Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy změnily. Svou čtyřčlennou rodinu vzal Ioniqem 5 přes švýcarské a francouzské Alpy do Monaka a přes rakouské velehory zpět. Přečtěte si jeho postřehy.

Rodinná dovolená je vždy trochu výzva, obzvlášť, když spolu její členové stráví přes 3000 kilometrů v kabině auta. Naše cesta s Ioniqem 5 ukázala, že současný elektromobil víc stresu ubírá, než přidává. Sice musíte trochu víc plánovat, mnohem zásadnější změnou než samotný pohon je však způsob, jakým se v moderním elektromobilu žije. A v případě rodinného cestování je to změna k lepšímu.

Rodině zavřené v autě spalovací motor nechybí

IONIQ 5 je od počátku navržený jako elektromobil, a to je, jak jsme ověřili, velmi užitečné zejména z pohledu vnitřního prostoru. I když na fotkách tato hranatá krabička vypadá podobně kompaktně jako třeba hatchback i30, ve skutečnosti svojí velikostí citelně překonává i SUV Tucson. Interiér pak připomíná spíše velkoprostorové MPV. Mezi nápravami totiž IONIQ 5 nabízí rovné tři metry, tedy stejně jako pětimetrová luxusní limuzína Genesis G80. Současně nešetří ani na šířce, která dosahuje skoro 1,9 metru.

Život na palubě Ioniqu 5 s nastavitelnými zadními sedadly je proto možné přirovnat spíše k pobytu v obývacím pokoji než v klasickém autě. Když k tomu přidáte takřka nulovou hlučnost elektromotorů, velmi účinné potlačení vibrací od silnice a konejšivě jemný podvozek, není toto srovnání vůbec přehnané. Právě příjemné prostředí a superklidná atmosféra jsou mimořádně silnými stránkami vozu. Prostě v něm přirozeně chcete trávit čas, což je pro toulavé cestování s dětmi velmi důležitá vlastnost.

Na dálnicích nejvíc pomůže Ionity

Naši cestu, na jejímž konci bylo slavné Monte-Carlo, jsme měli rozdělenou na rychlejší přejezdy Německa a Itálie a delší čas strávený při průjezdu Alpami. Cestování po dálnicích je pro elektrický pohon nejnáročnější. Aerodynamický odpor spolu s vysokými otáčkami, v nichž je tento druh pohonu nejméně efektivní, způsobuje znatelný růst spotřeby nad přibližně 120 km/h. Samozřejmě to obecně platí i pro auta se spalovacím motorem, rozdíl ve spotřebě a tedy i dojezdu je nicméně právě v elektromobilu nejvíc na očích.

Právě v tom spočívá potřeba plánování a promýšlení dlouhých dálničních cest, které ale popravdě může být i docela zábavné. Samozřejmě se můžete loudat a zkoušet, jestli dojedete 416, nebo 421 kilometrů. To se ale stáváte otrokem svého stroje. Mně byl nejpříjemnější následující scénář: najít si rychlonabíječky po nějakých 200 až 250 kilometrech a mezi nimi relativně svižně cestovat podle toho, co provoz dovolí.

Znamená to, že pojedete se spotřebou zhruba od 26 kWh/100 km výše. Časově však vyšší spotřebu efektivně kompenzuje schopnost rychlého doplnění energie. V praxi máme ověřeno, že IONIQ 5 se přibližně mezi 15 a 30 % kapacity dá nabíjet výkonem přes 200 kW a až k 80 % neklesá pod 140 kW. Když přijedete k nabíječce s 20 % kapacity, máte po dvaceti až třiceti minutách dobito na 90 % a můžete jet dál.

