Novinky

IONIQ 5: Elektromobil, se kterým se skvěle žije

Hyundai ve virtuální světové premiéře představil první model nové značky IONIQ, zasvěcené bateriovým elektromobilům. IONIQ 5 kombinuje udržitelnost s praktičností a inovativními prvky výbavy pro pohodový životní styl založený na elektromobilitě.

  • Plně elektrický crossover střední velikosti je dlouhý 4635 mm a vyniká mimořádně dlouhým rozvorem 3000 mm
  • Speciální platforma pro elektromobily umožnila vytvořit bohatý vnitřní prostor s plochou podlahou, variabilními sedadly a posuvným středovým ostrůvkem
  • Originální design inspirovaný různými modely z historie značky Hyundai kombinuje retro prvky s technologiemi blízké budoucnosti
  • Výkonné elektrické motory, ultra rychlé nabíjení s napětím 400 nebo 800 V, možnost proměnit vůz v pojízdnou nabíječku
  • Široké využití ekologických materiálů a barev inspirovaných přírodou

Nové tvary i proporce

Progresivní design modelu IONIQ 5 využívá tvůrčí svobodu, kterou designérům poskytuje platforma E-GMP vyvinutá speciálně pro bateriové elektromobily – díky absenci velkého motoru, rozměrné převodovky a dalších součástí spalovacího pohonu je možné měnit desítky let zažité zvyklosti. Zvenku vůz připomíná odvážný styl modelu Pony, prvního sériově vyráběného vozu Hyundai, a kombinuje ho s dalšími výjimečnými prvky z pětačtyřicetileté historie značky. Dominující čisté a ostré linie vytvářejí elegantní, sofistikovaný vzhled. Precizně tvarované plochy propůjčují elektromobilu skoro až geometrické vzezření. Nadčasový design s těmito motivy ponesou i další připravované modely značky IONIQ. 

Karoserie s extra dlouhým rozvorem a krátkými převisy vyžaduje sofistikovaný přístup, aby se předešlo přehnaně protaženému vzhledu. Cílem bylo vytvořit moderní elektromobil s velkým vnitřním prostorem, ale současně i atraktivními proporcemi. Vůbec poprvé je u vozu Hyundai použita kapota ve tvaru lastury, jejíž výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi panely karoserie. Na přední nárazník s motivem písmene V navazují osobitá pixelová světla pro denní svícení, vytvářející nezaměnitelný světelný podpis. Nejmodernější světla s parametrickými pixely zajišťují nepřehlédnutelnost i při pohledu zezadu.

Zapuštěné kliky dveří se automaticky vysouvají a přispívají k čistému designu a lepší aerodynamice. Zejména v bočních partiích se ke slovu opět dostal designový styl takzvané parametrické dynamiky, který Hyundai poprvé představil na novém Tucsonu. Široké C sloupky jsou zase inspirované studií elektromobilu 45 a autu dávají impozantní vzhled, který je snadno rozpoznatelný i z dálky. Dotvářejí ho až 20“ kola s motivem parametrických pixelů, největší, jimiž kdy byly elektromobily Hyundai vybaveny.

Místo, kde se příjemně tráví čas

Cílem bylo vytvořit uvnitř vozu skutečný životní prostor. Přestože je IONIQ 5 crossoverem střední velikosti, nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D – rozvor je dokonce ještě o 10 cm delší než u největšího modelu Hyundai Palisade. Přednosti dokonale ploché podlahy využívá i pozoruhodný středový ostrůvek Universal Island, který lze posouvat až o 140 mm. Pohyblivá středová konzola umožňuje cestujícím volně přecházet z jedné strany vozu na druhou a pasažérům vzadu zpříjemňuje cestu díky zabudovaným držákům na nápoje, 15W bezdrátové rychlonabíječce telefonů a USB vstupům. Nabízí tak mnohem víc než běžná pevná schránka mezi sedadly.

IONIQ 5 je také vybaven elektricky ovládanými sedadly vpředu širokými možnostmi polohování. Cestující si mohou nastavit optimální pozici pro jízdu i odpočinek, nebo dokonce pohodlný spánek. Tloušťku předních opěradel se zároveň bez ztráty komfortu podařilo zmenšit o třetinu, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 6:4, lze zároveň posouvat až o 135 mm. Průhledná střecha tvořená jediným skleněným panelem bez jakýchkoliv nosných prvků vnáší do interiéru atmosféru otevřenosti a spojení s vnějším prostředím. Zavazadlový prostor má základní objem 531 litrů, po sklopení zadních sedadel téměř 1600 litrů.

