchlo hravým podvozkem, živým motorem a přesnou manuální převodovkou.

První jízdní dojmy za volantem vylepšené i30 N jsme vám přinesli nedávno a dokonce jsme dostali příležitost porovnat ji na závodním okruhu s další žhavou novinkou, Konou N. Nyní přišla řada na seznámení s i20 N, jejíž schopnosti jsme otestovali na krásných, ale poměrně náročných silnicích Krušných hor. Ostré zatáčky, dlouhá klesání, proměnlivý a často ne zrovna kvalitní povrch – přesně pro takové cesty bylo toto auto stvořeno.

Ryzí zážitek ze řízení

Přísloví „méně je někdy více“ i20 N skvěle vystihuje. Žádný adaptivní podvozek, žádná dvouspojková převodovka, žádné složité nastavování. Najdete tu jen to, co je doopravdy potřeba. Na řidiče čeká čtyřválec s turbem o výkonu 204 koní, poctivá manuální převodovka a mechanický samosvorný diferenciál mezi předními koly pro perfektní přenos síly na asfalt. Brzdy mají o 40 mm vetší průměr než u standardní i20, nepřehlédnutelné zadní křídlo vytváří ve vysokých rychlostech znatelný přítlak a výrazně vyztužená karoserie je postavena na sníženém podvozku, jehož ladění probíhalo na německém závodním okruhu Sachsenring.

Inženýři divize N se u nejmenšího modelu plně zaměřili na ovladatelnost a sladění všech prvků. Nejde tady o časy zrychlení z nuly na 100 km/h (i když 6,2 sekundy není žádná ostuda), ale o skutečnou řidičskou zábavu. I proto testovací vozy letos v květnu absolvovaly téměř 500 ostrých kol na Nürburgringu v rámci nejnáročnější vytrvalostního závodu světa. Pro vývojový tým Hyundai, který má centrum jen několik metrů od závodní tratě, jsou zkušenosti z vytrvalostních závodů cenné hlavně s ohledem na odolnost komponent při extrémním dlouhodobém zatížení.

Zábava pro začátečníky i pokročilé

Původní inspirací pro i20 N byl stejnojmenný rallyový speciál. Jasně na něj odkazuje přítlačné křídlo, které stabilizuje zadní část vozu ve vysokých rychlostech. To ale neznamená, že je i20 N stvořena jen pro jízdu čistou stopou. Naopak, řidiče neustále vybízí k hledání limitů přilnavosti. Hravému a čitelnému podvozku stačí jemný impuls, aby se efektně, ale plynule nastavil bokem do zatáčky. Při nájezdu do zatáčky stačí prudce ubrat plyn nebo si lehce přibrzdit a i20 N ji dokáže projet čistým přetáčivým smykem. Čím vyšší rychlost, tím je jízda na limitu jednodušší a předvídatelnější.

Skvělou zábavu si ale lze užít i v nízkých rychlostech díky přesnému řízení s rychlým převodem. Přední kola reagují na povely volantu bez jakékoliv prodlevy a díky sportovní geometrii ochotně zatáčejí. Na rychlé průjezdy zatáček má zásadní vliv mechanický samosvorný diferenciál Torsen s velmi jemným naladěním. Zatímco v některých autech má „samosvor“ drsný a prudký nástup, tady je cítit, jak se pozvolna svírá a citlivě udržuje hranici mezi maximálním přenosem výkonu a ovladatelností. I ostré zatáčky dokáže i20 N projet pod plným plynem bez jakéhokoliv tahání za volant.

S ostrým řízením skvěle ladí manuální převodovka s přesnou kulisou pro rychlé řazení. Je navíc vybavena funkcí automatických meziplynů ve třech nastavitelných úrovních, kterou lze snadno aktivovat nebo naopak vypnout velkým červeným tlačítkem na volantu. Podobně jako u většího modelu i30 N nechybí široké možnosti nastavení jízdních režimů a možnost uložit si nejoblíbenější nastavení pro různé situace, která jsou kdykoliv přístupná skrze modrá tlačítka N na volantu.

Radost na každé silnici

Překvapením je spotřeba nového motoru T-GDI o objemu 1,6 litru. I s výkonem 204 koní a točivým momentem 275 Nm se podle jízdního stylu pohybuje mezi 6 a 9 l/100 km, což je skvělý výsledek s ohledem na rychlé reakce motoru a lineární nástup výkonu až omezovači. Přestože i20 N není tak výkonná jako větší i30 N, dokáže s ní překvapivě dobře držet tempo. Je to hlavně zásluha nižší hmotnosti (stejně jako rallyová verze váží i ta silniční jen 1190 kg) a kompaktních rozměrů – co ztratí na rovinkách, jednoduše dožene v technických pasážích. Přední kola mají na speciálně vyvinutých pneumatikách Pirelli tolik gripu, že i20 N v zatáčkách často zvedá vnitřní zadní kolo.

Zároveň je i20 N ve srovnání s i30 N měkčeji naladěná. Díky tomu je při běžné jízdě pohodlnější a i v nejostřejším režimu N bez problému zvládá běžné (tedy rozbité) české okresky. Tam, kde nekvalitní povrch donutí řidiče i30 N buď ubrat, nebo změnit nastavení, může majitel i20 N klidně pokračovat na plný plyn. Větší sourozenec bude díky tužšímu nastavení přesnější na okruhu a v přetáčivém smyku, ale při víkendovém okreskovém svezení se mu lehčí a poddajnější i20 N velikostí zážitku přinejmenším vyrovná.

To je i odpověď na otázku ceny. i20 N startuje na částce 599 990 Kč v základní verzi a 679 990 Kč v provedení Performance. i30 N je vždy o rovných 100 000 Kč dražší, což nezní jako moc – vždyť stačí připlatit necelých 20 % a lze mít o třídu větší auto. Jenže i20 N není jenom menší a levnější i30 N. Má svůj vlastní charakter a nabízí snadno dostupnou zábavu na jakémkoliv povrchu, kvůli které navíc není potřeba jet nesmyslně rychle. Dá se s ní bez problémů žít každý den, protože vůbec nepůsobí jako malé auto. I ve vysokých rychlostech je naprosto stabilní a v každé situaci se chová dospěle díky špičkové sportovní technice pod karoserií, kterou divize N oproti větším modelům v ničem neochudila. Milovníci řízení tak rozhodně mají nad čím přemýšlet.

Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

3 Mins read
Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona…
Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

8 Mins read
Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy…