Zákulisí

10 zajímavostí o automobilce Hyundai v Nošovicích

Během letošního listopadu sjel z výrobní linky automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vůz s pořadovým číslem 4 000 000. Vyrobit tolik aut trvalo skoro přesně 14 let – první vyjelo z bran továrny také v listopadu v roce 2008. Přečtěte si i další zajímavé údaje z její historie a současnosti.

1. Výrobu táhne Tucson

Přes 70 % všech aut vyrobených v Nošovicích od roku 2008 představuje model Tucson. Jen třetí generace se vyrobilo téměř 1,2 milionu kusů. V současnosti v České republice vzniká jeho 4. generace, která je nejprodávanějším kompaktním SUV v Evropě. Dosud vzniklo přes 420 tisíc kusů. Dalších přibližně 17 % produkce tvoří i30 ve verzích hatchback, fastback a kombi, následuje Kona Electric s desetinovým podílem a zbytek připadá na sportovní i30 N.

2. Věrní zaměstnanci

Hyundai Motor Manufacturing Czech v současnosti zaměstnává téměř 3300 lidí, z nichž 92 % tvoří čeští občané. Průměrnému zaměstnanci je něco přes 38 let a v automobilce pracuje již více než osm let. Průměrná mzda v dělnických pozicích v roce 2021 dosáhla na takřka 44 tisíc korun, pro srovnání v roce 2009 to bylo 18 534 korun.

3. Elektřina nahrazuje naftu

Ještě na konci roku 2019 se v Nošovicích vyráběla výhradně auta s čistě benzínovým nebo naftovým pohonem. Zkraje roku 2020 to jako první změnila Kona Electric, na podzim pak následně i nový Tucson s hybridními a plug-in hybridními motory. Letos již elektrifikované vozy tvoří na 40 % produkce, naopak dieselových bylo jen 9 %.

4. Největší investice v Česku

Smlouva o výstavbě prvního evropského závodu Hyundai byla v Soulu podepsána v květnu 2006 s odhadovanými investičními náklady přesahujícími miliardu eur (tehdy přes 31 miliard korun). Ve středu 21. března 2007 nabylo platnosti první stavební povolení a téhož dne byla zahájena stavba převodovkárny. První sériově vyrobený Hyundai i30 sjel z pásu 3. listopadu 2008 v 9 hodin ráno, do konce roku jich bylo 12 473 a v celém roce 2009 pak už 118 022.

5. Od Německa po Mexiko

Největším odbytištěm pro auta z Nošovic je Německo, kam letos zamířilo 14 % veškeré produkce. Následuje Velká Británie, Španělsko a Francie. V případě i30 je druhým největším trhem Polsko a třetím Česká republika, Kona Electric je zase populární v Norsku či Itálii. Výkonné i30 N se po Německu nejlépe prodávají v Austrálii. Celkem již Hyundaie s českým rodokmenem putovaly do přibližně 70 států, mezi nimiž nechybí Mexiko, Ekvádor, Nová Kaledonie nebo ostrov Martinik.

6. Ekologický provoz

Na začátku letošního roku se automobilka HMMC stala prvním výrobním závodem Hyundai využívajícím pouze elektřinu z obnovitelných zdrojů – primárně bioplynových, fotovoltaických a větrných elektráren. Díky propracovanému systému nakládání s odpadem bylo zároveň v roce 2021 recyklováno 88 % veškerého odpadu. Zároveň se do oblasti udržitelnosti připravují další velké investice.

7. Auta vznikají 24 hodin denně

Při zahájení výroby se pracovalo pouze v jedné ranní směně, druhá přibyla v září 2009. Vysoká poptávka si však vyžádala i spuštění třetí směny, k němuž došlo v pondělí 19. září 2011. Týkalo se to i všech subdodavatelů, protože výroba aut probíhá v režimu Just-In-Time, tedy bez rozsáhlejších skladových zásob a s plynulými dodávkami komponent. Vzniklo tím 800 nových pracovních míst v HMMC a 1200 u dodavatelů, celkem tak výroba vozů Hyundai v kraji zaměstnala už 10 tisíc lidí. Linky nejedou pouze od sobotních 6:00 do pondělních 6:00.

8. Specialista na manuální převodovky

Manuální převodovky pro svou potřebu si automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech produkuje sama. Převodovky z Nošovic se v současnosti používají i ve vozech Kia vyráběných v závodě v Žilině a v autech z výrobního závodu Hyundai v Turecku. Kvůli klesající poptávce po manuálních převodovkách se nicméně jedna ze dvou výrobních hal převodovkárny v minulých měsících transformovala na provoz, ve kterém se kompletují baterie pro elektrifikovaná auta.

9. Nejen výroba, ale i zapojení do vývoje

V nabídce Hyundai přibývá globálních modelů, řada z nich byla nicméně navržena na míru konkrétnímu trhu či kontinentu. Nošovičtí inženýři se podíleli nejen na přípravě jejich výroby, ale i na jejich testování a ladění. Například ideální nastavení sportovní i30 N se zkoušelo i na českých okreskách a zkušebních tratích. Nyní se odborníci z Nošovic intenzivně věnují přípravě na nové projekty, které se ve výrobě objeví v příštích letech. Díky spolupráci na vývoji mají možnost ovlivnit také charakter a parametry vozů.

10. Úspěch navzdory krizi

I tváří v tvář pandemii nemoci covid-19, narušeným dodavatelským řetězcům a dalším pohromám, které v posledních třech letech tvrdě zasáhly automobilový průmysl, dokázal nošovický závod udržet vysokou produkci. Pomohla mu k tomu zejména technologická síla mateřského koncernu, přizpůsobení plánu produkce, posílení skladových zásob a rozšíření dodavatelského řetězce. Nebylo tak nutné zastavovat výrobu či rušit směny. Letos v dubnu byla produkce navýšena z 57 na 65 aut za hodinu a za celý rok 2022 se očekává výsledek 321 500 aut, což je více než v „předcovidovém“ roce 2019. Absolutním rekordmanem byl rok 2016, kdy v Nošovicích vzniklo 358 400 aut.

Související příspěvky
Zákulisí

Zimní výprava do Nexø, které dalo jméno vodíkovému SUV

3 Mins read
Největší evropská továrna na proměnu zelené elektřiny ve vodík vzniká v Dánsku. To také patří mezi několik málo států, kde už se prodává…
Zákulisí

Magických 800 voltů: Tajemství elektromobilů IONIQ

3 Mins read
Určitě už jste o tom ve spojení s Hyundai IONIQ 5 slyšeli – díky špičkové 800V technice zvládá extra rychlé nabíjení a je…
Zákulisí

Vodík i baterie. Průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu

2 Mins read
Futuristický retro design není jediný důvod, proč koncept supersportu N Vision 74 přitáhl pozornost celého světa. Dokáže jet buď na vodík, nebo…