Hyundai ročně vyrobí přes 6000 vodíkových SUV Nexo, z nichž už více než tisícovka jezdí po Evropě. To je ale stále jenom začátek – na silnicích rychle přibývají i nákladní vozy a autobusy s palivovými články a nejnovější koncepty z dílny Hyundai ukazují ještě mnohem neobyčejnější stroje.
V rámci plánu Hydrogen Vision 2040 chce Hyundai dostat vodík v širokém měřítku do všech odvětví dopravy. Už za dva roky představí zcela novou generaci vodíkového pohonu – o 50 % levnější na výrobu, o třetinu kompaktnější, a přitom s dvojnásobným výkonem. Do roku 2028 budou v nabídce vodíkové verze pro všechny užitkové modely a do konce desetiletí bude vznikat 700 000 systémů palivových článků ročně. To vše díky investicím za v přepočtu více než 150 miliard korun.
Podívejte se na nejdůležitější a nejzajímavější vodíková vozidla Hyundai ze současnosti i blízké budoucnosti, která jsou součástí této proměny.
Xcient Fuel Cell Truck
První sériově vyráběný těžký nákladní automobil s vodíkovým pohonem se světu představil loni. Xcient Fuel Cell Truck používá paralelně propojené sady palivových článků se systémovým výkonem 350 kW a točivým momentem 2237 Nm. Dojezd 400 km zaručuje sedm velkých nádrží s kapacitou 31 kg stlačeného vodíku, dotankování trvá 8 minut a 20 sekund. Jen během letošního roku dorazí do Evropy nejméně 140 vozů, do roku 2025 jich bude jezdit minimálně desetkrát tolik. Ve Švýcarsku již zákazníci s vozy Xcient najeli přes jeden a půl milionu kilometrů. Během dvou let vznikne i jako tahač s dojezdem okolo 800 kilometrů, který zamíří například do USA.
HDC-6 Neptune
Zatímco Xcient Fuel Cell Truck je žhavá současnost, koncept Neptune ukazuje budoucnost. Futuristický tahač s palivovými články je součástí vize pro rok 2030 a designéry inspiroval styl Art Deco. Výrazná přední maska je protažena kolem celého vozu, čímž řeší jednak zvýšené nároky na chlazení pohonu, a současně dává vozu unikátní vzhled. Díky novému typu pohonu mohli návrháři přepracovat také pojetí interiéru a současně představili nové technologie pro účinnější a ekologičtější převoz chlazených produktů.
Nexo
V příštím roce už by v Česku měly fungovat první desítky čerpacích stanic na vodík a s nimi se na našich silnicích začne objevovat i Hyundai Nexo. Velké a bohatě vybavené elektrické SUV bylo představeno v roce 2018 jako nástupce průkopnického modelu Tucson FCEV, respektive ix35 Fuel Cell. Nexo drží několik světových rekordů za dojezd na jedno natankování – udávaný dojezd je 666 km zvládli nejrůznější dobrodruzi překonat i o více než 200 km. Doplnění nádrží je přitom otázkou několika minut.
Vision FK
Pohodlné rodinné cestování v podání Nexa je jedna varianta, opačný pól ukazuje sportovní koncept Vision FK. Vůz s pohonem zadních kol a maximálním výkonem přes 500 kW má nabídnout nejen skvělé zrychlení z nuly na 100 km/h pod čtyři sekundy, ale také dojezd přes 600 km. Na vývoji Hyundai spolupracoval se společností Rimac, ve které drží podíl.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_576/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2021/10/vision-fk-1024x576.jpg)
Elec City Fuel Cell
Vodíkové autobusy Hyundai již od roku 2019 úspěšně fungují v domovské Jižní Koreji, v letošním roce startuje provoz modelu Elec City Fuel Cell ve spolupráci s provozovateli autobusové dopravy v Německu nebo Rakousku. Bezemisní stroje budou přepravovat cestující na běžných linkách v Mnichově i Vídni. Autobus ujede na jednu náplň palivových nádrží více než 500 kilometrů a jeho dotankování je otázkou necelých deseti minut. Cílem Hyundai je, aby veškerou veřejnou dopravu v Koreji časem poháněl právě vodík a země tak posloužila jako vzor pro další státy světa.
Rescue drone, Trailer drone
Palivové články se dobře hodí i pro nejrůznější autonomní stroje používané v průmyslu nebo při výjimečných událostech. Hyundai proto pracuje například na konceptu univerzálního záchranářského stroje ovládaného na dálku s dojezdem až 500 km. Dalším konceptem je agilní transportní systém pro přepravu kontejnerů, který vyžaduje doplnění paliva až po 1000 kilometrech.
H Moving station a RHGV
V plánech pro blízkou budoucnost se počítá i s doplňováním energie na těžko přístupných místech mimo běžnou infrastrukturu. Vznikají proto těžká vozidla nabízející mobilní zázemí pro vozy s palivovými články i jiné elektrifikované stroje umožňující dobíjení baterií nebo přímo tankování vodíku.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_480/https://blog.hyundai.cz/wp-content/uploads/2021/10/station-1024x480.jpg)
Kromě popsaných vozů se již pracuje i na celé řadě dalších – během dvou let bude představen například lehčí užitkový vůz o délce 5 až 7 metrů a vodík s pomocí Hyundai zamíří také lodí, letadel nebo robotů. Podle globální průmyslové iniciativy Hydrogen Council bude vodík do roku 2050 pokrývat 18 % globální poptávky po energii, pomůže snížit emise CO2 o více než šest miliard tun ročně a vytvoří na 30 milionů nových pracovních míst.