Motorsport

Čech s Konou Electric přivezl stříbro z italské FIA ecoRally

I elektromobily mají své mistrovství světa pořádané mezinárodní automobilovou federací FIA. Na rozdíl od formule 1 nebo rallyového šampionátu WRC je však přístupné i běžným smrtelníkům a soutěží se se sériovými auty. V letošním závěrečném podniku uspěl Petr Beneš s Hyundaiem Kona.

Toužili jste někdy po tom stát se automobilovým závodníkem a bojovat o titul mistra světa? Dostat se do vrcholného motorsportu je drahé a nesmírně těžké, zajímavou příležitost pro milovníky elektromobilů ale nabízí FIA ecoRally. Letos sestával šampionát z osmi závodů pořádaných ve Španělsku, České republice, Portugalsku, na Islandu, ve Slovinsku, v Monaku a Itálii. Pro vyřízení licence přitom nejsou potřeba závodnické zkušenosti ani nákladné úpravy auta – ty jsou naopak výslovně zakázány a důsledně se kontrolují.

Závěrečný podnik sezóny 2021 pořádaný v horách italských Dolomit ukázal, že i v teplotách kolem nuly, na zasněžených silnicích plných ostrých zatáček a za neustálého stoupání a klesání mohou moderní elektromobily jezdit s nízkou spotřebou a dlouhým dojezdem. Z vlastní zkušenosti to potvrzuje Petr Beneš, tvůrce serveru autonabijecka.cz, který je již řadu let majitelem elektromobilu Hyundai Ioniq. S Konou Electric 64 kWh půjčenou z brněnského dealerství Hyundai Balvin dokázal Beneš na místě navigátora v Itálii vybojovat pódiové umístění.

„Soutěž dlouhou 413 km jsme projeli s průměrnou spotřebou 15,35 kWh/100 km, přestože sněžilo a v horských průsmycích jsme stoupali i do výšky přes 2000 metrů nad mořem. Přitom jsme museli neustále udržovat i předepsanou průměrnou rychlost, která je striktně dána pořadatelem pro měření pravidelnosti a není to žádné šnečí tempo. Nakonec jsme byli čtvrtí v pravidelnosti a druzí ve spotřebě, což nám vyneslo celkové druhé místo. Je to skvělý výsledek,“ radoval se Beneš.

Hrozilo přitom, že se rallye vůbec nezúčastní, když měl jeho český řidič pozitivní test na koronavirus jenom pár dnů před startem. Nakonec ho zastoupil Kalin Dědikov z Bulharska a dvojice se musela rychle sehrát. Z míry ji nevyvedlo ani to, že bulharské „napravo“ znamená v češtině „rovně“.

Stříbrnou medaili společně získali s modelem Kona Electric v provedení před posledním faceliftem z roku 2020. Ve verzi s akumulátorem o kapacitě 64 kWh ujede na jedno nabití 484 km dle metodiky WLTP. S výkonem 204 koní a vysokým točivým momentem 395 Nm zároveň umí zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy. Kromě velmi pohodlné jízdy tak nabízí i skvělé pružné zrychlení. Díky tepelnému čerpadlu si dlouhý dojezd udržuje i při nízkých teplotách.

„Naprosto klíčové bylo využívání rekuperace k plynulé jízdě a při sjezdech, dá se tak získat ohromné množství energie. Kona Electric je v tomto ohledu opravdu vychytaná, umožňuje nejen nastavovat intenzitu rekuperace v různých úrovních, ale také přidržením levé páčky pod volantem plynule brzdit až do zastavení. Řidič tak za celý den šlápl třeba jenom dvakrát na brzdu,“ prozradil Beneš. Celkem posádka s Konou Electric najezdila na konci listopadu asi 2400 km při spotřebě 17,4 kWh/100 km, přičemž většina cesty vedla po dálnicích a stovky kilometrů v horách.

Zajímavostí je, že součástí akce byl i italský pohár, kterého se zúčastnily další dvě české posádky: Michal Žďárský s Jakubem Nábělkem a Mirek a Petr Timurovi. V rámci poháru se rozdávalo celkem devět cen a šest z nich nakonec putovalo do Česka – jedna pro Timurovy, dvě pro Žďárského s Nábělkem a tři pro Beneše s Dědikovem. Vlastně tak v Dolomitech proběhlo takové malé mezinárodní mistrovství České republiky.

Související příspěvky
Motorsport

Mistři! Češi s Konou Electric obhájili světový titul v ecoRally

2 Mins read
V soutěžích elektromobilů aktuálně není nikdo lepší než Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Tovární posádka českého Hyundai zakončila letošní sezónu světového poháru…
Motorsport

Středoevropská rallye startuje tento týden! Co musíte vědět

4 Mins read
Do konce letošní sezóny mistrovství světa v rallye zbývají už jen dvě soutěže. Hned v té následující, která se pojede i na…
Motorsport

Středoevropská rallye se blíží, WRC opět míří do Česka

9 Mins read
Sezona 2024 mistrovství světa v rallye je v mnoha ohledech výjimečná. Došlo ke změně systému bodování a v kalendáři se objevily nové…