Za volantem

Žádná omezení. Krásy zimy se Santa Fe Luxury

Začátkem nabídky Hyundai je model i10 se základní cenou 249 990 Kč. Na úplně opačném konci pak stojí vlajková loď Santa Fe ve verzi Plug-in hybrid, která ve vrcholné výbavě Luxury s pohonem všech kol stojí téměř šestkrát tolik. Právě takové auto jsme vzali do zasněžených Krkonoš, abychom vyzkoušeli, jak se cestuje, když si můžete dopřát to úplně nejlepší.

I současné Santa Fe si zachovalo určitou decentnost předchozích generací, pro kterou si ho oblíbili lidé, kteří nemají potřebu dávat okázale najevo své úspěchy. Zároveň však s originálním designem získalo více osobitosti i sebevědomí a rozhodně není autem, které lze snadno přehlédnout.

Čiší z něj robustnost a díky dennímu svícení ve tvaru T procházejícímu skrz nárazník si ho nelze splést s žádným jiným autem. S délkou bezmála 4,8 metru a širokým postojem rozhodně budí respekt. Dojem umocňují až 20“ kola a ve verzi Luxury také výrazné chromované doplňky nebo tónovaná skla.

Uvnitř je všechno, co si člověk na cestách do pohody i nepohody může přát. Prémiové měkčené materiály nebo jemná kůže jsou prakticky na každém povrchu, se kterým může posádka přijít do styku. Plovoucí středová konzola zajišťuje snadný přístup ke všem funkcím, ať už je to ventilace či vyhřívání sedadel, rychlé bezdrátové nabíjení telefonů nebo třeba 360° kamerový systém. Audiosystém Krell ohromí prostorovým zvukem díky deseti špičkovým reproduktorům a dvanáctikanálovému zesilovači s celkovým výkonem 589 W.

Béžový interiér v prémiové kůži Nappa s černě čalouněným stropem i sloupky umí navodit atmosféru luxusu a soukromí, kterou posiluje například čelní okno vybavené akustickou fólií. Díky rozvoru 2765 mm je i v sedmimístném provedení dostatek místa na nohy – více než metr ve druhé řadě a tři čtvrtě metru ve třetí. Ta má dokonce i vlastní výdechy a ovládání klimatizace nebo USB zásuvku. Díky variabilnímu systému sedadel s pohodlným ovládáním není problém interiér uspořádat tak, aby si každý našel pohodlí.

Plug-in hybridní verze se k prémiovému charakteru Santa Fe skvěle hodí hned z několika důvodů. Benzinový turbomotor 1.6 T-GDI o výkonu 180 koní doplňuje elektromotor s výkonem 91 koní, který zajišťuje tiché rozjezdy, hladký přísun točivého momentu v nízkých otáčkách a dravost při plné akceleraci. Celkový výkon soustavy je 265 koní. Čistě na elektřinu lze ujet desítky kilometrů, v hybridním režimu na delších cestách pak akumulátor s kapacitou 13,8 kWh účinně snižuje spotřebu.

Vůz je zároveň v této variantě vybaven planetovou samočinnou převodovkou, která zajišťuje bezkonkurenční plynulost a jemnost při rozjezdech i řazení a navíc je mechanicky velmi odolná (o různých typech automatů a jejich výhodách si přečtěte v našem článku Není automat jako automat). Santa Fe Plug-in hybrid Luxury svou značnou sílu nevyužívá ani tak k dramatickému zrychlení, jako spíš k velmi uvolněné a důstojné jízdě. Na požádání umí nabrat velmi rychlé tempo, ale dělá to s rozvahou a vůbec se u toho nezadýchá. Přesně jak se od vlajkové lodi čeká.

Pohon všech kol HTRAC ve většině situací sám nejlépe vyhodnotí, na která kola má poslat výkon. Pokud se ale chcete více zapojit do děje, k čemuž zasněžené horské cesty přeci jen trochu svádí, v režimu Sport putuje až 50 % točivého momentu na zadní kola. K dispozici jsou i různé jízdní režimy včetně nastavení pro sníh, které minimalizuje prokluz kol.

Že si cestu i v hodně špatném počasí užijete a do cíle dojedete odpočatí a bez odřených nárazníků zajišťuje také dlouhý seznam moderní výbavy a chytrých asistentů. Patří mezi ně kamery, které při změně pruhu promítají obraz ze slepého úhlu na digitální přístrojový štít, nebo systém pro částečně autonomní jízdu po dálnici. Na konci cesty se pak může hodit automatické vzdálené parkování, ukazatel vzdálenosti pro otevření víka kufru, asistent pro bezpečné vystupování, který zamkne zadní dveře v případě, kdy se zezadu blíží jiné auto, nebo upozornění na zapomenuté předměty, děti či domácí mazlíčky na zadních sedadlech.

Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

3 Mins read
Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona…
Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

8 Mins read
Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy…