Koncepční vozy v podání Hyundai jsou mnohem víc než jen marketingové experimenty nebo designérská cvičení. Jak ukázal Hyundai 45 Concept, ze kterého se za pouhé dva roky stal revoluční elektromobil IONIQ 5, poměrně věrně ukazují blízkou budoucnost. Podívejte se, na co dalšího se můžeme těšit.
Automobilovou budoucnost není potřeba věštit z křišťálové koule. Všechny modely, které teď přijíždí jako žhavé novinky, začaly v rukou inženýrů a designérů vznikat už minimálně před pět lety. Jako náhled do budoucnosti proto skvěle poslouží i jejich koncepční vozy a designové studie. Často odhalují zajímavé detaily a technologické inovace, které už se pilně připravují pro produkční modely.
Aktuálním příkladem je Hyundai 45 Concept představený v roce 2019 na frankfurtském autosalonu. Veřejnost na první pohled ohromil moderním retro designem inspirovaným modelem Pony ze 70. let. Netrvalo ani dva roky a Hyundai uvedl elektrický model IONIQ 5 s prakticky identickým designem, včetně matného laku nebo LED osvětlení s pixelovou grafikou. Díky extra dlouhému rozvoru 3000 mm zůstal zachován také vzdušný interiér evokující obývací pokoj s inovativními sedadly navrženými podle výzkumu NASA.
Koncept Seven: Opravdový luxus
Jestli je interiér IONIQ 5 obrovský, koncept Seven s rozvorem 3200 mm posouvá prostornost na novou úroveň. Vůz je přesto postaven na stejném technickém základu, nové platformě E-GMP speciálně vyvinuté pro elektromobily. Už současná SUV Hyundai jako Tucson nebo Bayon jsou na pohled originální a odvážná, budoucnost ale zjevně nebude o nic méně zajímavá. Aerodynamická silueta s velice čistými tvary kontrastuje se široce rozkročeným, majestátním postojem. Světla opět využívají parametrické pixely, jejich grafika se ovšem mění v závislosti na situaci.
Sedmimístný interiér je plný futuristických materiálů a technologií. Patří mezi ně například hygienický ventilační systém inspirovaný dopravními letadly nebo germicidní zářič UVC, který dokáže sterilizovat celý interiér včetně odkládacích prostor i přihrádek. Většina interiérových povrchů je vyrobena z minerálních materiálů, využití našlo i bambusové dřevo a koberec je z bio pryskyřice. Panoramatická střecha je zároveň obří obrazovkou a nechybí ani vestavěná lednička. Vůz je připraven na autonomní jízdu a uspořádání interiéru si lze volně přizpůsobit.
Koncept RM20e: Sportování i závodění
Sportovní modely budou u Hyundai hrát velmi důležitou roli i v blízké budoucnosti a nastupující elektrické éře. I proto automobilka investovala například do partnerství se známou chorvatskou společností Rimac. Cílem společných aktivit je výrazné urychlení vývoje skutečně sportovních elektromobilů. Jedním z prvních by mohl být hatchback s pohonem zadních kol odvozený od konceptu RM20e. Ten je postaven na technickém základu prvního elektrického závodního vozu Veloster N ETCR z roku 2019, jehož vývoj i výroba probíhají v německém Alzenau po boku závodních vozů i20 R5, i30 N TCR a Veloster N TCR.
RM20e je důležitým krokem na cestě k výkonným elektrickým vozům od sportovní divize N. Řadu RM stojící na půl cesty mezi motorsportem a běžnými N modely Hyundai zdokonaluje již od roku 2012 a RM20e je jejím pátým členem. Cílem je zachovat typické vlastnosti vozů s logem N, tedy schopnost nabídnout řidičské zážitky jak na běžné silnici, tak na závodním okruhu. RM20e k tomu ovšem přidává strhující dynamiku – uprostřed uložený elektromotor produkuje 810 koní a 960 Nm, zrychlení na 100 km/h trvá necelé tři sekundy a 200 km/h vůz pokoří do deseti sekund. Přitom má nabídnout dostatek pohodlí i při každodenním cestování.
Koncept Prophecy: Prémiové cestování
Prophecy je na jednu stranu ukázkou blízké budoucnosti, protože některé jeho tvary ponese elektrický sedan IONIQ 6 plánovaný na rok 2022, svým pojetím autonomního cestování však současně odhaluje i budoucnost vzdálenější. Podobně jako Seven vyznává minimalistický a současně dramatický design s ladnými křivkami. Klíčová byla při návrhu aerodynamika, která nejen snižuje spotřebu energie a prodlužuje dojezd, ale také eliminuje hluk v interiéru.
Právě klid a relaxace na palubě jsou doménou Prophecy, přestože nízká karoserie a sportovní proporce slibují i řidičské zážitky. I tento koncept je ukázkou širokých možností platformy E-GMP, jejíž výkonné elektromotory umožňují zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy nebo rychlost až 260 km/h. Hlavní myšlenkou Prophecy je nicméně bezstarostná autonomní jízda a interiér ze všeho nejvíce připomíná moderní luxusní salónek. Unikátní joysticky přináší úplně nové možnosti ovládání auta a je dokonce možné přemisťovat je na různá místa v interiéru, od středové konzole až po výplně dveří.