Pro řidiče

Nabíjecí etiketa. Blokování nabíječky je neslušné a drahé

Infrastruktura pro elektromobily zažívá po celé Evropě intenzivní rozvoj. Rychle přibývá i bateriových aut na silnicích a pro velkou část majitelů je to jejich elektrické poprvé. Z neznalosti pak někdy může u nabíjecích stanic docházet ke zbytečným zdržením. Víte, jak se při nabíjení chová řidič gentleman?

Základním pravidlem je, že vyhrazené místo u nabíjecí stanice není parkovací stání. Využití této plochy je v podstatě stejné jako u stojanu čerpací stanice. Stejně jako je bezohledné opustit bez přeparkování dotankované auto a odejít na burger, také s nabitým autem by měl řidič co nejdříve odjet. Je to nejen slušnost, ale také to ušetří peníze.

7 pravidel slušného dobíjení:

  1. Už při zastavení u nabíječky myslete na ostatní a zaparkujte tak, abyste neblokovali další stání
  2. Využijte stojan či kabel odpovídající vašim potřebám, a pokud máte více času, přenechte rychlonabíječku spěchajícím řidičům
  3. Nikdy neodpojujte nabíječky jiných vozidel
  4. Při zapojování kabelu dejte pozor, ať nevede přes jiná stání
  5. Nabíjejte jen tak dlouho, jak je opravdu nutné
  6. Případný problém při nabíjení nahlaste, pomůžete i ostatním
  7. Po dokončení nabíjení nabíječku co nejdříve opusťte

Zatímco řidič spalovacího vozu může za blokování nabíječky řádně označené dopravní značkou dostat pokutu 1500 Kč na místě a 2000 až 5000 Kč ve správním řízení, elektromobilisté často platí po dobití akumulátoru poplatky navíc ke svému tarifu za každou minutu připojení. Sazba se liší v závislosti na pravidlech konkrétního poskytovatele, obecně však není nízká.

Například v rámci služby Charge myHyundai se výše poplatku za blokování nabíječky pohybuje řádově ve stovkách korun za hodinu. Většina provozovatelů totiž volí cenu tak, aby řidiče motivovala k včasnému odjezdu. U rychlonabíječek to může být už po 30 minutách, u těch pomalejších jde zpravidla o hodinu.

Poplatky za blokování nabíječky v síti PRE v rámci služby Charge myHyundai

Výkon a typPoplatek (za hodinu, účtování po minutách)Aplikace poplatku po
CCS, 300 kW DC359,40 Kč30 min nabíjení
CCS, 150 kW DC239,40 Kč60 min nabíjení
CCS, 75 kW DC239,40 Kč60 min nabíjení
CHAdeMO, 50 kW DC239,40 Kč60 min nabíjení
Mennekes Typ2, 22 kW AC120,00 Kč180 min nabíjení

Řidičům vozů Hyundai pomůže s plánováním nabíjení aplikace Bluelink, která mimo jiné umožňuje sledovat jeho průběh a ovládat ho. Zobrazuje aktuální stav nabití včetně předpokládaného dojezdu a řidiče upozorní notifikací krátce před dokončením nabíjení.

Související příspěvky
Pro řidiče

Slovníček motoristy. Víte, co je atmosféra, kvalt nebo špéra?

4 Mins read
Technika aut se neustále vyvíjí a není daleko doba, kdy část řidičů nebude mít zkušenost s jiným než elektrickým pohonem. Jízda autem se…
Pro řidiče

Kola dělají dojezd. Jak vybrat elektromobil na dlouhé cesty

7 Mins read
Dojezd elektromobilu ovlivňuje mnoho faktorů, od velikosti kol přes typ karoserie a pohonu až po výbavu. Přečtěte si, na co všechno byste…
Pro řidiče

Máte nové auto? Naučte se správně pečovat o motor

4 Mins read
Porucha motoru je jedna z nejhorších situací, které mohou motoristu potkat – náprava zpravidla bývá drahá a doba strávená bez auta dlouhá. Aby…