Hyundai ať si každý vyslovuje jak chce, agresivní kampaně už nikdy dělat nebudeme a elektromobily nikomu netlačíme. Martin Saitz se v podcastu magazínu Autokult otevřeně rozpovídal o minulosti i blízké budoucnosti značky Hyundai v Česku. Milovník aut a obdivovatel klasických modelů Tatra se stal generálním ředitelem Hyundai v České republice skoro přesně před dvěma lety po zkušenostech v BMW, Mitsubishi i Škodě a zakládá si na pozitivním přístupu.
Jak se povedlo, že i uprostřed zuřící pandemie otevřel Hyundai v České republice sedm nových dealerství? Jaká auta budou jezdit po našich silnicích za 10 nebo 15 let? A co všechno se Martin Saitz při nástupu do čela českého Hyundai rozhodl změnit? Pusťte si podcast motoristického novináře Jakuba Rejlka a dozvíte se spoustu zajímavostí z pozadí automobilového byznysu.
Pokud váháte, jestli se pustit do poslechu více než hodinového rozhovoru, níže přinášíme některé zajímavé postřehy Martina Saitze.
Má se říkat „Hyundai“, nebo „Hyondé?“
Od začátku mi vadilo, že jsme lidi nutili vyslovovat název značky jako Korejci. Je to na každém z nás. Nejdůležitější je, aby to člověku bylo příjemné a měl značku rád. Pokud se ptáte mě, tak já říkám „Hyundai“. Nemyslím, že bych měl někoho poučovat, jak to vyslovovat správně.
Plánuje Hyundai jako některé jiné automobilky masivní přechod na elektromobilitu?
Jdeme trochu jinou cestou a chceme mít co nejširší nabídku pohonů. Budeme vyrábět všechno, co bude zákazník chtít. Neopouštíme spalovací motory a dál budeme vyrábět auta na benzín i diesel, současně ale budeme dělat všechny druhy elektrických pohonů, od mild hybridů až po elektromobily poháněné vodíkem. Volba je na zákazníkovi a budeme to tak dělat do té doby, dokud nám to dovolí emise a zákazníci taková auta budou kupovat.
Kolik jste u nás loni prodali elektrických aut?
Ve srovnání s celkovými prodeji (přes 16 000 aut) je to malý počet přibližně 350 vozů, ale dynamika růstu je závratná. Dominoval elektrický Ioniq a také Kona, která se od loňska vyrábí v Nošovicích – ty se tak staly základnou výroby elektrických aut pro Evropu. Podíl elektrických vozů začíná stoupat, snažíme se je ale zákazníkům příliš netlačit. Prostředí v České republice pro to není ideální, není tu jednotná politika a strategie, jak elektromobilitu posilovat. Podpory jsou prakticky nulové, a kdo si chce koupit elektrické auto, musí být fanoušek a mít dostatek peněz.
Budou všechny elektromobily vznikat pod novou značkou Ioniq?
V elektromobilitě vidíme velkou budoucnost. Začali jsme mnohem dříve než konkurence, model Ioniq jako první nabídl v jedné karoserii hybrid, plug-in hybrid i čistě elektrický pohon. Nyní se z Ioniqu stává podznačka zaměřená na výkonná, inovativní a technicky mimořádně vyspělá auta. Po crossoveru Ioniq 5 bude následovat vysokovýkonný sedan Ioniq 6 a následně velké SUV s prémiovými parametry. Neznamená to ale, že budou pouze elektromobily Ioniq. Dál budeme vyrábět běžné modely jako je Kona a počítáme s tím, že nabídneme ještě dostupnější elektromobil v segmentu B.
Troufnete si odhadnout, jak to bude na českých silnicích vypadat třeba v roce 2035?
Blíží se další zpřísnění emisních limitů a ve vzdálenější budoucnosti se určitě nedá počítat s auty pouze na spalovací pohon. Současně se ale z elektrických aut stane plnohodnotná alternativa – ceny spadnou dolů, nové typy baterií budou lehčí a výrazně prodlouží dojezd. Budeme potkávat i elektromobily poháněné vodíkem, včetně dodávek a těžké kamionové dopravy. Možná se objeví pohon, který zatím nevidíme, například syntetický metan. Auta budou velmi výkonná, což je obrovská výhoda elektrického pohonu, uživatelsky příjemnější, zábavnější díky moderní konektivitě a na dálnicích se možná budou řídit sama. Emise nám ale v každém případě budou vládnout, tento vlak už se rozjel a vracet se nebude. Je to velká změna, na kterou si musíme zvyknout.
Jaké změny byly nejdůležitější po nástupu do vedení?
Před příchodem do Česka jsem pro Hyundai pracoval tři roky na Slovensku a byla to příjemná zkušenost. Říkal jsem si, že pokud bych měl jít něco budovat, měnit a tvořit, byl by to právě Hyundai. Vrátit českému zákazníkovi víru ve značku a ukázat, že je příjemná, neagresivní a orientovaná na budoucnost. Museli jsme změnit řadu věcí a narovnat vztahy s dealery, médii nebo leasingovými společnostmi. Někteří majitelé se za své auto styděli a negativní vnímání značky se projevovalo i na prodejích. Bylo ale příjemné zjistit, že tyto problémy jsou řešitelné, a byl tu tým lidí, který opravdu chtěl změnu. Myslím si, že jsme se velice rychle dokázali otočit směrem k pozitivní a silné značce.
Koho považujete za největší konkurenty?
Když pomineme dominantní Škodu, která tu má více než stoletou tradici, tak na českém trhu je to třeba Volkswagen. Z pohledu ceny a kvality je to značka, vůči které se chceme vymezovat. Pak jsou to francouzské automobilky jako Peugeot a Renault, ale také extrémně úspěšná Dacia, která má řadu dobrých modelů. Celosvětově se Hyundai hodně dívá na to, jak věci dělá Toyota. Je to benchmark v oblasti konstrukce aut a vývoje budoucích pohonů.
Jak se v dnešní době daří udržet dostupné ceny modelů Hyundai?
V minulosti jsme měli poměrně vysoké ceny, a pak jsme dávali velké slevy. Potom jsme se ale ani my sami nevyznali v tom, jaká je vlastně skutečná cena auta. Zavedli jsme proto nový model – snížili ceny na relativně nízkou úroveň a velké slevy jsme nahradili konkrétními benefity jako je financování bez navýšení, sada zimních pneumatik zdarma nebo sleva na palivo. Chtěli jsme narovnat podmínky pro dealery a zajistit, aby měl zákazník od začátku jasno, co přesně dostane.
Zamíří i do Česka prémiová značka Genesis zaměřená na výkonná a bohatě vybavená auta?
Genesis je velice silný v Asii, USA a Kanadě a již ve druhé půlce letošního roku se otevřou exkluzivní showroomy značky Genesis na vybraných trzích v Evropě. Nejprve to bude Švýcarsko, Německo a Velká Británie, pak budou následovat další. Budeme se snažit, abychom od roku 2022 měli přes vybrané dealery v hlavních městech distribuci a servisní zázemí i u nás.