Pro řidiče

Nová pravidla pro řidiče: Na co si dát pozor v roce 2024

V průběhu loňského a na počátku letošního roku začala platit celá řada novinek pro řidiče a majitele aut. Ubylo byrokacie a v bodovém systému je skoro všechno jinak. Na jaké přestupky byste si měli dát obzvlášť pozor?

Většina legislativních změn je rozhodně pozitivní – znamenají jednodušší život při komunikaci s úřady a přehlednější pravidla. Hříšníkům však současně hrozí výrazně vyšší pokuty a změnil se také výčet přestupků, za které hrozí zákaz řízení.

Konec hledání dokladů

  • Co už není potřeba vozit? Dobrá zpráva je, že už v autě není třeba povinně mít rozsáhlou sestavu dokladů. Řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla (neboli malý techničák) i doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (neboli zelenou kartu) si policisté mohou dohledat v online databázi.
  • Co je nadále nutné mít u sebe? Podmínkou je pouze prokázání totožnosti občanským průkazem. I ten přitom v průběhu roku 2024 dostane digitální alternativu: eDoklady v mobilním telefonu. Policie by je měla začít akceptovat během léta. Řidiči starší 65 let musí na vyzvání předložit doklad o zdravotní způsobilosti, ten zatím elektronicky nefunguje.

I když některé doklady nemusí mít řidič fyzicky u sebe, stále samozřejmě musí být platné. Potřebné jsou také při cestách do zahraničí a hodit se mohou i v případě menší nehody, kdy není nutné volat policii. Formulář záznamu o dopravní nehodě totiž zahrnuje informace z řidičského průkazu i zelené karty – řešením může být ofocení dokladů do mobilního telefonu.

Konec velkého techničáku

Už od března 2023 se k novým autům nevydává takzvaný velký technický průkaz a od 1. ledna 2024 je zrušen zcela. Majitelé to nijak řešit nemusí – až při nejbližším úkonu na úřadě jim bude stávající malý a velký technický průkaz odebrán a místo nich dostanou jen jeden zjednodušený doklad osvědčující registraci vozu. Změnu ale zpočátku provázejí technické problémy, proto doporučujeme si velký technický průkaz před odebráním ofotit.

Všechny technické podrobnosti o autě jsou dostupné elektronicky po zadání VIN nebo čísla dokladu. Vybrat si lze hned ze čtyř způsobů, jak se k nim dostat:

Méně byrokracie

Změny přinesly i další praktická zjednodušení, která lidé ocení především při nákupu a prodeji auta nebo při pořízení staršího veterána.

  • Evidenční kontroly platí 1 rok namísto 30 dní. Protokol není nutné předkládat, úřady ho mají k dispozici elektronicky.
  • Evidenční kontrola zcela odpadá v případě, kdy se provozovatel vozu stává jeho vlastníkem (například převod po ukončení leasingu).
  • Registrační značku lze rezervovat už měsíc před registrací vozidla. Rezervace značky na přání se při uložení značky na úřadu obce s rozšířenou působností prodlužuje ze tří měsíců na rok.
  • Historická auta už není třeba registrovat jen v místě bydliště, lze využít kterýkoliv ze 14 úřadů obcí s rozšířenou působností.
  • Pravidelné testování historického původu a technického stavu veteránů je nutné podstoupit jen jednou za pět let namísto dvou.

Přehlednější bodový systém

Za bodované přestupky se nově uděluje jen 2, 4, nebo 6 bodů. Zcela mizí postih ve formě zákazu řízení při opakování některých přestupků během 12 měsíců. U šestibodových prohřešku se nicméně řidič při opakování zkrátka vyboduje.

Co se nově trestá okamžitým zákazem řízení:

  • Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy
  • Jízda na červenou a nezastavení na signál či pokyn Stůj!
  • Přítomnost antiradaru
  • Neoprávněné užití výstražných světel
  • Nezastavení po nehodě a ujetí od nehody

Co už se okamžitým zákazem řízení netrestá:

  • Porušení zákazu předjíždění
  • Jízda v protisměru na dálnici nebo couvání a otáčení se na ní
  • Vjíždění na železniční přejezd při aktivní signalizaci
  • Jízda technicky nezpůsobilým vozidlem
  • Neoznámení nehody

Za co se zpřísňuje bodový postih:

  • Telefonování za volantem (4 body místo 2)
  • Ohrožení chodce (6 bodů místo 4)
  • Jízda na červenou, nezastavení na signál, pokyn Stůj! (6 bodů místo 5)
  • Překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci a o 50 km/h a více mimo ni (6 bodů místo 5)
  • Jízda technicky nezpůsobilým vozidlem (6 bodů místo 5)
  • Překročení rychlosti o 20-39 km/h a více v obci a o 30-49 km/h a více mimo ni (4 body místo 3)
  • Jízda bez použití bezpečnostních pásů (4 body místo 3)
  • Jízda na motocyklu nebo mopedu bez přilby (4 body místo 3)

Detailnější informace, včetně nových výší pokut, zjistíte na stránkách BESIP. Přejeme bezpečnou jízdu bez bodů!

Související příspěvky
Pro řidiče

Financování auta, díl třetí: Co potřebujete vědět o pojištění

3 Mins read
Plánujete si pořídit nové či zánovní auto na splátky? Dobrá zpráva je, že doba jde kupředu a moderní „půjčky“ si můžete přizpůsobit…
Pro řidiče

Tlačítka jsou bezpečnější. Plně dotyková auta nedostanou 5 hvězd

2 Mins read
Organizace Euro NCAP, která testuje bezpečnost nových aut prodávaných v Evropě, chce ve svém hodnocení začít zohledňovat i způsob ovládání nejdůležitějších funkcí. Pokud…
Pro řidiče

Fenomén phishing. Jak se mu bránit?

5 Mins read
Podvody v online prostředí mají často podobu takzvaných phishingových útoků. Jde o podvodné e-maily či SMS, ve kterých se odesílatel vydává za…