Nošovická Kona Electric má ve službách tovární posádky českého Hyundai v mezinárodním šampionátu ecoRallye těžký život. Zažívá tuhé severské mrazy i úmorná vedra na jihu, najíždí obrovské porce kilometrů a často navštěvuje rychlonabíječky u dálnic. Přesto se na kondici jejího akumulátoru nic z toho nepodepsalo.
Světoví šampioni Michal Žďárský a Jakub Nábělek se letos pokusí vybojovat již třetí titul v oficiálním mistrovství FIA Bridgestone FIA ecoRally Cup. Aktuálně mají před sebou třetí závod a jeden z vrcholů náročné sezóny, který proběhne před domácím publikem v Českém Krumlově. Ani letos pořadatelé posádky ani jejich auta nešetří.
Šampionát pravidelně začíná švédskou zastávkou nedaleko polárnímu kruhu ve vzdáleném Östersundu. Češi tentokrát poprvé sáhli po hrotovaných pneumatikách Bridgestone Blizzak Spike 3, což se ukázalo jako velmi dobrý krok. Veškeré zkoušky se odehrávaly v lepším případě na čerstvém sněhu, v horším na kompletně zledovatělých cestách, kde se rozdíl mezi běžnou a hrotovanou pneumatikou projevuje nejvíce. Po vyrovnaných soubojích s mezinárodní konkurencí si obhájci titulu odvezli druhou pozici absolutně a první místo mezi vozy s pohonem jedné nápravy.












Nešťastnými kroky pořadatele se však letos nakonec ve Švédsku žádné body do seriálu FIA neudělovaly, a tak se první plně hodnocenou soutěží stala až následující španělská Eco Rally Comunitat Valenciana. Také odtud si Žďárský s Nábělkem po náročném duelu s italsko-francouzskou posádkou odvezli druhé místo, a tak se o první letošní vítězství na mezinárodní úrovni pokusí právě v Českém Krumlově, kde tradičně platí za velké favority.
Akumulátor jako nový
„Ve Valencii jsme s autem navštívili továrnu našeho partnera MAHLE, kde jsme akumulátor podrobili sofistikované zkoušce nejmodernější technologií MAHLE BatteryPRO pro zjišťování jeho zdraví. A že to naše Kona Electric nemá lehké – v rámci aktuálního nájezdu přes 60 000 km jsme ji trápili v tuhých mrazech, ale i v horkých podmínkách na Azorech, v Portugalsku či na Madeiře,“ popsal Žďárský.
Česká posádka navíc na většinu soutěží jezdí po vlastní ose a při tisíce kilometrů dlouhých přesunech napříč Evropou využívá výhradně rychlé DC nabíjení u hyperchargerů podél dálnic. „Přestože jsme nečekali vůbec špatný výsledek, realita nás i tak zaskočila. Nedošlo k žádné degradaci a kontrolní měření i nyní stále hlásí dojezd 514 km na jedno nabití,“ konstatoval Žďárský.









Ve Švédku se také opět prokázala vyspělost technologií Hyundai při zimním provozu, když odběr topení činil i při teplotách hluboko pod bodem mrazu v průměru 17 %. Rychlé nabíjení zase v mrazech umožnila funkce předehřevu akumulátoru, která se aktivuje automaticky, pokud je nabíjecí stanice zadána v navigaci, případně manuálně tlačítkem. Velmi příjemné je i vyhřátí interiéru na dálku přes aplikaci Bluelink.
Zatímco v loňské sezóně dvojice se soutěžní Konou Electric najezdila neskutečných 58 000 km, letos to bude pravděpodobně ještě o něco víc, jelikož do kalendáře FIA přibyly nové vzdálené destinace a celkový počet mezinárodních soutěží vzrostl na 14.