Sportovní Hyundai i30 N uzavírá svou úspěšnou kariéru. Z výrobního závodu HMMC v Nošovicích během léta vyjely poslední vyrobené kusy modelu, který divizi N i celé značce Hyundai získal sympatie mezi nadšenými řidiči a respekt u konkurence. Podívejte se v přehledné infografice, kde a v jakých verzích bylo první „enko“ nejoblíbenější.
i30 N se na trhu objevila v roce 2017 a díky zábavným jízdním vlastnostem i vyhlášené odolnosti při extrémní zátěži na okruzích se rychle stala jedním z nejoblíbenějších ostrých hatchbacků na evropském i českém trhu. Přispěla k tomu dostupná cenovka, kterou si vůz udržel po celou dobu produkce navzdory zdražování napříč celým automobilovým trhem.
Právě díky tomuto autu se divize N během pár let dostala z nuly až na vrchol. Pro české řidiče je navíc i30 N přitažlivá i proto, že všechny vozy vznikly ve výrobním závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech ve slezských Nošovicích. Tamní odborníci se navíc podíleli i na jejím vývoji a ladění – možná proto se na našich silnicích cítí tak dobře.
Celkem z Nošovic vyjelo do světa přibližně 57 000 ostrých i30 N. Její nejoblíbenější podobou byl podle statistik hatchback s manuální převodovkou a v charakteristické modré barvě Performance Blue, která se stala poznávacím znamením divize N.
Prodejům jednoznačně dominovalo silnější provedení N Performance, protože mírná finanční úspora většině zájemců nestála za nižší výkon a absenci samosvorného diferenciálu mezi předními koly. Kromě standardního hatchbacku a elegantní verze Fastback, která díky delšímu zadnímu převisu vyniká i hravostí a sklony k zábavné přetáčivosti, vznikly též dvě zajímavé speciální edice – Project C a Drive-N.
Karbonový Project C překvapil motoristickou veřejnost v roce 2020. Rozsáhlé využití uhlíkových vláken na karoserii přineslo oproti standardnímu hatchbacku úsporu asi 50 kilogramů a vůz dostal i tužší, o 6 mm snížený podvozek, skořepinová sedadla Sabelt, lehká kovaná kola OZ pro snížení neodpružené hmotnosti nebo přepracovaný výfukový systém. Nekompromisních aut vzniklo jen 600, stejně jako v případě stylové edice Drive-N z roku 2022, která zase odkazovala na testovací centrum automobilky na slavném Nürburgringu a úzké propojení divize N s motorsportem.
Vůbec nejžádanější byla i30 N na náročném německém trhu, jistým překvapením ale může být i její obří úspěch v Austrálii, která se nakonec stala druhým největším odbytištěm. Následují Velká Británie a Španělsko. Ani Česká republika však příliš nezaostávala, prodaných 1338 kusů ji v přepočtu na počet obyvatel řadí ke špičce. Na české silnice zamířilo i 28 výjimečných vozů Project C a 25 kusů edice Drive-N.
Zajímavé je, že chutě českých motoristů se v některých ohledech lišily od celkových čísel. Například poměr vozů s manuální a automatickou převodovkou byl na domácím trhu prakticky vyrovnaný, zatímco jinde jasně vítězil manuál. Více Čechů také sáhlo po verzi Fastback – bylo to celých 35 % zákazníků oproti 23 % v celkových prodejích.