Pro řidiče

Víte, jak správně zajet nové auto?

Možná si říkáte, že zajíždění se moderních aut už netýká, že je to přežitek z dob velkých výrobních tolerancí před desítkami let. I ta nejlepší dnešní auta však záběh ocení delší životností, nižší spotřebou a někdy i vyšší bezpečností. Výhodu mají majitelé elektromobilů, největší ohledy je totiž třeba brát na nezajetý spalovací motor.

Představte si dva díly, které se o sebe třou, třeba pístní kroužek ve válci spalovacího motoru, ozubená kola převodovky či diferenciálu nebo brzdový kotouč a brzdovou destičku. U moderních aut jsou vyrobené s ohromující přesností, i při používání těch nejpokrokovějších povrchových úprav však nikdy nejsou absolutně hladké. Vždy si na sebe musejí „zvykat“.

Při vzájemném tření se na styčných plochách pohyblivých komponentů vytvoří mikroskopické vroubky, které do sebe vzájemně zapadají. Bez ohledu na to, zda jsou mazané olejem, či nikoliv. U pístních kroužků je výsledkem lepší utěsnění, u ozubených převodů menší tření a u brzdových kotoučů a destiček větší styčná plocha a lepší brzdný účinek.

Vyšší výkon, nižší spotřeba

Moderní auto samozřejmě bude fungovat jak má i v případě, kdy mu majitel první tisícovku kilometrů pro záběh nedopřeje. Ten, kdo mu v úvodní fázi života vyjde vstříc, však bude obvykle odměněn lépe fungujícím strojem s nižšími odpory. Z nich pak logicky vyplývá na jednu stranu živější projev a na druhou nižší spotřeba paliva a oleje. Lze očekávat i delší životnost.

  • Spalovací motor – Prvních 1000 km se snažte udržovat otáčky v rozmezí od 2000 do 4000 u benzínového a od 1500 do 2500 u naftového motoru. Často měňte otáčky a vyhněte se prudké akceleraci. Prvních 2000 km nejezděte s přívěsem. Pokud u výkonných sportovních modelů N vyměníte po zajetí olej, také jim jen prospějete.
  • Pneumatiky – Správně fungovat začnou obvykle po ujetí asi 200 km (při aktivnějším jízdním stylu dříve). Je potřeba strhnout jejich svrchní vrstvu, která je často mastná od přípravků zabraňujících přilepení k formě během výroby.
  • Brzdy – Zpoza volantu rozdíl zřejmě nepoznáte, ideálního stavu ale dosáhnou po asi 200 až 300 km. Kromě vytvoření kompatibilních drážek mezi třecími plochami se také musí materiál brzdových destiček v tenké vrstvě nanést na brzdový kotouč. U elektromobilů je dobré nespoléhat jen na rekuperaci a občas intenzivněji zabrzdit.

Současně během prvních cest se svým novým autem občas preventivně zkontrolujte základní provozní náplně, tlaky ve všech pneumatikách už si dnešní auta hlídají sama. Při zajíždění se nenechte vystrašit výraznějším zápachem spáleniny například od brzd, výfuku či motoru. Je to běžný průvodní jev během prvních desítek až stovek kilometrů každého nového auta.

Související příspěvky
Pro řidiče

Vyznáte se v typech zimních pneu? M+S už vám nemusí stačit

2 Mins read
Výrobci pneumatik v Evropské unii od letošního října nemohou za zimní označovat pláště se symbolem M+S. Požadavky splňuje už jen přísnější norma 3PMSF….
Pro řidiče

Jak správně pracovat s automatickou převodovkou

7 Mins read
Podíl aut s manuální převodovkou na silnicích se neustále snižuje a každý rok se mnoho nováčků učí jezdit s automatem. Na první pohled je…
Pro řidiče

Digitální klíč Hyundai nic neváží a nikdy ho nezapomenete

2 Mins read
Klíčky od auta nejsou úplně praktická věc. Často je není kam pohodlně dát, jejich předávání mezi řidiči bývá složité, a když je…