Zákulisí

Vodík i baterie. Průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu

Futuristický retro design není jediný důvod, proč koncept supersportu N Vision 74 přitáhl pozornost celého světa. Dokáže jet buď na vodík, nebo na elektřinu z baterií, podle toho, co je zrovna k dispozici. A když má obojí, stává se z něj okruhová střela. Přečtěte si, jak přesně funguje.

Je budoucnost v bateriových elektromobilech, nebo vodíkových? Dost možná v obojím současně. Hyundai nepatří jen mezi lídry elektromobility díky modelům IONIQ, je také absolutní špičkou ve vývoji palivových článků. Už nyní ročně vyrábí tisíce vodíkových SUV, autobusů i těžkých nákladních aut. Prototyp N Vision 74 posouvá možnosti obou technologií na další úroveň.

Jako první na světě použil Hyundai ve výkonném sportovním autě hybridní architekturu spojující vodíkové palivové články s akumulátory. Nad předními koly je umístěný palivový článek, nad zadními koly nádrže na vodík a uprostřed za řidičem akumulátor ve tvaru T o kapacitě 62 kWh. Celý systém je navržen tak, aby zajistil nízké těžiště a perfektně rozloženou hmotnost pro zábavné jízdní vlastnosti, čímž do značné míry eliminuje nevýhody těžkého akumulátoru.

Čistě na vodík ujede úsporný N Vision 74 až 600 km a dotankování je otázkou pěti minut. Pokud ale vodík zrovna není k mání, může posádka stejně dobře cestovat i na elektřinu z akumulátoru. Ten lze standardně nabít u jakékoliv dobíjecí stanice. Současným zapojením obou zdrojů energie pak dokáže získat celých 670 koní a 900 Nm pro sportovní jízdu. Poháněna jsou zadní kola, přičemž každé má svůj vlastní elektromotor. Inženýři se při ladění jízdních vlastností drželi tradičního receptu všech vozů divize N: vytvořit sportovní auto na každý den, které se ale neztratí ani na závodním okruhu a miluje zatáčky.

Pro perfektní ovladatelnost na limitu byla vyvinuta nová generace systému vektorování točivého momentu e-TVTM (electronic Torque Vectoring by Twin Motors), kdy výkonný software využívá dvojici elektromotorů jako virtuální samosvorný diferenciál. N Vision 74 se tak nebojí ani jízdy kontrolovaným přetáčivým smykem a otevírá novou dimenzi řidičské zábavy ve světě vozů N.

Pro všechny vysokovýkonné sportovní vozy je extrémně důležité chlazení. Pro ty elektrické to však platí obzvláště, protože s rostoucí teplotou dochází k citelnému omezení výkonu. Pro potřeby N Vision 74 vznikl propracovaný chladící systém dimenzovaný pro použití na závodním okruhu. Chladí se nejen výkonné elektromotory, ale také samotný vysokonapěťový akumulátor a palivové články. Všechny chladící otvory a průduchy aerodynamicky tvarované karoserie mají nejen designovou roli, ale především funkční. Většina těchto prvků je přímo převzata z motorsportu.

N Vision 74 navazuje na řadu RM jako pojízdná testovací laboratoř. Je to první koncept svého druhu, stejně jako předchozí výkonné prototypy však testuje reálné technologie, které Hyundai následně přenese do sériové produkce – v minulosti tak byla poprvé otestována například osmirychlostní dvouspojková převodovka DCT s mokrými spojkami, elektronický diferenciál e-LSD nebo vektorování točivého momentu.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…