Nadšeně přijatý IONIQ 5 N sotva dorazil na trh a Hyundai už ho představil ve třech exkluzivních podobách. Odlehčené okruhové provedení eN1 startuje zcela novou sérii elektrických závodů, koncept NPX1 ukazuje působivé možnosti továrního tuningu a speciál Time Attack stanovil nový rekord ve slavném závodě na vrch Pikes Peak.
eN1 Cup: Budoucnost okruhového závodění
Ve verzi eN1 Cup je IONIQ 5 N ryze sportovní náčiní určené pro závody na okruzích. V rámci důkladné odlehčovací kůry se povedlo ušetřit přibližně 300 kilogramů. Z vozu šla pryč veškerá zbytná výbava, kapota je z lehkého kompozitního materiálu a okna z polykarbonátu. Lehká kovaná kola mají širší rozchod a obouvají závodní pneumatiky. Maximální výkon a celý systém pohonu zůstal nezměněn, dynamika i ovladatelnost však dosáhnou nové úrovně.
Nově navržená sada doplňků karoserie zahrnuje výrazně rozšířené podběhy kol, přední i zadní spoilery zvyšující přítlak a další prvky vylepšující aerodynamické vlastnosti. Ochranu jezdců zajišťuje bezpečnostní rám certifikovaný dle předpisů FIA, závodní skořepinová sedadla s vícebodovými pásy nebo hasicí přístroje pracující na principu dušení ohně, které jsou určené speciálně pro elektrické systémy. Upraveno bylo i umístění nabíjecí zásuvky.
Stejně jako závodní vozy Elantra známé ze závodů TCR je i IONIQ 5 N eN1 Cup špičkový závodní stroj pro profesionální jezdce. V letošním roce proto Hyundai uvádí novou závodní třídu eN1 i vlastní okruhový seriál. Čítat bude 10 závodů v rámci pěti závodních víkendů. Pro týmy, pořadatele i samotnou automobilku poslouží první sezóna především jako testovací a pomůže jim získat cenné zkušenosti. Bude také probíhat vývoj nabíjecí infrastruktury i protipožárních a záchranářských opatření. Díky systému N Active Sound si navíc každý tým může vyvinout své vlastní jedinečné zvuky.
TA Spec: Rekordní útok na Pikes Peak
Závodní vůz IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec připravil Hyundai s jediným cílem – zdolat legendární závod do vrchu Pikes Peak. Náročná 20km trať čítá 156 zatáček, překonává 1438 výškových metrů, a kromě řídnoucí atmosféry musí jezdci i jejich stroje čelit také nepředvídatelnému počasí. Za volant usedl 23. června zkušený rallyový jezdec Dani Sordo z týmu Hyundai Motorsport. Závod dokončil v čase 9:30,852 a zvítězil tak v divizi Exhibition.
Konstrukčně se přitom IONIQ 5 N TA Spec nijak zásadně neliší od běžné sériové verze vozu, jehož silné stránky umocňuje. Úpravy zahrnují drobné změny v nastavení softwaru, které zvýšily výkon zadního elektromotoru o 37 koní, nové tlumiče, závodní brzdy a pneumatiky a také přepracovanou aerodynamiku.
Na start závodu se ostatně postavil i zcela sériový IONIQ 5 N. Místo profesionálního závodníka ho řídil Ron Zaras, známá osobnost automobilového světa. Přestože byl Zaras na Pikes Peak poprvé, dokázal zajet čas 10:49,267 a oba vozy společně vytvořily nové rekordy v kategoriích upravených i sériově vyráběných SUV/crossoverů s plně elektrickým pohonem.
NPX 1: To nejlepší na silnici i na okruh
I silničnímu provedení IONIQ 5 N však bude brzy možné dodat ještě dramatičtější projev. Umožní to tovární doplňky N Performance, jejichž širokou škálu Hyundai demonstroval na letošním tokijském autosalonu v podobě prototypu NPX 1. Zahrnují například karbonový přední splitter, nástavce prahů, výrazný zadní difuzor a křídlo, extra lehká karbonová kola, snížené pružiny nebo sportovní brzdové destičky.
Interiér konceptu doplňují mimo jiné skořepinová sedadla a široké využití alcantary. Na vývoji veškerého příslušenství aktuálně Hyundai usilovně pracuje a jeho cílem je nabídnout ho v dohledné době co nejširšímu počtu zákazníků.