Jeden z nejtěžších závodů mistrovství světa, který každý tým prověřil na maximum. Tak hodnotí jezdci Středoevropskou rallye, o jejíž pořadatelství se na konci října podělilo Česko, Německo a Rakousko. Na rychlostní zkoušky přilákala přes 120 tisíc diváků z řad milovníků motorsportu a už nyní je jisté, že se nejrychlejší silniční vozy světa na naše cesty vrátí i příští rok.
Na českém území se podnik mistrovství světa WRC konal vůbec poprvé v historii, a tak šlo o opravdu výjimečnou událost pro všechny fanoušky rychlých aut. Na velkoleposti jí ještě dodal slavnostní start z Hradčanského náměstí přímo před Pražským hradem, jehož se zúčastnil i prezident Petr Pavel, známý vyznavač motorismu. Úvodní „superspeciálka“ pak probíhala v netradičním, ale atraktivním prostředí závodiště ve Velké Chuchli.
Českým řidičům se tak naskytla neobyčejná příležitost sdílet silnice bok po boku s nejlepšími rallyovými posádkami světa. Ty projely například pražskými tunely a nevyhnuly se jim ani tradiční zácpy v okolí Barrandovského mostu. Protože jsou současné hybridní speciály schopné jezdit i čistě na elektřinu, neobtěžovaly v centru přehnaným hlukem ani spalinami.
První soutěžní den probíhal na úzkých šumavských silničkách s často rozbitým asfaltem, které představovaly skutečnou výzvu. Kvůli dešti a velkému množství vytahaného bláta měli i ti nejlepší piloti světa co dělat, aby auta na silničních pneumatikách udrželi na trati – a ne všem se to podařilo. Dokonce i úřadující mistr světa Kalle Rovanperä prohlásil, že jde o nejtěžší podmínky na asfaltu, jaké zažil, a není si jistý, zda jde některé tratě vůbec označit za asfaltové.
Právě extrémní podmínky ale zajistily napínavou podívanou pro diváky, kterých na české rychlostní zkoušky navzdory počasí vyrazily desetitisíce. Jejich nezdolnost odměnilo množství dramatických situací a efektních průjezdů i nádherné přírodní scenérie.
Náročnost středoevropského podniku podtrhly přesuny mezi třemi státy a dojíždění do servisní zóny v německém Pasově. Posádky absolvovaly 310 ostrých měřených kilometrů, se všemi přejezdy však v rallyových speciálech najely neskutečných 1690 kilometrů. Zejména v české etapě přitom měly k dispozici jen omezené servisní možnosti a celý den musely zvládnout bez jakýchkoliv větších oprav.
Pro Hyundai šlo do jisté míry o domácí akci, protože Hyundai Motorsport sídlí v německém Alzenau. Největšími favority tříčlenné bleděmodré flotily i20 N Rally1 ve vrcholné kategorii byla belgická dvojice Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe. V těžkých podmínkách dokázala obstát a po nehodě Brita Evanse se posádka posunula na první místo. To už pak na lepších silnicích a v příjemnějším počasí s náskokem uhájila před druhým Rovanperou, který jel na jistotu pro titul. Neuville tak drží při životě naději na stříbrný pohár, když mu před posledním závodem sezóny chybí na aktuálně druhého Evanse už jen sedm bodů.
„Především byla opravdu úleva být v cíli. Ale myslím, že celkově jsme odvedli velmi dobrou práci – jeli jsme konzistentně, což se vyplatilo. Musím poděkovat našemu týmu, protože tento víkend byla týmová práce a my jsme to dokázali. Nyní už se mohu těšit na poslední závod roku, kde se zaměříme na další vítězství,“ prohlásil v cíli Thierry Neuville.
Blízko k vítězství měl i finský jezdec Emil Lindholm soutěžící s vozem Hyundai i20 N Rally2 ve druhé nejvyšší kategorii, z vedení však musel odstoupit před poslední etapou kvůli technické závadě.
Středoevropská rallye uzavřela s vedením WRC smlouvu na tři sezóny, takže je jisté, že se světová elita do Česka a sousedních zemí vrátí i příští a přespříští rok. Pořadatelé přiznávají, že je překvapil mimořádný zájem veřejnosti, a tak již nyní slibují zvětšení kapacit diváckých míst, aby si fanoušci mohli zážitek ještě víc vychutnat.