Za volantem

Hyundai Tucson versus české silnice

Nový Tucson už se pomalu zabydluje na našich silnicích. Při pohledu na jeho nápaditý design se ale nabízí důležitá otázka – nezaměřil se vývojový tým příliš na vnější tvary na úkor jízdních vlastností? Po prvních stovkách kilometrů za jeho volantem vás můžeme uklidnit. Čtvrtá generace Tucsonu báječně vypadá i jezdí.   

První věc, na kterou si budete muset za volantem nového Tusconu zvyknout, je pozornost okolí. Hodně pozornosti. Zajímavé tvary karoserie ji přitahují jako magnet. Lidé se zastavují, otáčejí se za autem, fotí si ho a ptají se, zda je to opravdu ten nový Tucson. Všechna čest designovému týmu za odvahu a cit, se kterým novou generaci navrhli. Přesně trefili moderní tvary, které potěší oko majitele a zaujmou okolí, ale nejsou přehnaně výstřední, zbytečně extravagantní či dokonce vulgární. Tucson nevykřikuje do světa, že se musí za každou cenu odlišovat, ale citlivě a přitom sebevědomě ukazuje budoucnost designového jazyka Hyundai.

Jedinečný design zvenku i uvnitř

Za pozornost stojí zejména unikátní řešení předních světlometů. Trojúhelníkové full-LED prvky denního svícení jsou důmyslně integrované do přední masky, takže u stojícího auta s vypnutým zapalováním nejsou vůbec vidět. Potkávací a dálkové světlomety jsou pak umístěny v krajích nárazníku. Ve zpětném zrcátku tak má nový Tucson zcela nezaměnitelný světelný podpis.

Unikátní je také grafika zadních svítilen tvořených příčným LED pásem a dvěma svislými prvky na každé straně, s mírným sklonem dovnitř auta, což záď opticky zmenšuje. Když už jsme u různých tvarových triků, pak musíme jednoznačně zmínit také boční siluetu. Díky použití chromového pásu v C sloupku, navazujícího na vrchní linku oken, působí auto na vůz kategorie SUV velmi dynamicky. Trik je v tom, že výrazná linka opticky snižuje linii střechy, a Tucson tak nemá krabicovité tvary.

To ovšem ani v nejmenším neznamená kompromisy ve vnitřním prostoru pro posádku, který mezigeneračně citelně narostl. Kabině Tucsonu dominují čisté linie s výrazným středem palubní desky. V její vrchní části je zapuštěný širokoúhlý displej infotainmentu, difuzní výdechy ventilace jsou natažené přes celou šířku interiéru a mezi předními sedadly je příjemně dosažitelný panel s funkčními tlačítky a voliči jízdních režimů a automatické převodovky. Ta se u hybridních verzí ovládá tlačítky, čímž odpadá nutnost klasické páky, která omezuje vnitřní prostor.

Nikde zkrátka nic netrčí a hladké plochy ve spojení s příjemným volantem s tenkým věncem, nízkou palubní deskou a elegantními výplněmi dveří vytvářejí vzdušný a čistý prostor. Z řidičova pohledu je ovládání ve všech směrech příjemné a intuitivní. Zvenku i uvnitř budete neustále objevovat řadu krásných či zajímavých detailů, ať už jsou to designové páčky pod volantem, logo Hyundai zapuštěné do okna pátých dveří nebo zadní stěrač ukrytý ve střešním spoileru.

Typický mix robustnosti a pohodlí

Za volantem se nový Tucson v dobrém slova smyslu podobá minulé generaci. Je pro něj typický velmi příjemný mix jízdního komfortu a robustnosti podvozku, ze kterého je cítit bytelnost celého auta. I přesto, že proti třetí generaci auto rozměrově trochu narostlo, reaguje na povely volantem hbitěji než dříve. U vozu kategorie SUV zabere při vývoji vždy nejvíc času právě správné naladění podvozku, respektive dobře trefený poměr mezi pohodlím a ovladatelností. Auto nesmí být příliš měkké a houpavé, aby se v zatáčkách nenaklánělo víc, než je nutné. Velké náklony totiž ubírají na jistotě jízdy, protože řidiči se pak těžko odhaduje, jak přesně auto na povel volantu zareaguje.

Tucson náklony účinně omezuje, a přitom si zachovává potřebný komfort i na velkých 19” kolech. Je znát, že podvozek byl finálně laděn také na českých silnicích. Ani na velkých nerovnostech se neozývají žádné rány a dobře nastavené tlumiče překonávají rozbitý asfalt s naprostou suverenitou. Dobré je také vyvážení a rozložení hmotnosti. Plně hybridní verze má akumulátor umístěný pod zadními sedačkami, takže prostor pro zavazadla zmenšuje jen o tři litry objemu.

Zásadní je i příkladná tuhost karoserie. Čtvrtá generace Tucsonu jezdí na nové platformě vyvinuté speciálně pro vozy SUV, což je pro tuto kategorii poměrně neobvyklé. Častější bývá řešení s podvozkem vycházejícím z vozů typu hatchback, což obvykle při použití ve větších a těžších SUV znamená kompromisy v pevnosti. To však není případ Tucsonu.

Pevnou karoserii poznáte zejména díky absenci otřesů ve volantu nebo rázů od podvozku při akceleraci na nerovnostech. Tlumiče se do ní totiž můžou pořádně opřít, a lépe tak odfiltrují nerovnosti. Právě to je jedna z klíčových vlastností nového Tucsonu. Jízda je opravdu mimořádně klidná, plynulá a komfortní a vlastně vůbec nezáleží na tom, jakou motorizaci ze široké nabídky zvolíte.

Nechte se o kvalitách nového Tucsonu přesvědčit sami, testovací vůz na vás čeká u každého prodejce značky Hyundai.

Související příspěvky
Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

4 Mins read
Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou…
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…
Za volantem

Exkluzivní jízda za volantem N Vision 74 a RN22e

6 Mins read
Existují elektromobily pro lidi, pro které je důležitější zábava za volantem a zážitek z jízdy než běžné cestování? Dva návrhy má v…