Na mnoha místech interiéru, s nimiž cestující přicházejí do kontaktu, našly uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů – patří mezi ně recyklované PET lahve, příze z rostlinných materiálů, přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky. Vyrobena jsou z nich například sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky. Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5 a k dispozici jsou tři barevné varianty interiéru.

Dlouhý dojezd, sportovní výkony

Na výběr je ze dvou sad akumulátorů (58, nebo 72,6 kWh) a dvou variant elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor umístěný vzadu, ve druhém případě zajišťuje dvojice elektromotorů rozmístěná na obou nápravách pohon všech kol. Všechny verze nabízejí výjimečně dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.

IONIQ 5 s jedním elektromotorem vzadu disponuje v kombinaci s menší baterií výkonem 125 kW (0-100 km/h za 8,5 sekundy), při použití větší baterie pak má řidič k dispozici 160 kW (0-100 km/h za 7,4 sekundy). S baterií o kapacitě 72,6 kWh je dojezd 470 až 480 km dle WLTP. Na vrcholu nabídky je varianta s pohonem všech kol, výkonem 225 kW a točivým momentem 605 Nm, která akceleruje na „stovku“ za 5,2 sekundy. IONIQ 5 je navíc připraven i na jízdu s přívěsem, který může mít hmotnost až 1 600 kg.

Ultra rychlé nabíjení

Platforma E-GMP podporuje nabíjení s napětím 400 i 800 V bez potřeby dodatečných adaptérů. Vícenapěťový nabíjecí systém je patentovaný a jako první svého druhu na světě používá měnič k převodu napětí ze 400 na 800 V, aby byla zajištěna kompatibilita a stabilita nabíjení. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory dobít z 10 na 80 % za pouhých 18 minut. IONIQ 5 stačí nabíjet pět minut pro získání dojezdu 100 km (dle WLTP).

Inovativní funkce V2L současně umožňuje nabíjet jakákoliv elektrická zařízení s příkonem až 3,6 kW, dokonce i elektrokola, skútry nebo campingové vybavení. IONIQ 5 je tak možné používat doslova jako pojízdnou nabíječku, a to nejen za jízdy, ale i při stání a po vypnutí vozu. Jedna zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě, další je přístupná zvenku.

Propojení se světem a pokročilé asistenční systémy

Dvojice širokých digitálních obrazovek zahrnuje 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální přístrojový panel bez kapličky, který si lze individualizovat podle svých představ. IONIQ 5 je prvním modelem Hyundai vybaveným vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality (AR HUD), který čelní okno takřka přemění v displej. Nejnovější verze služeb Bluelink s vylepšeným prostředním zase v reálném čase poskytuje podrobné informace o dostupnosti nabíjecích stanic a umožňuje například vzdálené ovládání vozu včetně plánování cest.

IONIQ 5 je vybaven i novým vývojovým stupněm asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a současně zlepšují cestovní komfort. Jako první model Hyundai disponuje asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2, který udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a pomáhá řidiči při změně pruhu. Dokáže také automaticky brzdit nejen při hrozící čelní srážce nebo při couvání do překážky, ale také pokud hrozí vjetí do cesty jinému autu ve slepém úhlu, při odbočování vlevo, nebo pokud se při průjezdu křižovatkou blíží vůz ze strany. Zároveň vůz aktivně pomáhá s případným vyhýbacím manévrem. Ve výbavě nechybí ani 360° kamerový systém či možnost zaparkovat a vyparkovat na dálku, aniž by řidič musel sedět ve voze.

IONIQ 5 bude nabízen ve vybraných regionech od první poloviny roku 2021. Podrobnější technické údaje najdete v tiskové zprávě.

Související příspěvky
Novinky

Kona Electric v testech: Prostor a pohodlí za dobrou cenu

4 Mins read
Druhá generace elektromobilu z Nošovic se představila českým motoristickým novinářům. Zaujala je praktickým a pohodlným interiérem, dlouhým dojezdem spojeným s nízkou spotřebou…
Novinky

VIDEO: Druhý český N Day přilákal desítky ostrých Hyundaiů

2 Mins read
Milovníci vozů divize N se sjeli na mosteckém autodromu, aby se po roce opět setkali ve velkém stylu a naplno vyzkoušeli schopnosti…
Novinky

Ostrý IONIQ 5 N v recenzích: Konečně vzrušující elektromobil!

4 Mins read
Oficiální premiéra sportovní verze IONIQ 5 od divize N se rychle blíží, už před ní však vybraní motorističtí novináři z Evropy i USA…