Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou projížďku, abychom si vyzkoušeli její silné stránky. První zákaznické vozy se u dealerů objeví koncem června, elektrická verze z Nošovic by se měla představit v srpnu.

Větší a působivější

V duchu všech nových modelů Hyundai přichází Kona s originálním futuristickým designem, který jí na silnici dává unikátní tvář, ale současně ji jasně zařazuje do rodiny. S délkou téměř 4,4 metru se stává jedním z největších vozů svého segmentu. Proti první generaci je v závislosti na verzi až o 17,5 centimetru delší a současně i o několik centimetrů vyšší a širší. Kompaktní proporce zůstaly zachovány, auto je však na pohled mohutnější a hlavně výrazně prostornější.

Za řidiče vysokého 190 centimetrů si díky prodlouženému rozvoru bez problémů sedne stejně vysoký pasažér, a ještě mu zbyde místo na kolena s dostatečnou oporou stehen pro pohodlí na delších cestách. Objem kufru narostl skoro o třetinu na 466 litrů a opěradla druhé řady sedadel dělená v poměru 40:20:40 umožňují přepravu cestujících i dlouhých předmětů současně. Nová Kona tak spíš než crossover připomíná plnohodnotné rodinné SUV.

Interiér je navržený v duchu větších modelů Hyundai s cílem vytvořit „prostor pro život“. Široká, na pohled subtilní palubní deska s dlouhým prohnutým displejem mu dodává vzdušnost a přesunutí voliče převodovky pod volant vytvořilo spoustu užitečného prostoru mezi sedadly. Objemná je i přihrádka v palubní desce, stejně jako kapsy ve dveřích i další části interiéru osvětlená efektním nepřímým světlem. Ve spojení s pěknými materiály a nadprůměrným odhlučněním kabina Kony skutečně působí jako z vyšších tříd.

Špičková výbava už v základu

Dobrá zpráva je, že tento dojem není vyhrazen jen dražším verzím. Každá Kona bez ohledu na pohon a výbavu má integrovanou navigaci nové generace s 12,3“ dotykovým displejem a bezdrátovými aktualizacemi nejen map, ale i všech řídících jednotek vozu. Nové budoucí funkce tak lze získávat i bez návštěvy servisu. Už základní stupeň Comfort kromě toho zahrnuje i reflektorové Bi-LED světlomety, klimatizaci, přední i zadní parkovací senzory a couvací kameru, tempomat, bezklíčový přístup i startování a také širokou paletu asistenčních systémů.

Jako první Hyundai v Evropě umožňuje Kona přístup skrze takzvaný digitální klíč. Po instalaci aplikace lze vůz odemykat a startovat skrze chytrý telefon či hodinky, bez nutnosti nosit u sebe klasický klíček. Dokonce je tak možné auto na dálku někomu půjčit, aniž by se řidiči museli osobně potkat – digitální klíč se totiž dá jednoduše odeslat do telefonu.

Volitelná výbava zahrnuje další prémiové prvky jako jsou ventilovaná sedadla nebo vyspělý kamerový systém s 360° pohledem kolem vozu. Kona podporuje také automatické parkování na dálku, při němž řidič může stát mimo auto. To se hodí například v úzkých garážích, kde není dost prostoru na bezpečné otevření dveří. Elektrická Kona pak po vzoru modelů IONIQ získá funkci V2L, takže se o svou energii elektřinu může podělit s libovolnými externími spotřebiči.

Varianta pro každého

Také ve druhé generaci nabízí Kona výběr z čistě spalovacího, hybridního i plně elektrického pohonu. Základem je benzínový motor 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní, výkonnější 1.6 T-GDI potěší výkonem celých 198 koní a velmi dobrou dynamikou. K mání je i s pohonem všech kol. Oba motory lze mít jak s manuální převodovkou, tak se sedmistupňovou dvouspojkou. Úsporné hybridní provedení kombinuje čtyřválec s elektromotorem a nabízí vysoký točivý moment 265 Nm při spotřebě pod 5 l/100 km. Kona Electric s akumulátory o kapacitě 48,4 nebo 65,4 kWh nabídne výkon 156 až 218 koní a maximální dojezd kolem 500 km. Vyrábět se bude opět ve slezských Nošovicích.

Kdo si u modelů Hyundai oblíbil výrazný vzhled verzí N Line, má nyní širší možnosti než dřív. Na výběr je hned ze dvou výbavových stupňů: N Line a N Line Style. Ty vycházejí z výbav Smart a Style, k nimž přidávají sportovní vzhled interiéru i exteriéru včetně unikátních kol z lehkých slitin. Provedení N Line bude také poprvé možné objednat i pro Konu Electric.

Bez ohledu na verzi nicméně Kona zůstává hlavně velice pohodlným autem, které hladce překonává nerovnosti nerovnosti českých silnic a současně se příjemně řídí. Černě lakované blatníky standardních provedení se spalovacím motorem akcentují i její dobrodružnou povahu. Zvýšená stavba totiž neznamená jen dobrý výhled a snadné nastupování, ale také možnost vyrazit i mimo zpevněné silnice.

Související příspěvky
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…
Za volantem

Exkluzivní jízda za volantem N Vision 74 a RN22e

6 Mins read
Existují elektromobily pro lidi, pro které je důležitější zábava za volantem a zážitek z jízdy než běžné cestování? Dva návrhy má v…
Za volantem

Pohodlný i zábavný. IONIQ 6 poprvé na českých silnicích

3 Mins read
Druhý model řady IONIQ si zachoval všechny klíčové přednosti „pětky“ a navrch k nim dodává více řidičského nadšení. Vyzkoušeli jsme ho v druhé nejdostupnější…