Nabíjecí síť Ionity v tomto ohledu funguje skvěle, a jak na konci cesty ukázalo vyúčtování, při použití správného tarifu s je ve srovnání s ostatními i nejvýhodnější. Platili jsme něco přes 7 Kč za kWh, přičemž náš celkový průměr za 1 kWh činil 12,80 Kč. Zároveň jsme nikdy neměli problém najít volnou nabíječku, když jsme jí potřebovali. Veškeré nabíječky Ionity stejně jako statisíce dalších stanic po celé Evropě jsou majitelům elektromobilů Hyundai jednoduše přístupné s kartičkou a aplikací Charge myHyundai (více o spotřebě a cenách dobíjení v přehledu na konci článku).

Suverén horských pasů

Cesta přes alpské průsmyky s elektrickým autem byla překvapivě milou zkušeností. Zpočátku jsme měli při šplhání do vysokohorských průsmyků obavy z dojezdu, který se povážlivě zkracuje zejména tehdy, když se jako řidič necháte unést emocemi z jízdy. Na vrcholcích jsme běžně měli spotřebu začínající číslem čtyři. Jakmile jsme se ale přehoupli přes horské sedlo, následný sjezd situaci úplně otočil. Při něm totiž baterii rekuperací doplníte třeba i o 10 %. Přesně tak tomu bylo při sjezdu z průsmyku Galibier z výšky 2600 metrů nad mořem.

Ve výsledku po horách cestujete se spotřebou kolem 16 až 18 kWh/100 km, a to znamená dojezd spolehlivě přes 350 km. A to jsme měli nejsilnější IONIQ 5 s výkonem přes 300 koní a pohonem všech kol. Nejlepšího výsledku dosáhnete, když se naučíte brzdit přesně tak, abyste maximálně využívali rekuperaci, jejíž intenzitu lze měnit levou páčkou pod volantem. IONIQ 5 pak udržuje rychlost, a při tom rekuperuje a rekuperuje. Vedlejším efektem je, že nemusíte řešit přehřátí brzd, protože je prostě nepoužíváte. A když, tak jen krátce před hodně utaženým vracákem.

Ve výsledku bylo právě rodinné cestování po horách největším překvapením celé cesty a elektrický pohon se ukázal ve velmi dobrém světle. Samozřejmě, pokud si jako nadšený řidič budete chtít pořádně zajezdit, bude nezbytné pečlivě plánovat nabíjení. Když ale máte rodinu za zády, stejně jedete s davem, nebo jen mírně rychleji. Pak nebudete mít problém. My jsme prakticky celé francouzské Alpy od švýcarského Martigny až na jih do Provence zvládli na jedno 25minutové nabíjení u Ionity u města Modane, bez omezování a s rezervou.

Přednosti jasně převažují

Pohodové vlastnosti IONIQ 5 ukázal i při jízdě po Azurovém pobřeží, kde v pomalu jedoucím provozu ukazoval spotřebu kolem 16 kWh/100 km. Nabíjení jsme proto při výletu od Provence přes Monako až do Itálie řešit nemuseli. Situaci překvapivě příliš nezhoršoval ani fakt, že venkovní teploty ukazovaly 37 °C a naše auto mělo černou barvu přitahující sluneční záření. Když jsme ho při různých zastávkách museli nechat pod pálícím sluncem, pravidelně jsme využívali možnost pomocí aplikace v telefonu dálkově aktivovat klimatizaci. Stačilo si vzpomenout deset minut před příchodem a uvnitř už bylo příjemné klima. Zejména v horkých, nebo naopak mrazivých dnech je nezávislá klimatizace a topení jednou z příjemných vlastností elektrických aut.

Více než 3000 km dlouhou cestu přes jednu z nejkrásnějších částí Evropy nám elektromobil rozhodně nezkazil. Samozřejmě má určitá omezení a menší flexibilitu ve srovnání s konvenčně poháněnými auty, zejména při delších dálničních přesunech kvůli delšímu doplňování energie a méně husté síti nabíječek v srovnání s čerpacími stanicemi. Tato negativa ale při rodinné cestě bez větších řidičských ambicí více než kompenzovaly vlastnosti jako prostorný a praktický interiér a celkový vysoký komfort cestování.

