Pro řidiče

Přehledně: Co vám prozradí nové značení pneumatik

Od května dostanou pneumatiky prodávané v Evropské unii a tedy i v České republice přehlednější štítky s řadou nových údajů. Podívejte se, co všechno se díky nim můžete dozvědět.

Nejprve si prohlédněte, jak budou štítky od letoška vypadat a co všechno na nich najdete. Následně si vysvětlíme, co jednotlivé údaje znamenají a jak vám mohou být užitečné při výběru nových pneumatik.

QR kód

Největší inovací ve srovnání s dosud používanými štítky bude QR kód v pravém horním roku, po jehož načtení mobilním telefonem získáte vyčerpávající informace o dané pneumatice přímo z online databáze EPREL (Evropská databáze výrobků s energetickým označením).

Valivý odpor

Rozdělení pneumatik podle tříd valivého odporu funguje podobně jako značení spotřeby energie u elektrických spotřebičů. Nově jsou zde třídy A až E, přičemž pneumatika označená písmenem A znamená minimální valivý odpor a E naopak vysoký valivý odpor. Co byste měli mít na paměti?

  • Nízký valivý odpor znamená nižší spotřebu paliva, tedy i méně emisí nebo delší dojezd u elektromobilů a plug-in hybridů. Pro většinu běžných aut je výhodou a neznamená výraznější kompromisy v jízdních vlastnostech.
  • Vyšší valivý odpor ocení majitelé sportovně zaměřených vozů, kterým poskytne například větší oporu při dynamické jízdě v zatáčkách.

Brzdný výkon za mokra

Druhá stupnice popisuje vlastnosti pneumatiky na mokré silnici, přesněji její účinnost při prudkém brzdění. S tím, že A je opět nejvyšší možné hodnocení a E nejhorší. Rozdíl v délce brzdné dráhy mezi jednotlivými třídami může být značný – okolo 4 metrů při brzdění z 80 na 20 km/h.

  • Pneumatika s lepší účinností na mokru (ideálně A nebo B) přispívá k výrazně kratší brzdné dráze a lepší ovladatelnosti při jízdě na mokré silnici.
  • Na hrozbu takzvaného aquaplaning má vedle tvaru a hloubky dezénu vliv i šířka pneumatiky, dodržujte proto předepsané rozměry pro svůj vůz. Obecně platí, že na silnici s vyjetými kolejemi nebo hlubokou vodou má větší sklon k aquaplaning širší pneumatika.

Hlučnost

Hlučnost pneumatiky je nově značena písmenem A, B, nebo C a zároveň konkrétní hodnotou v decibelech. Naměřené hodnoty vypovídají primárně o hlučnosti pneumatiky zvenku, protože uvnitř hraje roli odhlučnění konkrétního auta. I tak ale platí, že pneumatiky třídy C budou v interiéru slyšet více než „áčkové“.

  • Hlučnost pneumatik má významný vliv na akustický komfort hlavně v tichých elektromobilech a plug-in hybridech.
  • Pneumatiky s nízkým valivým odporem mívají zároveň nižší hlučnost a opačně. Zimní pneumatiky zároveň bývají o něco hlučnější než letní – důvodem je měkčí směs a tvar dezénu s hlubším vzorkem.

Přilnavost na sněhu

U zimních pneumatik najdete piktogram informující o dobré trakci pneumatiky na sněhu. Může být buď ve tvaru sněhové vločky, nebo hory se sněhovou vločkou. Především pro skandinávské země je pak určen ještě piktogram přilnavosti na ledu. Jde však o značení pneumatik s velmi měkkou směsí, které se u nás ve střední Evropě běžně nepoužívají.

Na závěr přidáváme několik tipů, jak pneumatiky s využitím informací uvedených na štítku vybírat:

  1. Nerozhodujte se jen podle ceny – Pneumatiky jsou jediné spojení mezi vaším autem a silnicí a mají obrovský vliv na jízdní vlastnosti. Informace na štítku vám pomohou vybrat ideální obutí na míru pro vaše auto, styl jízdy a obvyklé podmínky. Při dobrém používání vydrží desítky tisíc kilometrů.
  2. Inspirujte se u výrobce – Podívejte se, na jakých pneumatikách vůz sjel z výrobní linky. Hyundai pneumatiky testuje přímo pro konkrétní modely i jednotlivé varianty a nejvhodnější mix vlastností volí podle zaměření každého auta.
  3. Nechte si poradit – Pokud s výběrem váháte, nebojte se obrátit na svůj servis Hyundai, kde vám vhodné pneumatiky doporučí.

Související příspěvky
Pro řidiče

Pneumatiky ani baterie nepatří do popelnice. Odevzdejte je zdarma

2 Mins read
Kde všude můžete odevzdat použité pneumatiky či autobaterie a jakými pravidly se takzvaný zpětný odběr řídí? Seznamte se s možnostmi, jak se jednoduše…
Pro řidiče

Onboard: Jak se jede rychlé kolo na okruhu v Mostě

3 Mins read
i20 N, i30 N, Kona N. Všechny ostré modely Hyundai provětral na mosteckém autodromu zkušený Václav Janík, šéf závodního týmu Hyundai Janík…
Pro řidiče

Jak připravit své auto na závodní okruh

6 Mins read
Ostré modely divize N jsou už z výroby připravené pro extrémní zátěž, včetně jízdy na okruhu. Není problém v nich na okruh přijet, dát…