Zákulisí

Návrat do budoucnosti. Hyundai Pony znovu ožívá

Hyundai Pony vznikl jako dílo významných evropských designérů před téměř 50 lety. Mimo jiné posloužil i jako předobraz modelu DeLorean DMC-12, který proslavil film Návrat do budoucnosti, nebo elektromobilu IONIQ 5. Dnes se Pony vrací jako parádní retro koncept s původní karoserií a nejmodernější technikou.

Znáte vůbec Hyundai Pony ze 70. let? Byl to první masově vyráběný jihokorejský model určený pro exportní trh. Světu byl představen v roce 1974 na autosalonu v italském Turíně, protože už tehdy inženýři Hyundai úzce spolupracovali se zkušenými evropskými odborníky, podobně jako dnes. Vůz byl k mání jako třídveřový hatchback, sedan, kombi a nechyběl dokonce ani pick-up. Nejslavnější je ovšem stylové třídveřové kupé s motorem o objemu 1,6 litru, čtyřrychlostní manuální převodovkou a pohonem zadních kol.

Na designu i technickém vývoji pracovala velká jména tehdejšího automobilového průmyslu. Projekt vedl George Turnbull, bývalý generální ředitel britské společnosti Austin Morris, který sestavil vlastní tým špičkových inženýrů. Karoserii dostal na starost slavný italský designér Giorgetto Giugiaro. Koncept Pony Coupé, postavený na základech Hyundai Pony sedan, se dokonce stal zdrojem inspirace pro DeLorean DMC-12, který později posloužil jako stroj času ve filmové sci-fi sérii Roberta Zemeckise. Přečíst si o tom můžete přímo na stránkách studia Italdesign a blízkost obou vozů můžete sami posoudit na fotografiích:

Skutečný stroj času

Z nadčasového designu modelu Pony čerpali designéři Hyundai také při návrhu elektromobilu IONIQ 5, který brzy dorazí i na náš trh. Tím ovšem provázanost obou aut nekončí. Právě z modelu IONIQ 5 totiž pochází nejmodernější technika s 800V architekturou, která zamířila do karoserie původního Pony při tvorbě pozoruhodného elektrického retro konceptu Heritage Series PONY. Ten není jen oslavou prvního sériově vyráběného modelu značky, ale především pokračováním designového příběhu dlouhého téměř půl století.

Klasické hranaté tvary třídveřového hatchbacku zůstaly zachovány, přibyla ovšem řada moderních prvků jako jsou LED světlomety s pixelovou grafikou, zpětná zrcátka se zabudovanými kamerami nebo nová kola s retro designem. Karoserie dostala matně stříbrný lak zvýrazňující ostré linie a kontrastní osvětlení.

Interiér s nepřehlédnutelnými elektronkami v přístrojové desce vypadá jako ze skutečného stroje času a elegantním způsobem propojuje dobové a moderní prvky. Výplně dveří i palubní deska jsou vyrobeny z materiálů evokujících klasické vozy ze 70. let. Přitom nechybí dotykový displej infotainmentu nebo bezdrátová nabíječka mobilního telefonu.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…