Hyundai ročně vyrobí přes 6000 vodíkových SUV Nexo, z nichž už více než tisícovka jezdí po Evropě. To je ale stále jenom začátek – na silnicích rychle přibývají i nákladní vozy a autobusy s palivovými články a nejnovější koncepty z dílny Hyundai ukazují ještě mnohem neobyčejnější stroje.
V rámci plánu Hydrogen Vision 2040 chce Hyundai dostat vodík v širokém měřítku do všech odvětví dopravy. Už za dva roky představí zcela novou generaci vodíkového pohonu – o 50 % levnější na výrobu, o třetinu kompaktnější, a přitom s dvojnásobným výkonem. Do roku 2028 budou v nabídce vodíkové verze pro všechny užitkové modely a do konce desetiletí bude vznikat 700 000 systémů palivových článků ročně. To vše díky investicím za v přepočtu více než 150 miliard korun.
Podívejte se na nejdůležitější a nejzajímavější vodíková vozidla Hyundai ze současnosti i blízké budoucnosti, která jsou součástí této proměny.
Xcient Fuel Cell Truck
První sériově vyráběný těžký nákladní automobil s vodíkovým pohonem se světu představil loni. Xcient Fuel Cell Truck používá paralelně propojené sady palivových článků se systémovým výkonem 350 kW a točivým momentem 2237 Nm. Dojezd 400 km zaručuje sedm velkých nádrží s kapacitou 31 kg stlačeného vodíku, dotankování trvá 8 minut a 20 sekund. Jen během letošního roku dorazí do Evropy nejméně 140 vozů, do roku 2025 jich bude jezdit minimálně desetkrát tolik. Ve Švýcarsku již zákazníci s vozy Xcient najeli přes jeden a půl milionu kilometrů. Během dvou let vznikne i jako tahač s dojezdem okolo 800 kilometrů, který zamíří například do USA.
HDC-6 Neptune
Zatímco Xcient Fuel Cell Truck je žhavá současnost, koncept Neptune ukazuje budoucnost. Futuristický tahač s palivovými články je součástí vize pro rok 2030 a designéry inspiroval styl Art Deco. Výrazná přední maska je protažena kolem celého vozu, čímž řeší jednak zvýšené nároky na chlazení pohonu, a současně dává vozu unikátní vzhled. Díky novému typu pohonu mohli návrháři přepracovat také pojetí interiéru a současně představili nové technologie pro účinnější a ekologičtější převoz chlazených produktů.
Nexo
V příštím roce už by v Česku měly fungovat první desítky čerpacích stanic na vodík a s nimi se na našich silnicích začne objevovat i Hyundai Nexo. Velké a bohatě vybavené elektrické SUV bylo představeno v roce 2018 jako nástupce průkopnického modelu Tucson FCEV, respektive ix35 Fuel Cell. Nexo drží několik světových rekordů za dojezd na jedno natankování – udávaný dojezd je 666 km zvládli nejrůznější dobrodruzi překonat i o více než 200 km. Doplnění nádrží je přitom otázkou několika minut.
Vision FK
Pohodlné rodinné cestování v podání Nexa je jedna varianta, opačný pól ukazuje sportovní koncept Vision FK. Vůz s pohonem zadních kol a maximálním výkonem přes 500 kW má nabídnout nejen skvělé zrychlení z nuly na 100 km/h pod čtyři sekundy, ale také dojezd přes 600 km. Na vývoji Hyundai spolupracoval se společností Rimac, ve které drží podíl.
Elec City Fuel Cell
Vodíkové autobusy Hyundai již od roku 2019 úspěšně fungují v domovské Jižní Koreji, v letošním roce startuje provoz modelu Elec City Fuel Cell ve spolupráci s provozovateli autobusové dopravy v Německu nebo Rakousku. Bezemisní stroje budou přepravovat cestující na běžných linkách v Mnichově i Vídni. Autobus ujede na jednu náplň palivových nádrží více než 500 kilometrů a jeho dotankování je otázkou necelých deseti minut. Cílem Hyundai je, aby veškerou veřejnou dopravu v Koreji časem poháněl právě vodík a země tak posloužila jako vzor pro další státy světa.
Rescue drone, Trailer drone
Palivové články se dobře hodí i pro nejrůznější autonomní stroje používané v průmyslu nebo při výjimečných událostech. Hyundai proto pracuje například na konceptu univerzálního záchranářského stroje ovládaného na dálku s dojezdem až 500 km. Dalším konceptem je agilní transportní systém pro přepravu kontejnerů, který vyžaduje doplnění paliva až po 1000 kilometrech.
H Moving station a RHGV
V plánech pro blízkou budoucnost se počítá i s doplňováním energie na těžko přístupných místech mimo běžnou infrastrukturu. Vznikají proto těžká vozidla nabízející mobilní zázemí pro vozy s palivovými články i jiné elektrifikované stroje umožňující dobíjení baterií nebo přímo tankování vodíku.
Kromě popsaných vozů se již pracuje i na celé řadě dalších – během dvou let bude představen například lehčí užitkový vůz o délce 5 až 7 metrů a vodík s pomocí Hyundai zamíří také lodí, letadel nebo robotů. Podle globální průmyslové iniciativy Hydrogen Council bude vodík do roku 2050 pokrývat 18 % globální poptávky po energii, pomůže snížit emise CO2 o více než šest miliard tun ročně a vytvoří na 30 milionů nových pracovních míst.