Je to auto, které Hyundai pozvedlo z konce tabulek mezi elitu motorsportu. Odcházející generace soutěžního vozu i20 WRC má na kontě dva tituly konstruktérů a desítky pódiových umístění. Připomeňte si jeho divokou jízdu.
První vstup Hyundai do mistrovství světa v rallye na konci 90. let a začátku nového tisíciletí nebyl nijak oslnivý. Na předehnání ostřílených konkurentů nestačilo ani angažmá čtyřnásobného mistra Juha Kankunnena nebo Alistera McRae, bratra slavného Colina. V motorsportu více než kde jinde platí, že úspěch se musí tvrdě odmakat a opravdu zasloužit.
Po několikaleté pauze odstartoval cestu k úspěchu rok 2013, kdy v dílnách Hyundai Motorsport v německém Alzenau vznikl prototyp soutěžního speciálu i20 WRC. Na vývoji a testování se podílely špičky světa rallye a za volant usedli ti nejlepší jezdci. Byl mezi nimi i talentovaný mladík Thierry Neuville, který se následně stal továrním jezdcem a později získal pro Hyundai Motorsport nejen první pódium, ale nakonec i vysněný titul.
Nevzdat se a vydržet
Ostrého nasazení se první generace i20 WRC dočkala v sezoně 2014 během náročné soutěže Rallye Monte-Carlo. A hned po prvních rychlostních zkouškách bylo jasné, že nový tým v mistrovství světa má potenciál. Prvním pódiovým umístěním bylo třetí místo ve Španělsku, první vítězství přišlo v Německu, ale na vrchol stále zbývala dlouhá cesta. Vítězství v jednotlivých rallye přibývalo, v roce 2015 přišlo třetí místo mezi značkami, v letech 2016 až 2018 byl Hyundai dokonce třikrát v řadě druhý. Na závodní tratě v té době vyrazila druhá generace i20 Coupe WRC, která se měla brzy zapsat do historie.
Mnohaletá dřina se konečně zúročila v sezoně 2019, kdy si značka Hyundai zajistila premiérový titul, a ve zkrácené sezoně 2020, kdy dokázala svou dominanci potvrdit a upevnit tak své postavení mezi elitou. Kromě Thierry Neuvilla se na fantastickém výsledku podíleli také jezdci Dani Sordo, Ott Tänak nebo Craig Breen. Právě ze zkušeností Hyundai Motorsport bohatě čerpala i úspěšná sportovní divize Hyundai N, jejíž poklonou pro i20 Coupe WRC se letos stala povedená silniční střela i20 N.
Na technickém vrcholu
Období 2017 až 2021 se do historie rallye zapsalo výraznou změnou předpisů, které měly tento sport mimo jiné zatraktivnit divákům. Změny se soustředily především na zlepšení aerodynamické a mechanické přilnavosti, vyšší výkony motoru a celkově nižší hmotnost soutěžních vozů. Podle mnoha jezdců patří vozy této éry k těm nejrychlejším a nejdivočejším, jaké kdy po světových rychlostních zkouškách jezdily. O to větší úspěch je, že se i20 Coupe WRC dokázala prosadit právě v této epoše.
Už brzy se však začne psát kapitola WRC s rozsáhlými změnami technických předpisů pro rok 2022. Nejzásadnějším krokem je přechod na hybridní motory. Pro Hyundai Motorsport i ostatní týmy to znamená nový začátek i nové výzvy. Vůz pro vrcholnou kategorii Rally1 vyvíjí Hyundai Motorsport nyní již s bohatými zkušenostmi a jasným cílem. Získat nejen další pódia a vítězství, ale také tituly.
„Zažili jsme všechny možné emoce: kouzelné okamžiky, těsné souboje, oslavy, smutky, výzvy i euforii. To jsou vzpomínky, které s námi zůstanou navždy. Do vývoje našeho vozu Hyundai i20 Coupe WRC jsme vložili obrovské množství energie a úsilí, abychom mohli soutěžit a triumfovat na nejtěžších rychlostních zkouškách světa. Na každou rallye přijíždíme s cílem zvítězit. Možná se nám to nepodaří vždy, ale upřímně můžeme řici, že jsme do toho dali maximum. Tento bojovný duch s námi zůstane i v nové éře.“
Andrea Adamo, šéf rally týmu Hyundai Motorsport 2019-2021