Celkově se IONIQ 5 ukázal nejen jako velmi dobrý elektromobil, ale co je důležitější, také jako vůz s vyváženými vlastnostmi, které vytvářejí smysluplný celek. Celek, který je navíc nadmíru originální na pohled. Není divu, že drží letošní titul Světového auta roku.

Čím jsme jeli

  • K dispozici jsme měli Hyundai IONIQ 5 s větší verzí akumulátoru (72,6 kWh) a pohonem všech kol.
  • Celkový výkon obou elektromotorů činí 225 kW (305 k) a točivý moment 605 Nm, takže vůz je schopen zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy a jet až 185 km/h (oboje ověřeno).
  • Technickou zajímavostí je možnost mechanického odpojení předního elektromotoru od kol, a tím zmenšení jeho odporů v situacích, kdy není potřeba.
  • IONIQ 5 4×4 s má uváděnou kombinovanou spotřebu 19 kWh/100 km pro verzi s většími 20“ koly, což odpovídá dojezdu 430 km.

Nabíjení a spotřeba

  • Během cesty o délce 3140 km jsme měli reálnou spotřebu při běžném používání a bez omezování 22,0 kWh/100 km.
  • Po vypočítání spotřeby podle energie odčerpané z nabíječek vychází průměrná spotřeba na 23,4 kWh/100 km. Tento 6% rozdíl je způsoben ztrátami při nabíjení.
  • Skvělým pomocníkem je služba Charge MyHyundai. V aplikaci a navigaci vozu jsou k dispozici tisíce nabíjecích stanic, kde zaplatíte kartou Hyundai. Vyúčtování všech plateb probíhá jednou měsíčně, vše fungovalo snadno a jednoduše.
  • Nabíjení je obecně silnou stránkou Ioniqu 5, protože se dokáže přepnout do napětí 800 V. Je tak schopný využívat nabíjecí výkon až 220 kW.
  • Nabíjecí křivka až do přibližně 85 % kapacity akumulátoru klesá jen pomalu. Do 80 % je vůz schopen nabíjet výkonem 150 kW, kolem 90 % je to stále 50 kW.

Tipy na dálkové cesty elektromobilem

  • Cesta přes Německo, Švýcarsko, Francii, Itálii a Rakousko ukázala na značné rozdíly v cenách za dodanou kWh. Obecně je dražší Švýcarsko, nicméně například nabíjení u 22 kW nabíječky v rakouském Schoppernau s průměrnou cenou 27,5 Kč/kWh opravdu překvapilo.
  • Bohužel současná infrastruktura prakticky neumožňuje zjistit cenu nabíjení u samotné nabíječky. Dány jsou vlastně pouze ceny v síti Ionity (Hyundai je jejím spolupodílníkem). Když si u Charge MyHyundai objednáte tarif specializovaný na Ionity, potom zde budete nabíjet za nějakých 7,5 Kč/kWh.
  • Když pojedete z České republiky na západ přes Rozvadov a budete mít zmiňovaný tarif Ionity, nabijte u této sítě v Berouně a potom až v Německu u křižovatky dálnic A6 a A93 nedaleko obce Wernberg-Köblitz. Nenabíjejte před hranicemi v Česku na čerpací stanici Svatá Kateřina, protože zde stojí nabíjení dvojnásobek.
  • Kdybychom svou cestu z hlediska nabíjení upravili podle získaných zkušeností, snadno a bez časových ztrát bychom výslednou cenu za nabíjení 8414 Kč snížili o více než 2000 Kč. Náklady na kilometr by tím klesly z 2,68 Kč na dvě koruny.
Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

3 Mins read
Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona…
Za volantem

Absolutní pohoda. První svezení ve Starii Luxury

3 Mins read
S délkou přes pět a čtvrt metru Staria rozhodně není malé auto a ohromný prostor v interiéru to potvrzuje. Přesto se za jejím volantem…