Nejúspěšnější česká posádka v ecoRally má za sebou věhlasné Monte-Carlo a bojuje o medaile v mezinárodním mistrovství FIA. Mezitím však Michal Žďárský s Jakubem Nábělkem stihli pro Hyundai vybojovat i český titul mezi značkami a první místo celkově.
Reprezentační posádka týmu ACCR Hyundai Motor Czech ve složení Michal Žďárský a Jakub Nábělek má letos s vozem Kona Electric 64 kWh nabitý program. Účastní se totiž soutěží českého šampionátu Phoenix Contact Česká trophy v ecoRally i akcí ze světového kalendáře FIA ecoRally Cup. Jen od září zvládla po vlastní ose objet soutěže ve Španělsku, Slovinsku a Monte-Carlu a navíc dvě domácí akce.
Zatímco v seriálu FIA je ve tvrdé světové konkurenci aktuálně na třetím místě, v českém poháru si již před posledním závodem na Šumavě v předstihu zajistila domácí titul a za dopomoci dalších posádek s vozy Hyundai i titul v hodnocení značek. Stále však na jihu Čech bylo o co bojovat, zbývalo totiž získat ještě poslední pohár za hodnocení spotřeby.
Na závěr povedené sezóny zažil tým Hyundai na 1. Classic Rally Šumava Klatovy závod z říše snů. „Po sedmi vyhraných zkouškách z osmi jsme ukořistili první místo nejen v disciplíně regularity, ale poměrně přesvědčivě i v kategorii spotřeby,“ popsal Michal Žďárský. Za přispění druhé posádky s Konou Electric (Petr Beneš – Pavel Baron) se povedlo znovu potvrdit i vítězství mezi značkami a dvakrát tak podtrhnout letošní titul v této disciplíně. Celkem se tohoto ročníku zúčastnila elektrická auta 15 různých výrobců.
„Jsme rádi, že můžeme takovými výsledky značku reprezentovat. Naše soutěžní Kona Electric nás nepřestává udivovat. Přestože je v průběhu jednotlivých zkoušek občas potřeba využít plný výkonový potenciál, její spotřeba je – když člověk trošičku ví, jak na to – neskutečná. Přesvědčuje nás o tom i při našich cestách napříč Evropou, kam se vydáváme po vlastní ose a najíždíme vysoké tisíce kilometrů každý měsíc,“ komentuje zkušenosti ze závodů Žďárský.
Boj o světové medaile
Velkou zkouškou světového šampionátu byla na konci října věhlasná E-Rallye Monte-Carlo, kam se kvalifikovalo 55 posádek s 24 různými modely 14 značek. Vedle bateriových elektromobilů a hybridů nechyběly na startu ani dva vodíkové vozy Hyundai Nexo s palivovými články. Posádka ACCR Hyundai Motor Czech vyrazila do závodu s privilegiem startovního čísla 2 jako jediná z České republiky. Domů si odvezla jeden bod za desáté místo.
„Byla to naše třetí účast na této výjimečné soutěži, ani to ale na první příčky nestačilo. Je jednoznačně nejnáročnější ze všech, je potřeba sem jezdit pravidelně a sbírat zkušenosti. Letos jsme jich ovšem získali tolik, že příště už by nás nemělo nic překvapit. Vrátíme se znovu a budeme útočit na nejvyšší pozice,“ prohlásil Žďárský.
Navigátor Jakub Nábělek dodává, že i tak šlo o výjimečný zážitek: „Celá soutěž má 1300 km, přičemž 350 km náleží ostrým měřeným zkouškám rozprostřeným od Valence až po erzety velké Rallye Monte-Carlo v horách za Azurovým pobřežím. Tahákem letošního ročníku byl výjezd na věhlasný vrchol Mont Ventoux ve výšce 1909 metrů nad mořem. Ani letos nechyběla zastávka ve skanzenu nejstarší automobilové soutěže světa. Legendární la Remise nás pohostila kávou a věhlasným jablečným koláčem, který si zde při svých průjezdech vychutnával před objektivy fotografů i Sébastien Loeb. Parc fermé přímo u kasina v Monaku má také něco do sebe.“
Jedinou stálou českou posádku v seriálu FIA ecoRally Cup už letos čeká jen poslední soutěž, kterou bude v termínu od 17. do 19. listopadu italská EcoDolomitesGT v okolí Trenta. S vidinou vítězného závodu tam pojede zaútočit na titul vicemistrů světového poháru.