Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto díky ní funguje jako gigantická pojízdná powerbanka. Jaké pozoruhodné možnosti se tím otevírají ukázal Hyundai už několika praktickými koncepty: auto může sloužit k napájení karavanu, přírodního hotelu nebo třeba odlehlé farmy.
Koncept volného toku energie mezi autem, sítí a přístroji neznamená jen možnost na cestách svobodně napájet nebo nabíjet jakékoli elektrické zařízení. Auta podporující tuto funkci mohou v budoucnu ve špičkách ukládat přebytky energie z alternativních zdrojů, jako jsou solární a větrné, a v případě potřeby ji pak opět dodávat zpět do sítě. V této souvislosti se rozlišují dvě technologie:
- V2L (Vehicle-to-Load): Schopnost napájet akumulátorem auta nejrůznější spotřebiče, od rychlovarné konvice, přes elektrokolo či koncertní aparaturu až po jiný elektromobil. Vůz musí být schopen účinně měnit nejen směr toku elektřiny, ale také převádět stejnosměrný proud na střídavý.
- V2G (Vehicle-to-Grid): Možnost posílat energii z akumulátoru do elektrické rozvodné sítě, nikoliv ji pouze jednosměrně čerpat.
Moderní elektromobily Hyundai, jejich akumulátory, palubní nabíječky a řídící jednotky jsou již dnes plně připraveny na obojí. Obousměrné nabíjení se tak stává atraktivním prvkem životního stylu Hyundai. Za jízdy mají cestující v modelech IONIQ 5, IONIQ 6 a Kony Electric druhé generace k dispozici kromě řady USB portů také klasickou 230V zásuvku, po zastavení pak venkovní zásuvka poskytuje výkon až 3,6 kW.
Od představení IONIQ 5 v roce 2021 již Hyundai názorně převedl řadu zajímavých využití V2L a V2G v praxi.
Světlo a teplo pro sobí farmu
V odlehlé a mrazivé norské divočině Hyundai po tři dny poháněl vzdálenou sobí farmu Tromsø Arctic Reindeer. Technologie V2L byla jediným zdrojem energie, stačila ale na působivé rozsvícení celého místa, napájení elektrických spotřebičů i uspořádání exkluzivní večeře v místě, kam nevede žádné elektrické vedení.
Pohodlí na cestách s karavanem
V sousedním Švédsku zase Hyundai převedl efektivní spojení IONIQ 5 s kompaktním karavanem MINK Camper. Nechybí v něm indukční deska, kávovar, lednička s mrazákem, audiosystém nebo několik elektrických zásuvek a díky V2L je energie vždy dostatek. Karavan váží pouze 520 kg, IONIQ 5 nicméně utáhne až 1600 kg a jako historicky první elektromobil byl loni vyhlášen tažným autem roku.
Pomocník chytré domácnosti
Inovativní pilotní projekty již testují reálné možnosti V2G v Nizozemsku a Německu. Flotily vozů IONIQ 5 slouží nejen ke sdílené ekologické přepravě, ale jsou také součástí domácích energetických systémů. Pokročilý energetický management předpovídá, kdy je výhodné energii do elektromobilu ukládat, a kdy a kolik z akumulátoru naopak čerpat.
Čistá energie pro hotel v přírodě
Ve Velké Británii se turistům na několik týdnů otevřel Hotel Hyundai, koncept luxusního srubu s restaurací i soukromým kinem. Jako první zařízení svého druhu byl poháněn pouze energií z elektromobilů. Vznikl mimo jiné v reakci na průzkum, podle něhož dnes téměř polovina lidí více než v minulosti řeší téma udržitelnosti a životního prostředí při výběru rekreačního ubytování.