Letošní vydatná sněhová nadílka se hezky sešla s příchodem vylepšené čtvrté generace Santa Fe na český trh. Jako první Hyundai v Evropě dostala nový systém jízdních režimů, kde nechybí ani speciální nastavení pro sníh, bláto a písek. Ideální příležitost vyzkoušet ho v praxi.
Santa Fe nikdy nebylo ryzí offroad na žebřinovém rámu – a ani si na něj nehraje. Nekompromisní terénní schopnosti takových aut totiž využije jen málokdo a jsou vykoupeny podstatně horší ovladatelností i komfortem na silnicích. Hyundai Santa Fe je oproti tomu tiché, pohodlné a prostorné rodinné auto s luxusní výbavou, kterým se příjemně cestuje. Díky tuhé karoserii, která se na nerovnostech nekroutí, robustnímu podvozku a chytré elektronice se však současná moderní SUV neztratí ani v lehkém terénu, třeba cestou na hory nebo jinam za dobrodružstvím.
Jeden ovladač na všechno
Majitelé Santa Fe proto nově najdou u řadicí páky ovladač se šesti jízdními režimy, třemi silničními a třemi terénními. S jejich pomocí lze výrazně změnit chování auta, protože řídí nejen pohon všech kol, ale i motor a další systémy – rozložení síly mezi přední a zadní kola, odezvu plynového pedálu, chování převodovky nebo reakce protiprokluzového systému.
- Sníh (Snow): Zlepšuje ovladatelnost na sněhu tím, že výkon automaticky posílá na všechna čtyři kola a současně minimalizuje prokluz.
- Písek (Sand): Pomáhá s plynulým rozjezdem a zrádnou jízdou na měkkém, sypkém povrchu, aby se auto takzvaně nezahrabalo.
- Bláto (Mud): Zajišťuje, aby si vůz udržel hybnost vpřed i na velmi kluzkém povrchu s minimem přilnavosti.
Zkouška sněhem
Když vjedete do hlubokého sněhu, pomoc terénního režimu je jasně patrná. I ve velmi nízké rychlosti je cítit, že skutečně poctivě zabírají všechna čtyři kola a pohon všech kol HTRAC (pojmenovaný spojením slov Hyundai a TRACtion) s připojením zadní nápravy nečeká až na prokluz předních kol. V takové situaci je zkrátka průchodnost důležitější než úspora trochy paliva. Výsledkem je pocit jistoty, kdy se auto suverénně posouvá vpřed bez zbytečného „hrabání“, jako by se nechumelilo. Světlá výška 176 mm nijak nevybočuje ze zvyklostí v segmentu a Santa Fe má mezigeneračně nepatrně delší převisy (o 5 mm vpředu a 1 cm vzadu), i polní cestu s poměrně hlubokými dírami ale v klidu projedete bez obav o nárazníky.
Při průjezdu zatáčkou se vyplatí nechat nohu na plynu, protože aktivní zadní náprava pak pomůže hezky vykroužit oblouk. Protože volič jízdních režimů ovlivňuje i odezvu na plyn nebo chování protiprokluzu, nemusíte se zároveň bát, že neopatrnou prací s plynovým pedálem vyvoláte nedotáčivost. Zkušený řidič naopak může vyvolat řízenou přetáčivost, když vypne stabilizační systém a v nájezdu do zatáčky pořádně šlápne na plyn. Na tom je dobře vidět, že se HTRAC nebojí poslat většinu točivého momentu na zadní kola, když je to potřeba – přední se pak mohou soustředit na zatáčení, zatímco zadní posouvají auto vpřed.
Hybridní a plug-in hybridní verze, které kombinují benzínový turbomotor Smartstream 1.6 T-GDi s elektromotorem, navíc mají další výhodu. Poměrně výkonný elektrický motor poskytuje výrazný točivý moment od nejnižších otáček, takže si při rozjezdu a jízdě na kluzkém povrchu vystačíte s jemnými pohyby plynového pedálu. Značnou sílu auta (až 265 koní a 350 Nm) díky tomu lze velmi přesně dávkovat, což vám umožní snadno najít ideální poměr mezi výkonem a přilnavostí pneumatik pro maximálně efektivní pohyb vpřed.
Seznamte se s novým Santa Fe podrobněji na stránkách modelu.