Představením ostrého hatchbacku i30 N dokázal Hyundai v roce 2018 nemyslitelné – hned s prvním sportovním modelem se zařadil mezi uznávanou světovou špičku. Teď přichází na trh modernizovaná verze s posíleným motorem, upraveným podvozkem a zcela novou převodovkou N DCT. Na českých silnicích jsme vyzkoušeli, kam se auto posunulo z pohledu nadšeného řidiče.
Pokud jste dosud neznali zajímavé okolnosti vzniku i30 N, k přečtení vřele doporučujeme článek Za 5 let na vrchol: Pozoruhodný příběh sportovní divize Hyundai N. Inženýrům Hyundai se před čtyřmi lety povedlo postavit skvělé řidičské náčiní, od té doby ale i díky úspěchům v motorsportu získali soustu nových zkušeností, jak ukázali například s ultimátní limitovanou edicí i30 N Project C. Technický pokrok jde rychle kupředu, a tak přišel čas posunout i30 N na novou úroveň.
Vyzkoušeli jsme i30 N ve verzi Fastback, která má oproti hatchbacku jeden tajný trumf. O 11 cm delší zadní převis znamená, že je o trochu více hmotnosti vzadu, což přináší zdánlivě malou, ale ve skutečném světě rozhodně zábavnou porci přetáčivosti navíc. Už před zatáčkou si lze záď ubráním plynu nebo lehkým pohybem volantu odsadit pro dokonale efektní průjezd. Díky perfektnímu vyvážení a předvídatelným pohybům karoserie si živost i30 N Fastback opravdu užijete, protože situaci máte vždy pod kontrolou. Akčnější řidiči si pak mohou pomoci mechanickou ruční brzdou.
Koho zajímají jenom čísla, bude možná trochu zklamaný – výkon vrcholné verze Performance vyrostl „pouze“ o pět koní na 280 koní. Točivý moment už vyrostl o výraznějších 39 Nm na 392 Nm. Filozofií divize N pod vedením Alberta Biermanna ale nikdy nebyl co nejvyšší výkon za každou cenu. Cílem je dělat dobře sladěná, technicky promyšlená auta, která se skvěle řídí. Motor tak dostal nové turbodmychadlo se zvětšeným průměrem, jiné písty, upravený mezichladič nebo nové výfukové ventily. A je to znát. Agregát má energický, řízný projev a jeho výkon se dávkuje výrazně lépe než dřív bez výraznějšího turboefektu.
Osmistupňová převodovka N DCT se dvěma spojkami v olejové lázni (pro lepší chlazení) dává i30 N nový rozměr coby sportovnímu autu pro každý den. V běžném režimu si řidič může užívat klidnou, ničím nerušenou jízdu, kdy převodovka šikovně využívá točivý moment motoru a zbytečně neřadí. Zároveň ale nabízí i režimy pro sportovní nebo vyloženě okruhovou jízdu a také možnost rychlého manuálního řazení (buď pádly na volantu, nebo hlavicí řadicí páky). Kdo vybírá převodovku podle čisté rychlosti, tak bude mít jasno: díky systému Launch Control je N DCT na stovce o půl sekundy rychleji než v případě manuálu, akcelerace trvá pouhých 5,4 sekundy.
V praxi se skvěle osvědčuje i tlačítko NGS na volantu. Po jeho stisknutí se auto na 20 sekund přepne do nejostřejšího režimu a bleskově podřadí. Nemusíte tak přemýšlet nad zvoleným jízdním režimem nebo nastavením převodovky a motoru, když například při klidné jízdě najednou rychle potřebujete plný výkon.
Také rozsáhlé změny na podvozku řidič vylepšené i30 N naplno ocení, až když se s autem pořádně sveze. Přední kola mají upravenou geometrii s dvojnásobnými odklony i nový systém chlazení brzd, na zadní nápravě jsou tužší silentbloky a pevnější ramena. Překalibrované tlumiče umožnily použít tužší pružiny, aniž by auto ztratilo na komfortu. Naopak, na nerovnostech se nese s větší samozřejmostí a nadhledem, přestože je zároveň spojení mezi karoserií a podvozkem pevnější.
Výsledek toho všeho? Méně náklonů, méně nedotáčivosti, spousta gripu a přesné řízení. Pohyby auta jsou jednoznačné a předek se do zatáček vrhá s ještě větším nadšením. Pořád není tak ostré jako extrémní Project C, to by asi při každodenním cestování ocenil málokdo, ale inspirace je zjevná.
Jako bonus k tomu všemu je tu ještě upravený vzhled. Opět jde zdánlivě o drobnosti, jako jsou LED světlomety s novou grafikou, větší koncovky výfuků nebo kovaná 19“ kola Fuchs s o 15 mm většími kotouči uvnitř. Spolu s jemnými zásahy do vzhledu nárazníků či masky je ale výsledkem výrazně agresivnější a sebevědomější auto. Na silnici si to ale rozhodně umí obhájit.